برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > نظامی - تسنیم نوشت: ناوگروه ۴۴ نیروی دریایی ارتش بیشترین رکوردها را در بین ناوگروه‌های ارتش جمهوری اسلامی به نام خود ثبت کرده است.

مازندمجلس:تا پیش از انقلاب اسلامی نیروی دریایی ارتش صرفاً یک نیروی دریایی ساحلی بود و تجربه حضور در آب‌های آزاد و بین‌المللی و همچنین دریانوردی‌های طولانی را نداشت.

پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تجربیات گران‌بهایی را در حفاظت از کاروان‌های تجاری و پایانه‌های نفتی کشورمان به دست آورد به‌طوری که اجازه نداد حتی برای یک روز شریان اقتصادی کشور در سطح دریاها، قطع شود.

پس از پایان دفاع مقدس و بالا رفتن حجم مبادلات تجاری ایران و حضور گسترده‌تر کاروان‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد و بین المللی، نیاز به تأمین امنیت این کاروان‌ها نیز بیش از پیش احساس شد.

این احساس نیاز با وقوع پدیده دزدی‌های دریایی در خلیج عدن و سواحل کشور سومالی، بیشتر شد تا جایی که فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر فرمودند: "به‌ چشم یک نیروی راهبردی، به نیروی دریایی باید نگریسته شود".

شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 1388 تاکنون در قالب 55 ناوگروه (رزمی و صلح و دوستی) موفق به پهلوگیری در 20 بندر از کشورهای مختلف جهان شده‌اند. 

چهل و چهارمین ناوگروه نیروی دریایی متشکل از ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی بوشهر، 16 مهرماه سال 95 ماموریت خود را از منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس آغاز می‌کند و در تاریخ 11 اسفندماه به کشور باز می‌گردد. این ناوگروه در ابتدای ماموریت خود راهی آب‌های خلیج عدن و تنگه باب‌المندب می‌شود و پس از انجام ماموریت حراست از کاروان‌های تجاری ایران در این منطقه، راهی سواحل شرق قاره آفریقا می‌شود.

البته ناگفته نماند که ناوگروه 44 در جریان حضور در منطقه حساس باب المندب، دزدان دریایی این منطقه به قصد تصاحب یکی از کشتی‌های تجاری ایران، حمله شدیدی را به یک کشتی تجاری انجام می‌دهند که با اقدام به موقع ناوگروه 44 نداجا این اقدام خنثی می‌شود. در جریان این عملیات، دزدان دریایی طی دو مرحله به کشتی ایرانی حمله کرده بودند.

در مرحله اول، 8 فروند قایق در فاصله 64 مایلی از جنوب عدن و در مرحله دوم با 13 فروند قایق و در فاصله 55 مایلی جنوب عدن به کشتی تجاری کشورمان حمله می‌کنند که با تبادل آتش سنگین بین ناوگره 44 نیروی دریایی ارتش، اجباراً پا به فرار می‌گذارند.


ناوشکن الوند


ناو پشتیبانی بوشهر

با پایان یافتن زمان ماموریت در آب‌راه حساس و کلیدی باب المندب، این ناوگروه برای انجام یک ماموریت دیگر و برای رساندن پیام صلح و دوستی ملت ایران راهی بندر دارالسلام در کشور تانزانیا می‌شود و پس از  اقامت 4 روزه در بندر دارالسلام این کشور و ملاقات با معاون نیروی دریایی تانزانیا و معاون رئیس ستاد مشترک نیروی دفاع مردمی این کشور، راه خود را به سمت آب‌های کشور آفریقای جنوبی ادامه‌ می‌دهد.


ناوشکن الوند در آب‌های آزاد

ناوگروه 44 پس از حضور در آب‌های جنوب قاره آفریقا، برای اولین بار راهی مناطقی از اقیانوس اطلس در آب‌های آفریقای جنوبی می‌شود و پس از حضور در این منطقه در بندر دوربان کشور آفریقای جنوبی پهلو می‌گیرد. در جریان پهلو گیری ناوگروه 44 در بندر دوربان آفریقای جنوبی، ناو پشتیبان بوشهر به مدت 20 روز بر روی داک شناور رفته و پوسیدگی‌های ورق فلزی بدنه زیر ناو توسط متخصصان نداجا، همان جا مورد تعمیر قرار می‌گیرد.


ناوشکن البرز و ناو پشتیبان بوشهر در بندر دوربان آفریقای جنوبی/قرارگرفتن ناوبوشهر روی داک شناور برای تعمیرات

این ناوگروه در جریان ماموریت 5 ماهه خود، رکورد‌های بی سابقه‌ای در تاریخ نیروی دریایی (قبل و بعد از انقلاب) برجای گذاشت. اول آنکه این ناوگروه با اجرای 150 روز ماموریت رکورددار بیشترین ماموریت بین ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش است.

از سوی دیگر، ناوگروه 44 با پیمودن 9850 مایل دریایی، رکورددار بیشترین مسافت پیموده شده توسط ناوگروهای نداجا است. همچنین ناوگروه 44 با 72 روز استقرار در منطقه پرخطر و طوفانی، رکورد بیشترین حضور در مناطق پرخطر را هم شکسته و با 68 روز اقامت در بندر دوربان آفریقای جنوبی، بیشترین مدت اقامت در یک بندر خارجی را به نام خود ثبت کرده است.

رکوردهای ناوگروه 44 - ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی بوشهر:

150 روز دریانوردی

9850 مایل دریایی سفر

72 روز استقرار در منطقه پرخطر دریا

68 روز اقامت در بندر خارجی

نیروی دریایی ارتش قصد دارد تا در آینده در آب‌های آزاد و بین المللی غرب قاره آفریقا و در اقیانوس اطلس نیز حضور یابد و این به معنای آن است که نداجا، در آینده نه چندان دور، رکوردهای بیشتری را خواهد شکست.

27214

دریایی ناوگروه نیروی آب‌های منطقه ماموریت جنوبی آفریقای تجاری بوشهر ناوشکن بیشترین جریان الوند دوربان اسلامی نداجا انقلاب رکورددار مرحله کاروان‌های آفریقا جمهوری تاریخ اقامت پشتیبانی پرخطر خارجی اقیانوس رکوردهای آینده می‌گیرد پشتیبان معاون شناور استقرار المندب المللی احساس پایان اقتصادی همچنین کشورمان سواحل دوستی فاصله مایلی فروند اقدام دریانوردی دزدان دارالسلام