برگزیده ها
سهم فناوری از تولید صنایع‌دستی

مازندمجلس: معاون صنایع‌دستی کشور گفت: اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با همکاری اتحادیه صنایع‌دستی استان، بعضی هنرمندانی که با ماشین کار می‌کردند را شناسایی و کارتشان را باطل کرده است.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، بهمن نامورمطلق به سفر اخیر خود به استان اصفهان اشاره و بیان کرد: ما با اتحادیه صنایع دستی اصفهان، جلسه‌ای داشتیم. هنرمندان اصفهانی، مشکلات جدی دارند یکی از این مسایل، حضور کالاهایی است که در تولیدشان از فن‌آوری‌های جدید استفاده می‌شود. البته چند نظریه در این زمینه وجود دارد؛ برخی معتقدند که باید جلوی ورود و ساخت دستگاه‌هایی چون تری دی، لیزر، پرس و امثال آن گرفته شود. نظر عده دیگری هم بر این است که هنرمندان ما باید خلاقیت خود را افزایش بدهند و همیشه یک قدم جلوتر از دستگاه ها باشند.

معاون صنایع‌دستی کشور استفاده از ماشین را امری گریزناپذیر دانست و افزود: طبیعی است که اگر دست حرکت نکند، ماشین جایگزین می‌شود؛ کالایی هم که این گونه تولید می‌شود، خیلی ارزان‌تر است و خود من، این مساله را تهدیدی جدی برای صنایع دستی نمی‌بینم. این اتفاق، به خاطر عدم خلاقیت است و اگر ما خلاق باشیم، معلوم است که ماشین نمی‌تواند جایگزین دست شود چون شرافت دست، بیش از این است. برای مثال، روزی که عکاسی ابداع شد همه فکر می‌کردند عمر نقاشی تمام شده؛ جون نقاشان ما پرتره یا طبیعت کار می‌کردند. اما این گروه از هنرمندان با روی آوردن به هنر انتزاعی توانستند نقاشی را نجات دهند.

نامورمطلق در پاسخ به این که بسیاری معتقدند ترمه یزد یا چاپ قلمکار اصفهان دیگر با دست انجام نمی‌شود و چه تدبیری در این زمینه وجود دارد، گفت: ما یک صنعت داریم و یک هنر؛ صنایع دستی، بینابین است؛ یعنی بین هنر و صنعت و ما باید آن را به هنر نزدیک کنیم. چراکه کارهای انبوه کارگاهی را ماشین انجام می‌دهد و اما اگر جلو کارهای ماشینی را بگیریم، قاچاق زیاد می‌شود. و ما بازار را از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد: برای مثال در حال حاضر، فرش ماشینی به لحاط تجاری‌سازی، کمتر از دست بافت نیست و ما می‌خواهیم این بلا سر صنایع‌دستی نیاید. بنابراین باید راه میانه‌ای را در نظر بگیریم و این راه، تولید کارهای فاخر و یگانه است. به عبارتی باید به خاص پردازی روی آوریم و آثار یگانه یا چندگانه تولید کنیم.

به گفته معاون صنایع‌دستی کشور، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی اصفهان با همکاری اتحادیه، بعضی از هنرمندان اصفهانی که با ماشین کار می کردند را شناسایی کرد. کارت این افراد باطل شد و از این پس آنها باید هزینه‌های خود را به دولت بدهند و دیگر نمی‌توانند از مزایایی چون معافیت مالیاتی بهره ببردند.

مهر
ماشین صنایع‌دستی تولید هنرمندان اصفهان کارهای صنایع می‌کردند جایگزین یگانه نقاشی ماشینی بگیریم معتقدند اصفهانی اتحادیه نامورمطلق استفاده زمینه بدهند خلاقیت معاون