برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس کارگروه طرح پایش پیمایش ناوگان دیزلی درون شهری گفت: از زمان آغاز اجرای این طرح تا کنون ۳ هزار میلیارد تومان در مصرف گازوییل صرفه جویی شده که یک سوم آن متعلق به ناوگان درون شهری است.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، امیر جعفرپور در نشست خبری با موضوع بررسی طرح اجرای پایش پیمایش ناوگان حمل و نقل درون شهری و تخصیص سوخت بر اساس عملکرد به ناوگان دیزلی باری و مسافری درون شهری که در محل خبرگزاری مهر برگزار شد، با اشاره به اجرای این طرح بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۳ و اجرای آن برای ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای از سال ۹۴ و آغاز اجرای آن برای خودروهای حمل و نقل عمومی دیزلی درون شهری از ۶ بهمن ۹۵ گفت: ستاد اجرایی طرح پایش پیمایش به طور منظم هر هفته جلسات خود را با حضور ۴ دستگاه اصلی شامل وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای)، وزارت کشور (سازمان همیاری شهرداری های و دهیاری های کشور) و وزارت اطلاعات و همچنین چند دستگاهی که بعدا به آن اضافه شد شامل ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، وزارت صنعت معدن و تجارت، پلیس راهور ناجا و بیمه مرکزی (برای شناسایی ناوگان بدون بیمه و حذف آنها از طرح دریافت سوخت) برگزار می کند.

مصرف سوخت هر خودروی دیزلی به یک سوم رسید

وی ادامه داد: مجموعه این جلسات به این نتایج منتهی شد که از اوایل سال ۹۴ فرآیند کاهش سهمیه سوخت ناوگان که برای یک اتوبوس برون شهری ۹ هزار لیتر و برای یک کامیون برون شهری ۴۰ تا ۵۰ تنی، ۷ هزار و ۲۰۰ لیتر بود به تدریج کاهش پیدا کرد و به ارقامی معادل نصف و به مرور تا یک سوم این اعداد رسید. در بخش برون شهری این وضعیت منجر به نصب سامانه های رهگیری (جی پی اس) و اجرای نرم افزاری آن از شبکه مرکزی پایش که به سامانه سپهتن (سامانه پایش تردد ناوگان) مشهور شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: این سامانه در حال حاضر در ناوگان مسافری برون شهری به طور کامل نصب شده و در تلاشیم تا پایان یک بازه زمانی در کلیه ناوگان باری برون شهری نیز آن را نصب و عملیاتی کنیم. ولی در بخش درون شهری با استفاده از تجربیات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای توانستیم آن را با سرعت بیشتری اجرایی کنیم. به گونه ای که حتی بارنامه های کاغذی را هم حذف کردیم و همه فرآیندهای پایش عملکرد ناوگان باری و مسافری جاده ای به صورت الکترونیکی صادر می شود. ضمن اینکه کلیه تجهیزات فیزیکی شامل جی پی اس ها را نیز در بخش زیادی از ناوگان تا کنون نصب کرده ایم.

وی تصریح کرد: سوخت بر اساس عملکرد ناوگان تخصیص داده می شود و میزان عملکرد نیز از داده هایی که از جی پی اس های نصب شده بر روی دستگاه ها برآورد می شود، تعیین خواهد شد که بر این اساس تصمیم گیری می شود چه میزان سوختی به هر وسیله حمل و نقل باری یا مسافری دیزلی درون شهری داده شود.

سهم بار درون شهری سالانه ۴ میلیارد تن

به گفته جعفرپور تنها یک دهم بار کشور در بخش برون شهری جابه جا می شود و ۹ دهم آن به بخش درون شهری اختصاص دارد. کل بار برون شهری دارای بارنامه در ریل و جاده ۴۰۰ میلیون تن است در حالی که در درون شهری حدود ۴ میلیارد تن بار برآورد می شود. ضمن اینکه باری که صرفا در داخل شهر تهران جابه جا می شود سالانه یک میلیارد تن تخمین زده شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از اجرای طرح پایش پیمایش و تخصیص سوخت ناوگان دیزلی بر اساس عملکرد، وزارت راه و شهرسازی تعداد ناوگان برون شهری دیزلی را بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در نظر می گرفت و همواره اعلام می کرد این تعداد ناوگان در برابر حجم بار حابه جا شده در کشور، راندمانی معادل یک سوم کشورهای پیشرفته دارد ولی وقتی به جزئیات دقت کردیم متوجه شدیم وزارت راه و شهرسازی هر دستگاه حمل و نقل دیزلی باری یا مسافری را که در سال تنها یک بارنامه یا صورت وضعیت برای آن صادر شده باشد را جزء ناوگان باری یا مسافری برون شهری محاسبه می کند این در حالی است که اساسا به صرفه نیست که یک دستگاه خودروی باری یا مسافری دیزلی سالی یک بار تردد داشته باشد. الان توانسته ایم در ستاد اجرایی طرح پایش پیمایش سوخت، این شاخص را به صدور یک بارنامه یا صورت وضعیت (مسافری) در ماه کاهش دهیم که بر این اساس کل ناوگانی که در کشور در بخش حمل و نقل باری و یا مسافری عمومی دیزلی فعال است، کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه خواهد بود.

