برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی وزارت خارجه گفت: همان‌طور که آقای میشل عون مطرح کردند رابطه ایران و لبنان رابطه بسیار خوبی است و جمهوری اسلامی ایران همواره به رأی، استقلال و آزادی لبنان احترام گذاشته است.

مازندمجلس: بهرام قاسمی در خصوص اظهارات ضد ایرانی سعد حریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان گفت: این استعفا و این اقدامی که توسط آقای سعد حریری انجام شد و یک کار شگفت‌انگیز و غیرطبیعی نشان داده می‌شود فکر می‌کنم یک حرکت حساب شده و یک سناریویی است که در واقع می‌تواند سرآغاز اتفاقات جدیدی در منطقه باشد.

وی افزود: من به شدت متأسفم از این اظهارات نابه‌جا، نابخردانه و واهی که ایشان در هنگام استعفای خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و فکر می‌کنم به خوبی خود ایشان هم واقف هستند که این اتهامات، اتهامات بی جایی است و کاملاً غلط است.
قاسمی با اشاره به رابطه و همکاری‌های ایران و لبنان افزود: همان‌طور که آقای میشل عون مطرح کردند رابطه ایران و لبنان رابطه بسیار خوبی است و جمهوری اسلامی ایران همواره به رأی، استقلال و آزادی لبنان احترام گذاشته است و همواره خواهان لبنانی  آباد، آزاد و مستقل بوده و خواهد بود.
وی در ادامه گفت: آنچه که ایشان در یک کشور بیگانه علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و حتی استعفای خود را در آنجا و در جایی غیر از لبنان مطرح کردند نشان می دهد در زمین دیگرانی بازی می کنند که برنده آن صهیونیست ها و دولت ایالت متحده آمریکا می تواند باشد و این کشورها نهایت بدخواهی خود را نسبت به منطقه  و مردم منطقه نشان دادند، این حرکت حرکت غیرطبیعی است و باید صبر کرد و علت آن را تحلیل کرد.
قاسمی در ادامه گفت‌وگو با العالم تصریح کرد: این اتهامات و اقدامات، علائم خوبی را برای مردم منطقه و لبنان نخواهد داشت، سیاست جمهوری اسلامی در قبال کشورهای منطقه کاملاً روشن است، ایران برای ثبات در منطقه  تلاش کرده است و کشوری است که با جدیت تمام بالأخص طی سالیان اخیر به عنوان کشوری که قربانی تروریسم بوده است در صف اول مبارزه با تروریسم قرار داشته است و حتی برای کمک به کشورهای منطقه هزینه‌های بسیاری را پرداخت کرده است، ایران  به راندن داعش و تروریسم‌ها از سرزمین‌های عربی و اسلامی  کمک کرده است و جهانیان به خوبی  به این موضوع  واقف هستند.
وی افزود: در این شرایط  این اقدام و اتهامات که توسط نخست وزیر مستعفی لبنان مطرح می شود کمکی به مبارزه با تروریسم نمی کند، در دورانی که این کشورها پس از اخراج تروریست ها نیاز به کمک و همدلی بیشتر برای بازسازی خود دارند این اقدامات قابل تامل است.
قاسمی در خصوص رابطه ایران و لبنان تصریح کرد: ایران همواره با مردم و دولت لبنان رابطه و همکاری خوبی داشته است اما اظهارات نابه‌جای آقای سعد حریری جای گلایه دارد، سخنان ایشان در راستای یک سیاست ایران ستیزی و ایران هراسی است که متأسفانه توسط کشورهای بدخواه در منطقه و فرا منطقه دنبال می‌شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان مسیر اشتباه عربستان سعودی در منطقه تصریح کرد: عربستان نشان داده است در منطقه سیاست های خاصی را دنبال می کند و تا امروز نشان داده است حاضر است با صرف هزینه گزاف و خرج بسیار رابطه دیگر کشورها و شخصیت های منطقه را با جمهوری اسلامی ایران تخریب کند و حتی در جهان غرب و آمریکا نیز این هزینه ها را انجام داده است اما با وجود آگاهی که در کشورهای منطقه وجود دارد این فرافکنی ها و این اقدامان نتوانسته پاسخ لازم را به عربستان بدهد.
وی افزود: ما توصیه می کنیم عربستان بازگردد به یک واقع نگری در مسائل منطقه و بداند که ایران مستقل و قدرتمند به نفع صلح در منطقه است و این توهم که بدان دچار است وضعیت خوبی را برای این کشور به همراه نخواهد داشت.
منطقه لبنان رابطه قاسمی اسلامی جمهوری عربستان اتهامات حریری کشورهای افزود تصریح همواره کشورها سیاست استعفای تروریسم اظهارات نخواهد دنبال مبارزه هزینه اقدامات کشوری بسیار می‌کنم غیرطبیعی مستعفی کاملاً مستقل آمریکا ادامه منطقه