برگزیده ها

مازندمجلس: در حالی که سعد حریری تحت فشارهای سعودی در کشور عربستان استعفای غیرمنتظره خود را اعلام کرد، یک وزیر عربستانی مدعی شده، کشورش سعد حریری را وادار به استعفا نکرده و او را در اتخاذ این تصمیم تحریک نکرده است. او در عین حال گفت: ما نمی‌خواهیم حریری دیگری ترور شود.

مازندمجلس: خبرگزاری آلمان نوشت: ثامر السبهان، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با یکی از برنامه‌هایی که از شبکه تلویزیونی لبنان پخش می‌شود،‌ اظهار داشت، عربستان از تمام مواضع قبلی سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان حمایت کرده که از جمله آن توافق ریاستی امضا شده در اکتبر ۲۰۱۶ بود.
السبهان مدعی شد، حزب‌الله تلاش کرد درگیری‌های سوریه را به لبنان بکشاند و تلاش کرد داخل لبنان و کشورهای عربی را هدف بگیرد.
این مقام سعودی طی اظهاراتی مداخله‌جویانهافزود: باید مجازات‌های شدیدی علیه حزب‌الله لبنان در نظر گرفته شود و آنها نباید در لبنان و پارلمان حضور داشته باشند.
وی در ادامه ادعاهای تکراری خود علیه حزب‌الله لبنان گفت: چه فرقی بین حزب الله لبنان و داعش است؟ هر دو تشکیلات اسلامی هستند که "تروریسم" را به منطقه منتقل کرده‌اند.
این مقام سعودی در اظهاراتی واهی ایران را مسؤول شکل‌گیری این تشکلات دانست.
این وزیر سعودی در اظهاراتی مدعی شد: ما خواهان جنگ نیستیم بلکه صلح و امنیت را می‌خواهیم. نسل جوان ما باید آینده خوبی داشته باشد!
السبهان تصریح کرد: ما همچنین نمی‌خواهیم حریری بار دیگر ترور شود. لبنان را فرزندان شریفش اداره خواهند کرد و بر لبنان صداهای نابودی و ویرانی حکومت نخواهند کرد.
وی همچنین ادعا کرد: عربستان قوی‌ترین کشور عربی است و ما برای منطقه صلح را می‌خواهیم چون ما مبلغان صلح و محبت هستیم!
وی نسبت به اقدام کسانی که می‌خواهند عربستان را به ناامنی بکشند، هشدار داد.
این مسؤول سعودی مدعی شد: محافظان شخصی حریری اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهند برج‌های مراقبتی در جریان رفت‌وآمدهایش خاموش شده بودند.
السبهان گفت:‌ حریری کاملا آزاد است به لبنان بازگردد. اما ما نمی‌خواهیم شاهد تکرار صحنه ترور خانواده حریری باشیم.
اشاره او به ترور رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان است که در ۱۴ فوریه ۲۰۵۵ ترور شد.
این در حالی است که وی پیشتر نسبت به سکوت دولت لبنان در قبال عملکردهای حزب‌الله لبنان اظهار تعجب کرده بود.
حریری روز گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی استعفا کرد و دلیل آن را به تلاش‌های ایران برای تحمیل خواسته‌هایش بر لبنان از طریق حزب‌الله لبنان نسبت داد.
حریری از دسامبر ۲۰۱۶ در چارچوب یک توافق بین جریان‌های مختلف برای خارج کردن کشور از بحران سیاسی چند ساله آن به نخست وزیری رسید.
لبنان حریری حزب‌الله سعودی السبهان عربستان اظهاراتی می‌خواهیم همچنین نمی‌خواهیم مسؤول اظهار استعفا تلویزیونی توافق منطقه