برگزیده ها
معاون توانمندسازی بنیاد علوی: تسهیلات یارانه دار به تولید ماهیان خاویاری داده می شود

مازندمجلس: تهران - ایرنا - عضو هیات مدیره و معاون توانمندسازی بنیاد علوی از اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری با هدف حمایت از تولید داخلی و اشتغال زایی در استان های شمالی خبر داد و گفت: تسهیلات یارانه دار به تولید ماهیان خاویاری داده می شود.

مازندمجلس: احمد حاج علی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی و اشتغال زایی از جمله اهداف کلیدی طرح پرورش ماهیان خاویاری است، افزود: این طرح در استان های گلستان، مازندان و گیلان اجرا می شود و در افق پنج ساله آن، ایجاد 100 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری هدف گذاری شده است.
وی ادامه داد: هدف این طرح، کمک به تولید و پرورش ماهی های خاویاری است زیرا خاویار ایرانی برند ارزشمندی در عرصه بین المللی به شمار می آید و تولید این محصول صادراتی نسبت به گذشته کاهش یافته است و اکنون اجرای این طرح، می تواند به افزایش تولید گوشت ماهیان خاویاری و خاویار کمک کند تا بتوانیم تولید و صادرات این محصول ایرانی را افزایش دهیم و جایگاه آن در عرصه بین المللی و صادرات حفظ شود.
حاج علی زاده با بیان اینکه برای هر مزرعه، بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می کنیم، گفت: پیش بینی شده است که به طور میانگین در هر مزرعه 20 تن گوشت ماهی و 2.5 درصد معادل 500 کیلوگرم خاویار تولید شود و در بازه زمانی پنج ساله، 100 مزرعه پرورش خاویاری با 2 هزار تن گوشت ماهی و 50 تن خاویار برنامه ریزی شده است.
وی درباره شرایط بهره مندی از تسهیلات این طرح گفت: زمین و فضای مناسب، دانش فنی و تحصیلات مرتبط همچنین تایید اداره کل شیلات استان ها برای دارا بودن شرایط یاد شده از جمله مواردی است که برای دریافت تسهیلات طرح پرورش ماهیان خاویاری لازم است و در واقع اداره کل شیلات باید فرد متقاضی را از نظر فنی و آورده مالی تایید کند.
حاج علی زاده با اشاره به اینکه طرح یاد شده از اواخر سال گذشته شروع شده است، اظهار کرد: این طرح با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و بنیاد علوی، سازمان شیلات ایران، استانداری های استان های شمالی و بانک سینا در حال انجام است.
معاون توانمندسازی بنیاد علوی خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداختی برای واجدان شرایط از طریق بانک سینا ارائه می شود و بخشی از کارمزد تسهیلات قرار است توسط بنیاد مستضعفان و بخشی دیگر از سوی استانداری ها پرداخت شود که تاکنون این پرداخت ها از سوی استانداری ها انجام نشده است.
حاج علی زاده یادآور شد: تاکنون 40 مورد درخواست از سه استان داشتیم که 19 طرح مصوب و در مجموع به آنها تسهیلاتی بالغ بر 20 میلیارد تومان اعطا می شود همچنین از این طرح ها، 11 مورد تسهیلات دریافت کرده اند که در مجموع 11 میلیارد و 750 میلیون تومان پرداخت شده است.
وی درباره تاثیرات این طرح بر اشتغال زایی و کارآفرینی گفت: 98 نفر به طور مستقیم با اجرای این طرح شاغل شدند همچنین با در نظر گرفتن اینکه در هر مزرعه به طور میانگین 5 نفر فعالیت می کنند همچنین مشاغلی که به طور غیر مستقیم و خارج از مزرعه همکاری دارند، تعداد شاغلین طرح بسیار بیشتر است.
اجتمام**3229**1569
خبرنگار: حنانه شفیعی** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

اجتماعي

بنياد مستضعفان

بنياد علوي

ماهيان خاوياري

تولید خاویاری تسهیلات مزرعه پرورش بنیاد ماهیان خاویار اینکه استان پرداخت همچنین میلیارد شیلات مستضعفان استانداری شرایط تومان اجتماعی تایید اداره تاکنون بنياد مستقیم مجموع همکاری دریافت افزایش ایرانی المللی اشتغال ایرنا توانمندسازی محصول گذشته میلیون میانگین صادرات معاون اجرای درباره