برگزیده ها
مقام مسئول:کیفیت مقوله ای نسبی است/ نظام IRCAP برای خودروها راه اندازی می شود

مازندمجلس: تهران- ایرنا- معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران از راه اندازی نظام IRCAP (برنامه ارزیابی خودروهای ایرانی) برای خودروها مطابق استاندارد روز اتحادیه اروپا خبر داد.

مازندمجلس: «جهانبخش سنجابی شیرازی» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: طرح تحول نظام استانداردسازی در راستای رویکرد نوین استانداردسازی در کشور راه اندازی شده که بر سه مبنای خود اظهاری استاندارد، خودکنترلی در اجرای استاندارد و نظام تضمین کیفیت و حقوق مصرف کننده استوار است.
وی بیان داشت: این طرح به تصویب شورای عالی استاندارد هم رسیده و باید تا پایان برنامه ششم اتفاق بیفتد؛ در همین پیوند خرداد ماه امسال اجرای طرح پایلوت (نمونه) آن آغاز شد.
سنجابی خاطرنشان کرد: این طرح پایلوت در سه گروه خودرو و لوازم یدکی، مصالح ساختمانی و تجهیزات انرژی بر لوازم خانگی و مواد غذایی غیرمشمول استاندارد اجباری اجرایی شده است و به دنبال آن هستیم که تا پایان امسال استاندارد خودرویی را مستقر کنیم.
وی گفت: خودروسازها از سال ها پیش به رعایت استانداردهای اجباری مکلف شده اند که هم اکنون 53 استاندارد اجباری در تولید خودرو وجود دارد و تا پایان آذرماه سال 97 به 85 مورد افزایش خواهد یافت.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: این موارد استاندارد اجرایی در تراز استاندارد اتحادیه اروپاست و خودروهایی که این استانداردها را پاس کنند مشمول شماره گذاری خواهند شد؛ در غیر این صورت اجازه تولید یا واردات نخواهند داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه کیفیت یک مقوله نسبی است و به نظر و سلیقه مشتریان بستگی دارد، به استقرار نظام مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت اشاره کرد و یادآور شد: ENCAP (برنامه ارزیابی خودروهای اروپایی) ارزیابی کیفی خودرو را در اتحادیه اروپا انجام می دهد و سازمان ملی استاندارد به دنبال نسخه ایرانی آن موسوم به IRCAP است.
سنجابی شیرازی خاطرنشان کرد: تامین زیرساخت های اساسی این نظام کیفی شاید سه سال دیگر نیز زمانبر شود و امیدواریم تا پیش از سال 1400 شاهد استقرار آن در کشور باشیم که در این صورت جایگزین شیوه های کنونی ارزیابی کیفیت خودروها و اعطای ستاره به آنها از سوی شرکت بازرسی کیفیت خودروها خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این نظام کیفی عوارض موجود در بخش های حمل و نقل جاده ای، مسافری، مرگ و میر و جراحات ناشی از تصادفات و ... کاهش یابد.
این مقام مسئول سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: این نظام کیفی 15 سال است که در سطح جهان اجرایی شده، اما مصریم که با وجود پیچیدگی آن را در ایران نیز اجرایی کنیم.
وی بیان داشت: هیچ استانداردی در کشور قابلیت اجرایی ندارد، مگر اینکه شاهد اجماع ذینفعان در آن باشیم و در اجرای نظام کیفی IRCAP نیز از آنجایی که احتمال فساد یا انحراف از هدف اصلی در آن وجود دارد، باید با کمک همه دستگاه ها و نظارت جدی سازمان ملی استاندارد به انجام برسد.
سنجابی شیرازی در ادامه با اشاره به برنامه زمانبندی استقرار استاندارد اجباری بنزین تا سال 1400، خاطرنشان کرد: وزارت نفت همچنین اعلام کرده تا پایان سال 1399 می تواند گازوئیل مصرفی کشور را بر پایه استاندارد یورو 4 توزیع کند.
وی همچنین تصریح کرد: بنزین سوپر بر اساس مشخصات اعلامی وزارت نفت، واقعا بنزین سوپر است که در همین پیوند در طول سال نمونه برداری های متعددی به صورت تصافی و بدون اطلاع قبلی از 16 هزار پمپ بنزین کشور انجام می شود.

** کنترل غذا از مزرعه تا سفره
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: یکی از فعالیت هایی که از ماه های آغازین دولت یازدهم از سوی سازمان ملی استاندار آغاز شده، تلاش برای استقرار نظام کنترل یکپارچه غذا با رویکرد کنترل غذا از مزرعه تا سفره (Farm to Fork- FTF) است که طی آن کنترل ها مفوق محدود به محصول نهایی نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید استانداردسازی تولید و مصرف کود و سم انجام شده و از آلاینده های غذایی اجتناب کنیم، این استانداردها ترویج شوند، مردم را از حقوقشان آگاه کرد و استانداردها را معطوف به استانداردهای بین المللی کنیم.
سنجابی با اشاره به در مضیقه بودن سازمان ملی استاندارد از نظر نیروی انسانی به این منظور، بر لزوم تقسیم کار برای دستیابی به این مهم بین سازمان ها و ارگان های مختلف تاکید کرد و یادآور شد: در این راستا اواخر سال 94 تفاهم نامه ای بین سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت و در سال 95 نیز تفاهم نامه ای با وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسید.
وی گفت: طرح پایلوت این کار در میادین میوه و تره بار استان تهران به انجام رسیده و بستر کار فراهم شده است، اما با کاری سخت و پیچیده مواجه ایم.
به گفته این مقام مسئول، جمعیت 30 درصدی صنایع غذایی در بین 100 هزار واحد تولیدی کشور، فعالیت بیش از 60 درصد جمعیت سه میلیون نفری واحدهای صنفی در حوزه غذا، حضور 35 درصد جمعیت کشور در روستاها که مستقیم یا غیرمستقیم به مسائل کشاورزی و غذایی مرتبط هستند، بر سختی ها و پیچیدگی های کار افزوده است.
وی همچنین تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد محصولات و تولیدات تراریخته را چشم و گوش بسته نمی پذیرد، بلکه با چشمانی باز در صورت نبود عوارض مشخص خواهد پذیرفت، هرچند مسئولیت نظارت بر این محصولات بر عهده شورا ایمنی زیستی کشور است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065*6075*خبرنگار: محمد ملک دار * انتشار: زهرا هجینی نژاد

اقتصاد

جهانبخش سنجابي شيرازي

كيفيت

ارزيابي كيفي خودروها

استاندارد کیفیت سنجابی ارزیابی اجرایی بنزین وزارت پایان اجباری غذایی خاطرنشان استقرار خودروها کنترل اجرای خودرو همچنین مسئول ادامه استانداردها تولید اشاره پایلوت جمعیت استانداردسازی اقتصادی شیرازی IRCAP برنامه عوارض محصولات باشیم پیچیدگی یادآور کشاورزی فعالیت مزرعه راستا تفاهم تصریح نظارت استانداردهای تضمین رسیده پیوند رویکرد ایرنا جهانبخش خبرنگار امسال نمونه مقوله اظهار اتحادیه معاون اندازی لوازم دنبال اینکه