برگزیده ها

مازندمجلس: معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: هنگامی که ما از کولبران نام می‌بریم منظور افرادی هستند که در معابری مشخص رفت و آمد می‌کنند که هیچ‌گاه به سمت آنان تیراندازی نشده است.

مازندمجلس: حسین ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره کشف و انهدام گروهک‌های تروریستی در مناطق مرزهای کشور گفت: به تازگی در استان آذربایجان غربی در منطقه چالدران کشف جدیدی از گروهک‌های تروریستی را داشته‌ایم. گروه پ.ک.گ ۲ نفر از اهالی این منطقه را به شهادت رساند که در پی آن نیروهای سپاه و قرارگاه حمزه دست به اقدام زدند و در درگیری‌هایی که به‌وجود آمد چهار نفر از اعضای این گروه کشته شدند.
مقامات پاکستانی برای ساماندهی مرزها قصد جدی دارند
به گزارش نامه نیوز وی در خصوص وضعیت مرزهای کشورمان با پاکستان با بیان این که دولت این کشور برای ساماندهی امور در این منطقه تمایل دارد، عنوان کرد: پاکستان قصد دارد اقدامات جدی در مرزهای مشترک انجام دهد، در دیداری که امسال با مقامات این کشور داشتیم آنان اعلام کردند ارتش در مرزها مستقر می‌شود و کار مضاعفی برای امنیت مرزها انجام می‌دهند.
معاون سیاسی امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادامه داد:‌ بر اساس اخبار به دست آمده تحرکات جدیدی در آن منطقه صورت گرفته و همان‌طور که می‌دانید شرایط این منطقه خاص است، تعدادی  معارض در بلوچستان این کشور حضور دارند که یک‌سری ناامنی‌هایی را از قبیل حضور قاچاقچیان و گروهک‌های تروریستی به وجود آورده اند که کار را مشکل می‌کند.
وی با اشاره مشکلات مرزی ایران و پاکستان بیان کرد: مهاجران غیرقانونی افغانی عمدتا از مرزهای پاکستان وارد کشورمان می‌شوند و ۸۰ درصد ترانزیت مواد مخدر به ایران، از مرز پاکستان صورت می‌گیرد.
ذوالفقاری تاکید کرد: ما به مسئولان و دولت پاکستان گوشزد کرده‌ایم که از شما  توقع بیشتری داریم و البته دولت پاکستان و مقام‌های مختلف این کشور مرتب در جلسات وعده دادند که برخورد می‌کنند.
کولبر با قاچاقچی فرق دارد
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طی چند ماه اخیر شاهد اخباری درباره تیراندازی به سمت کولبران بودیم وزارت کشور چه برنامه‌ای برای ساماندهی این مساله دارد، گفت:  متاسفانه در کشور برخی از افراد حرف‌هایی را می‌زنند که می‌توان گفت بیشتر مغطله است تا واقعیت؛ اولا این‌ها که به سمتشان شلیک می‌شود، کوله‌بر نیستند بحث کوله‌بران با قاچاق‌چیان متفاوت  است، هنگامی که ما از کولبران نام می‌بریم منظور افرادی هستند که در معابری مشخص رفت و آمد می‌کنند که هیچ‌گاه به سمت آنان تیراندازی نشده است.
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور یادآور شد: قاچاق‌چیان هم در بازارچه‌های مرزی رفت و آمد می‌کنند؛ اما در مقطعی اخبار به گونه‌ای گفته شد که گویی به سمت کولبران تیراندازی شده است.
وی ادامه داد : در دل شب در ارتفاعات افرادی کار قاچاق انجام می‌دهند، ماموران مرزی به آن‌ها  ایست می‌دهند وقتی توجه نمی‌کنند تیر هوایی شلیک می‌شود اما گاهی باز هم ترتیب اثر نمی‌دهند.
ذوالفقاری با اشاره به این‌که به ماموران دستور داده شده تا حد امکان به افراد تیراندازی نشود، گفت: نیروی انتظامی، مرزبانی و شورای امنیت تاکید کرده است که تا حد امکان به سمت افراد تیراندازی نشود و اگر هم شد با حداقل خسارت این کار صورت بگیرد، حرف این است که آیا این‌ها کوله‌بر هستند؟ خیر. این‌ها قاچاقچی‌هایی هستند که در حقیقت از کوه و کمر عبور می‌کنند و قاچاق انجام می‌دهند.
وی افزود: وقتی افراد مذکور وارد منطقه قرمز شده‌اند، مرزبان باید چه کاری انجام دهد؟ در منطقه قرمز ابتدا باید اختیار داد اگر گوش نکردند تیرهوایی شلیک می‌شود و اگر بازهم اعتنا نکردند مراقب باشند که حداقل خسارت به افراد وارد شود.
کولبران کالایی را بیاورند که به معیشت‌شان کمک کند
ذوالفقاری تاکید کرد: کوله‌بران باید کالایی را بیاورند که به معیشت‌شان کمک کند نه این که از جایی رفت و آمد کنند که برای خودشان و مرزبانی مشکل ایجاد کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه طرح‌هایی برای ساماندهی کولبران در دست انجام است، گفت: ساماندهی کولبران در دولت تصویب شد و در حال اجراست؛ همچنین معافیت‌هایی برای ساماندهی به این مساله در نظر گرفته شده تا مردم مناطق مرزنشین از آن استفاده کنند؛ مانند در نظر گرفتن ۹۰۰ میلیارد تومان معافت در سال برای مرزنشینان در  ۴ استان کرمانشاه، کردستان ، سیستان بلوچستان و آذربایجان غربی. این غیر از سایر معافیت‌های در نظر گرفته شده است. همچنین قرار است کارت الکترونیک توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به این افراد داده شود تا در مسیرهای که تعیین می‌شود، رفت و آمد کنند.
منطقه پاکستان ساماندهی کولبران افراد تیراندازی می‌دهند مرزهای وزارت ذوالفقاری انتظامی گرفته این‌ها ادامه تاکید گروهک‌های آذربایجان مرزها تروریستی کوله‌بر افرادی قاچاق کوله‌بران قاچاق‌چیان مرزبانی بیاورند معیشت‌شان همچنین کالایی نکردند امکان حداقل خسارت ماموران اخبار جدیدی مقامات استان مناطق سیاسی درباره کشورمان امنیت اشاره اینکه بلوچستان چالدران معاون امنیتی مساله