رئیس کارگروه پایش پیمایش ناوگان درون شهری تأکید کرد: بنابراین از مجموع ۷۵۰ هزار دستگاه ناوگان عمومی باری و مسافری دیزلی کشور، تنها ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دستگاه برون شهری و بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه درون شهری است.

حذف ۶۰ درصد سهمیه سوخت ثبت نام نکرده ها

وی ادامه داد: تا به حال ۴۵۰ هزار دستگاه باری و مسافری دیزلی در سامانه یو تی سی ام اس (www.utcms.ir) ثبت نام کرده اند که از میان آنها ۳۵۰ هزار دستگاه شناسایی و تأیید شد و برای ۲۲۰ هزار دستگاه ظرف ۸ ماه اخیر پس از تأیید اسناد و مدارک، پروانه حمل صادر کنیم.

به گفته این مقام مسئول در حمل و نقل و ترافیک درون شهری وزارت کشور، در مهر ماه برای کسانی که تا کنون در سامانه ثبت نام نکرده اند، ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش سهمیه در نظر گرفتیم که این میزان تا پایان آذرماه به ۶۰ درصد خواهد رسید به این معنا که ۶۰ درصد از سهمیه سوخت مالکان خودروهای باری یا مسافری دیزلی درون شهری که تا کنون ثبت نام نکرده اند از آذر ماه به بعد حذف می شود. انتظار می رود تا با این کار برخی از اتحادیه ها و تشکل های باری و مسافری درون شهری مانند صنف بونکرداران یا تخلیه چاه یا مینی بوس داران و امثال آنها که مانع ثبت نام اعضای این تشکل ها در سامانه «تخصیص سوخت بر اساس پیمایش» می شدند، از این اقدام دست بردارند و به زودی بخش زیادی از مالکان خودروهای عمومی باری و مسافری دیزلی درون شهری وارد چرخه ثبت نام و دریافت پروانه حمل خواهند شد.

صرفه جویی ۳ هزار میلیارد تومانی در مصرف گازوییل

جعفرپور گفت: در طول ۳ سال از اجرای طرح پایش پیمایش و تخصیص سوخت به ناوگان باری و مسافری عمومی دیزلی درون و برون شهری، نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان در مصرف سوخت (گازوییل) صرفه جویی شده که یک سوم آن متعلق به ناوگان درون شهری است که در ۸ ماه اخیر در حال ساماندهی سهمیه سوخت آنها شده است. اگر این روند ادامه یابد و جی پی اس ها به طور کامل نصب شود بخش زیادی از مصرف غیر واقعی سوخت خودروهای دیزلی حذف خواهد شد.

وی هزینه اجرای این طرح را برای هر دستگاه مبلغی بین نیم تا یک میلیون تومان عنوان و اظهار کرد: قرار است بر اساس مصوبه هیئت دولت، سه چهارم این هزینه را وزارت نفت متقبل شود که نهایتا آنچه مالکان خودروهای دیزلی باری و مسافری درون شهری پرداخت خواهد کرد، رقمی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. در نظر داریم در صورت امکان همین مبلغ را هم با کمک شهرداری ها تأمین کنیم تا فشاری به راننده ها وارد نشود. از وزارت صنعت معدن و تجارت هم می خواهیم تا با شهرداری ها در زمینه تغییر مدیریت حمل و نقل درون شهری از اتحادیه ها و صنوف زیرمحموعه این وزارت به شهرداری ها همکاری کند.

ناوگان مسافری دیزلی دستگاه وزارت اجرای پیمایش عمومی سامانه سهمیه میلیارد خودروهای عملکرد تخصیص بارنامه تومان شهرداری میزان مالکان نکرده شهرسازی زیادی اجرایی ادامه وضعیت اتحادیه کردیم اینکه میلیون معدن پروانه تأیید تعداد سالانه هزینه برآورد تجارت جلسات راهداری مصوبه برگزار گازوییل جعفرپور مدیریت مسئول معادل ترافیک خودروی دریافت مرکزی شناسایی پایان