برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: به منظور حفظ ضخامت و حالت سفتی در سرشیر هتای سنتی از دستمال کاغذی استفاده می‌شود این در حالی است که این مواد سلولزی به هیچ عنوان در بدن هضم نشده و باید دفع شود.

مازندمجلس:

محمد حسین عزیزی در گفت وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان گفت: در چند سال اخیر بار‌ها اخباری مبنی بر استفاده از وایتکس در لبنیات منتشر و هشدار‌های متعددی در این زمینه به مردم داده شده است. این درحالی است که متأسفانه این اقدام غیر بهداشتی بوده و می‌تواند مشکل ساز شود.

وی افزود: برخی از دامداری‌های سنتی به منظور نگهداری طولانی مدت محصولات لبنی، از وایتکس استفاده می‌کنند چرا که در شیر سالم زمینه برای رشد میکروب‌ها فراهم شده و محتوای شیر را اسیدی می‌کند. با این حال استفاده از اینگونه مواد شیمیایی نه تنها سلامت محصولات را تضمین نکرده، بلکه باعث قلیایی شدن آن می‌شود.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: در شرایطی که بسیاری از این اقدامات به لبنیات سنتی تعمیم داده می‌شود، ولی محصولات صنعتی نیز باید به شدت مورد نظارت قرار گیرد تا از این اقدام غیربهداشتی در برخی از کارخانه جلوگیری، و امنیت جان مصرف کنندگان محصولات تولیدی حفظ شود.


وی عنوان کرد: علاوه بر استفاده از مواد شیمیایی در شیر، در مواردی نیز از دستمال کاغذی یا کاغذ‌های نازک در سرشیر،ماست و شیر استفاده می‌شود تا با حفظ ظاهر و ایجاد ضخامت و انسجام در مواد لبنی، مشتریان زیادی به مصرف آن ترغیب شوند.

عزیزی اذعان داشت: مواد سلولزی موجود در کاغذ و دستمال کاغذی به هیچ عنوان قابلیت هضم را نداشته و جذب بدن نمی‌شود بنابراین مشکلات گوارشی ناشی از مصرف این گونه مواد جبران ناپذیر بوده و می‌تواند منجر به بروز انواع سرطان‌ها در بدن شود.

وی در ادامه گفت: وظیفه نظارت بر محصولات لبنی کارخانه‌های تولید لبنیات و مغازه‌های لبنی سنتی برعهده وزارت بهداشت است و در صورت آزمایش و مشاهده هر گونه تخلف باید با عاملان برخورد و نسبت به جمع آوری محصولات ناسالم اقدام شود.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در پایان افزود: به مردم توصیه می‌شود از مصرف محصولات لبنی سنتی پرهیز و حتما از لبنیات صنعتی معتبر استفاده شود.

استفاده محصولات لبنیات دستمال اقدام کاغذی صنایع صنعتی عنوان نظارت انجمن غذایی می‌تواند عزیزی معتبر وایتکس زمینه افزود شیمیایی