برگزیده ها
ظاهر یا محتوا؛ مساله این است

مازندمجلس: نمایشگاه مطبوعات به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی اهالی رسانه، فرصتی برای تعامل بیشتر رسانه‌ها با یکدیگر و البته با مخاطبانشان تلقی می‌شود. اما نگاهی به ظاهر برخی غرفه‌ها ...

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، نمایشگاه مطبوعات به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی اهالی رسانه، فرصتی برای تعامل بیشتر رسانه‌ها با یکدیگر و البته با مخاطبانشان تلقی می‌شود. اما نگاهی به ظاهر برخی غرفه‌ها در نمایشگاه مطبوعات و در عین حال محتوایی که در آن‌ها رد و بدل می‌شود، حاکی از آن است که گاه آرایش غرفه‌ها و انجام کارهای حاشیه‌ای برای کشاندن بازدیدکنندگان به غرفه، بیش از تولید محتوا برای برخی رسانه‌ها اولویت پیدا کرده است؛ موضوعی که انگار برای برگزارکنندگان نمایشگاه هم اهمیت یافته اما دست‌کم در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی مزین است هم غیرمعقول به نظر می‌رسد.

در همین راستا محمد حیدری ـ مدیر انجمن صنفی مدیران رسانه اظهار کرد: امسال معیار جدیدی برای انتخاب غرفه برتر اضافه‌ شده بود که مسؤولان غرفه‌ها اجازه شرکت در رأی‌دهی را داشتند و حتی مقام برخی از غرفه‌ها بعد از رأی‌گیری از مسؤولان غرفه‌ها جابه‌جا شد.

او با اشاره به معیار غرفه‌آرایی در انتخاب غرفه‌های برتر نمایشگاه مطبوعات، گفت: به شخصه اعتقاد دارم غرفه‌آرایی مبنای مناسبی برای انتخاب غرفه‌های برتر نیست. پیش‌تر هم پیشنهاد دادم که بهتر است غالب‌های مشخص و یکسانی اما با استاندارد بالا برای همه غرفه‌ها در نظر گرفته شود تا سطح کیفی رسانه‌های حاضر در نمایشگاه بیشتر مورد ارزیابی قرار بگیرد و برنامه‌های جانبی نمایشگاه نیز افزایش پیدا کند.

مدیر انجمن صنفی مدیران رسانه، نمایشگاه مطبوعات را چراغ حوزه رسانه برشمرد و افزود: یک رسانه خصوصی باید به زحمت در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کند و در کنار رسانه‌های نیمه‌دولتی، دولتی یا حتی خصوصی قرار بگیرد که با بودجه زیاد غرفه‌آرایی خیلی خوبی انجام داده است. به همین خاطر هم معتقدم که باید به این موضوع در نمایشگاه‌های سال‌های آینده بیشتر توجه شود.

حیدری یادآور شد: امسال در نمایشگاه مطبوعات بیست و سوم انتخاب غرفه‌های برتر تنها توسط معاونت مطبوعاتی انجام نشد و علاوه بر اینکه رأی مسؤولان غرفه‌ها تاثیر گذاشت، دبیران انجمن‌ها نیز شرکت داشتند، اما هیچ دستورالعملی برای خارج کردن غرفه‌های نیمه‌دولتی نداشتیم و به ناچار آنها هم در رتبه‌بندی لحاظ شدند.

او بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات را نمایشگاهی پویا و پربازدید دانست و گفت: به هر حال این معیار غرفه‌آرایی در انتخاب غرفه‌های برتر، حتما باید در دشواری سیاست‌گذاری نمایشگاه مطرح و بررسی شود.

همچنین امید علی مسعودی، رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه سوره نیز درباره معیار غرفه‌آرایی در انتخاب غرفه‌های برتر نمایشگاه مطبوعات، خاطرنشان کرد: اینکه غرفه‌ای آراسته و زیبا باشد خوب است اما امتیاز اصلی باید به تولید محتوا، برگزاری نشست‌ها، شیوه برخورد مسؤولان غرفه، دعوت از سخنران‌های خوب و موارد دیگری از این دست، تعلق بگیرد.

او با اشاره نشست‌هایی که توسط غرفه‌ انجمن پیشکسوتان مطبوعات برگزار می‌شود، گفت: این بسیار نکته حایز اهمتی بود، اما برخی از غرفه‌ها سخنرانی و تولید محتوا نداشتند. به هر حال فلسفه اصلی برگزاری نمایشگاه مطبوعات طرح و بررسی مسائل مهم و ایجاد تعامل بیشتر میان رسانه‌ها و رسانه‌ها با مخاطبان است.

این استاد ارتباطات با اشاره اصل رعایت اقتصاد مقاومتی و با بیان اینکه فرم در اختیار محتواست، یادآور شد: در مطبوعات هم به این‌گونه است که باید فرم در اختیار محتوا باشد؛ به عنوان مثال فرمی که برای نشریات گروه کودک در نظر گرفته می‌شود با فرمی که برای یک مجله علمی طراحی می‌شود متفاوت است. رسانه‌ها نیز باید در نمایشگاه مطبوعات محتوای خودشان را عرضه کنند و این موضوعی است که معاونت امور مطبوعاتی نیز باید به آن توجه کند.


نمایشگاه مطبوعات غرفه‌ها غرفه‌های رسانه‌ها غرفه‌آرایی رسانه محتوا مسؤولان معیار بیشتر بگیرد اشاره اینکه تولید انجمن یادآور نیمه‌دولتی خصوصی معاونت مطبوعاتی ارتباطات برگزاری بررسی اختیار عنوان مدیران حیدری مقاومتی اقتصاد امسال داشتند گرفته موضوعی تعامل رسانه‌های