برگزیده ها
منتقدی که تکنیک‌های سینما را بشناسد کم داریم / در ایران توجهی به مقوله نقد نمی‌شود

مازندمجلس: قربانعلی تنگیشر می‌گوید یک منتقد خوب می‌تواند فروش یک فیلم را تضمین کند یا باعث پایین آمدن آن فیلم شود.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، دکتر قربانعلی تنگشیر استاد ارتباطات در گفت‌وگویی به بررسی وضعیت نقد سینما پرداخت و گفت: من سینما را بزرگ‌ترین هنر می‌دانم چون هنر کاملی است و مردم همه دنیا قبولش دارند. شما در سینما عشق، هنر، دین، سیاست و... را می‌بینید و بسیاری از مدیوم‌های هنری دیگر هم با سینما درهم‌آمیخته شده‌اند.

وی افزود: سینما هنر وسیعی است که این هنر وسیع برای آن‌که در مسیر درستی حرکت کند، نیاز به‌نقد و تحلیل دارد. اهمیت نقد در سینمای جهان واضح و مبرهن است اما در ایران اصلاً توجهی به این مقوله نمی‌شود.

مدرس دانشگاه گفت: ما در ایران منتقدان زیادی داریم ولی واقعیت این است که منتقدان واقعی و کارشناس‌های حرفه‌ای خیلی کم داریم. مهم‌ترین رکن نقد، آشنایی با تکنیک‌های سینما است و در ایران کمتر منتقدی پیدا می‌شود که تکنیک‌های سینما و همین‌طور تکنیک‌های نقدنویسی را آموزش‌دیده باشد.

تنگشیر افزود: در عرصه نقد سینمای جهان فردی مثل آندره بازن وجود داشت که دوره‌های نقد را گذرانده بود و تمامی تکنیک‌های نقد و سینما را می‌دانست. بازن علم به طراحی، صحنه، موسیقی، بازیگری، قصه و... داشت و این‌ها را خیلی خوب می‌شناخت.

قربانعلی تنگشیر اظهار داشت: همچنان که هنر سینما یک هنر کامل است و هنرهای دیگر هم در آن جای دارند، یک منتقد تئاتر هم باید ضمن یادگرفتن تکنیک‌های سینما، راجع به موسیقی، طراحی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و... نیز بداند و فضای فیلم‌سازی در جامعه را به‌خوبی بشناسد. یک منتقد خوب می‌تواند فروش یک فیلم را تضمین کند و یا باعث پایین آمدن آن فیلم شود.

وی مقوله نقد را بسیار پیچیده‌ دانست و گفت: کسی که به‌عنوان منتقد می‌خواهد فیلم جدید آقای کیمیایی را نقد کند، باید همه فیلم‌هایش را از "رضا موتوری " و "قیصر " گرفته تا "قاتل اهلی" دیده باشد و بعد بررسی کند که چرا فیلم‌های قدیمی آقای کیمیایی مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت ولی فیلم‌های جدید ایشان با نقدهای بیشتری مواجه می‌شود.

تنگشیر با تأکید بر این‌که نقد فیلم باید منصفانه باشد، خاطرنشان کرد: خودخواهی، درگیری و از بین بردن یک اثر هنری نباید انگیزه منتقد برای نوشتن نقد باشد. منتقد باید فیلم را نقد کند و نام و چهره عوامل فیلم نباید تأثیری در نقد او داشته باشند.

قربانعلی تنگشیر گفت: نقد صرفاً مختص فیلم‌های پرفروش و پر سروصدا نیست و باید فیلم‌های گمنام هم نقش شود. حتی باید فیلم‌های بد را هم دید و در موردشان نقد نوشت. در بخش سینمای هنر و تجربه فیلم‌سازهای خوبی کار می‌کنند. جوان و گمنام هستند و رسانه‌ها آن‌ها را نمی‌شناسند ولی ما اگر از همین فیلم‌سازها استفاده کنیم، آینده‌ سینمایمان تضمین می‌شود.

این مدرس دانشگاه مشکل اصلی سینمای ایران را مشکل سناریو قلمداد کرد و گفت: ما داستان‌نویس‌های خوبی نداریم و بیشتر فیلم‌های سینمایی ما راجع به اعتیاد، خودکشی، طلاق و آسیب‌های اجتماعی است. نقدنویس‌های ما هم گرچه بیشتر داستان فیلم‌ها را نقد می‌کنند اما داستان را به‌خوبی نمی‌شناسند.

قربانعلی تنگشیر در پایان منتقدان جوان را چنین توصیه کرد: توصیه‌ام به منتقدان جوان این است که نقد و سینما را آموزش ببینند و راجع به هر دو این‌ها کتاب بخوانند تا درنهایت یک منتقد خوب برای عرصه سینما باشند.

هنرآنلاین
سینما تنگشیر فیلم‌های منتقد تکنیک‌های سینمای منتقدان قربانعلی مقوله داریم کیمیایی تضمین به‌خوبی داستان بیشتر نباید نمی‌شناسند گمنام باشند دانشگاه نمی‌شود توجهی بشناسد منتقدی بررسی دارند موسیقی طراحی افزود این‌ها