برگزیده ها
هفته کتاب هنوز ملی نشده است/  ستاد هفته کتاب دائمی می‌شود
مازندمجلس: هفته کتاب هنوز ملی نشده است/  ستاد هفته کتاب دائمی می‌شود مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب  و دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) با تاکید بر لزوم بهره‌‌گیری از نیرو‌های مردمی برای برگزاری هفته کتاب  گفت:  نگاه کلانی درباره هفته کتاب وجود دارد که خود مردم متولی هفته کتاب باشند و این موضوع از سال گذشته مطرح شده و پیگیری می‌شود. امید‌وارم امسال و سال آینده در شورای سیاست‌گذاری و ستاد مرکزی از وجود این نهاد‌ها بیشتر بهره‌مند شویم تا به سوی مردمی شدن این هفته حرکت کنیم.  
 
جلیسه با بیان این مطلب که موسسه خانه کتاب به دنبال جریان‌سازی رویداد ملی هفته کتاب است ادامه داد: هرچند تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم اما به نظر می‌‌رسد که در چند سال اخیر رویکرد اجتماعی هفته کتاب در حال پررنگ‌تر شدن است.  

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با تاکید بر لزوم توجه ادارات به مقوله کتاب ادامه داد: به نظر می‌رسد معمولا سازمان‌ها و نهاد ها برنامه‌ای برای هفته کتاب ندارد یا اگر دارند، بسیار ضعیف است یکی از اتفاقات سه سال گذشته، فاصله گرفتن موسسات و ادارات دولتی از برگزاری برنامه‌های هفته کتاب به‌صورت آماری و بولتنی است. در چند سال گذشته تاکید داشتیم این نهاد‌ها باید براساس وظیفه، مجموعه فعالیت‌هایی را انجام دهند و پرسش این است که چه کاری برای مردم و در سطح ملی در دست برگزاری دارند؟

دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب گفت: برگزاری مسابقات کتابخوانی و نمایشگاه کتاب برای پرسنل یا تخفیف و اهداء بن‌کارت هر چند مطلوب است، اما جزو وظایف درون‌سازمانی سازمان‌ها به حساب می‌آید.

وی با انتقاد از بی‌توجهی برخی سازمان‌ها و نهادها نسبت به هفته کتاب، اظهار داشت: معمولا دو حالت وجود دارد؛ برنامه‌ای وجود ندارد یا اگر هست، ضعیف است. در چند سال گذشته این موضوعات محل بحث بوده و سعی شده تا به برنامه ادارات و مراکز، سمت و سود بدهیم که برنامه‌‌ریزی داشته باشند و یا برنامه‌های خود در حوزه کتاب را اصلاح کنند.

افزایش فعالیت‌های مردمی در حوزه کتاب
جلیسه افزود: در راستای اهداف اصلی، سعی شده تا نهاد‌های مردم‌نهادِ فعال در حوزه کتاب تقویت شوند. اگر بودجه‌ای هست به این نهاد‌ها تزریق شود؛ البته این حمایت‌ها به شکل الزامی مادی نبوده و نیست. بخش قابل توجهی از این حمایت‌ها معنوی بوده و در راستای جریان‌سازی و اطلاع‌رسانی است.

وی گفت: به نظر می‌رسد که در فته کتاب، هفته ترویج و تبلیغ کتاب است؛ بنابراین نباید سراغ چالش و تحلیل رفت. چند سال گذشته با این تفکر، ظهور و بروز فعالیت‌های مردمی در حال افزایش است. البته این بدان معنا نیست که به یکباره شاهد تحول عجیب و غریبی در هفته کتاب باشیم چراکه اساسا این تحول ایجاد نخواهد شد.

هفته کتاب هنوز ملی نشده است
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به وظیفه اصلی ستاد هفته کتاب افزود: معتقدم که عنوان هفته کتاب هنوز به عنواني ملی تبدیل نشده است. به عبارت دیگر مردم منتظر این هفته نیستند و یا اطلاعی از این هفته ندارند؛ بنابراین باید همچنان انرژی و وقت صرف کنیم که این رویداد همانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ذهن مردم شکل بگیرد. درباره هفته کتاب این انتظار وجود ندارد؛ بنابراین یکی از وظایف اصلی ستاد هفته کتاب این است که توجه جامعه عمومی را بیشتر به روز و هفته کتاب جلب کند.
 
فعالیت پررنگ پایتخت کتاب در هفته کتاب
جلیسه با بیان این مطلب که ضریب نفوذ ملی ستاد هفته کتاب نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده ادامه داد: پارسال ایده برگزاری مراسم افتتاح هفته کتاب در پایتخت کتاب ایران در ستاد هفته کتاب مطرح شد و برای بیست‌وپنجمین دوره هفته کتاب، مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با درگیر کردن استاندار، امام جمعه و مدارس، برنامه‌های قابل توجهی را ترتیب داده‌اند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با تاکید بر اهمیت توجه پارسال ایده برگزاری مراسم افتتاح هفته کتاب در پایتخت کتاب ایران مطرح شد و در این دوره مسئولان ارشاد بوشهر برنامه‌های قابل توجهی را ترتیب داده‌اند به هفته کتاب در شهرستان‌ها گفت: این کار موجب می‌شود تا چند سال آینده یک جامعه مخاطب بیشتری را تشکیل شود. اختتامیه برنامه‌ گروه‌های مردمی مروج کتاب نیز در هفته کتاب برگزار می‌شود. بالغ بر 800 گروه مروج کتاب در کشور وجود دارد، گروه‌هایی که با برگزاری کارگاه‌های مختلف تجربیات خود در زمینه کتابخوانی را به اشتراک می‌گذارند. همچنین هفت تا هشت گروه اصلی مروجان کتابخوانی اجرای برنامه‌های هفته کتاب مشارکت دارند.

دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب با اشاره به مشارکت نهاد‌های تجاری غیر مرتبط با کتاب در برگزاری برنامه‌های هفته کتاب ادامه داد: یکی از برنامه‌های موسسه خانه کتاب، درگیر کردن نهادهای اقتصادی و تجاری با هفته کتاب است. پارسال هشت نهاد‌ تجاری غیرمرتبط با کتاب  به این عرصه وارد شدند و امسال نیز این نهاد‌ها حضور دارند.
 
برگزاری نخستین جشن ملی کتاب در رسانه ملی
جلیسه درباره فعالیت صدا و سیما در هفته کتاب  گفت: خوشبختانه امسال رادیو همانند سال‌‌های گذشته همکاری قابل توجهی در این عرصه دارد؛ علاوه براین سیما نیز برخلاف پارسال که نسبت به عملکرد آن‌ها گلایه‌مند بودم، برنامه‌ریزی مناسبی برای هفته کتاب پیش‌بینی‌ کرده‌ است.

وی افزود: شبکه چهار سیما همزمان با 24 آبان جشن کاملی برای اهالی کتاب برگزار می‌کند که نخستین جشن ملی رسانه‌ای در حوزه کتاب به حساب می‌آید. این جشن مشابه برنامه تحویل سال است. با برگزاری 12 ساعت برنامه مستمر با حضور چهره‌هایی از سراسر کشور تفکر هرچه مردمی کردن هفته کتاب، با قوت بیشتری دنبال می‌شود.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با تاکید بر لزوم شبکه چهار سیما همزمان با 24 آبان جشن کاملی برای اهالی کتاب برگزار می‌کند که نخستین جشن ملی رسانه‌ای در حوزه کتاب به حساب می‌آید تشکیل ستاد دائمی هفته کتاب ادامه داد: تشکیل ستاد دائمی هفته کتاب ازجمله مسائل این رویداد ملی است که هنوز عملی نشده است. مترصد دائمی کردن این ستاد هستیم تا ظرفیت‌ها را در طول سال فعال کنیم و نتایج فعالیت‌ها به هفته کتاب ختم شود.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: ستاد مرکزی و دائمی به معنای اتاق فکر است؛ به‌عبارت دیگر قرار نیست که کار اجرایی انجام شود بلکه سازمان‌دهی و سامان‌دهی برنامه‌های هفته کتاب دنبال می‌شود تا هماهنگی‌ها تقویت شود.
 
بررسی برگزاری طرح پاییزه کتاب همزمان با روز کتابگردی
دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب درباره طرح پاییزه کتاب گفت: بودجه طرح تابستانه کتاب، هنوز تامین نشده، البته قرار است که این بودجه در هفته جاری به دست ما برسد و به محض دریافت پول با کتابفروشان سراسر کشور تسویه حساب می‌کنیم؛ بنابراین این طرح در هفته کتاب برگزار  نمی‌شود و به احتمال زیاد به آذر‌ماه موکول خواهد شد؛ علاوه براین برگزاری طرح پاییزه همزمان با 2 آذر‌ماه «روز کتابگردی» در حال بررسی است.
 
جلیسه با تاکید بر لزوم تشکیل ستاد دائمی هفته کتاب افزود: طی دو سه سال اخیر سعی شده تا ستاد هفته کتاب استانی فعال شود و خوشبختانه در هر استان استاندار به‌عنوان رئیس ستاد و مدیر کل ارشاد به‌عنوان دبیر ستاد در حال فعالیت هستند؛ بنابراین سبک و سیاق یکدست ملی به‌طور تقریبی وجود دارد و ارگان‌های مسئول تلاش می‌کنند تا فعالیت بیشتر و بهتری داشته باشند؛ اما بخش عمده‌ای از این موضوع به بودجه مرتبط است، به‌عبارت برگزاری طرح پاییزه کتاب، به بعد از تسویه معوقات تابستانه کتاب و احتمالا آذرماه موکول می‌شود دیگر دولتی بودن فعالیت‌ها موجب می‌شود تا گلایه‌‌های کمبود بودجه، برنامه‌ها را متاثر کند.
 
 
تشکیل پویش برای رفع مشکلات کتابخانه‌ نابینایان
 این فعال حوزه فرهنگ با اشاره به وجود بخش‌های خاکستری در حوزه کتاب گفت: ضرورت توجه به‌ حوزه‌های خاکستری کتاب؛ یعنی نقاطی که از نظرها مغفول مانده‌اند، حس نشده است. کتابخانه‌های نابینایان یکی از این موارد است.

وی توضیح داد: موسسه خانه کتاب برای تاکید بر وجود خلاء و دعوت از مردم برای برطرف کردن‌ آن‌‌ها  تشکیل پویشی در این زمینه را در نظر دارد. یکی دیگر از نقاط ضعف، کم توجهی آموزش و پرورش به کتاب است. امسال آموزش  و پرورش نسبت به سال گذشته برنامه‌های خود در این زمینه را دو برابر کرده است.  
 
هفته کتاب، هفته ترویج و تبلیغ کتاب است
جلیسه با تاکید بر توجه به جنبه‌های مثبت وضعیت کتاب در ایران در هفته کتاب گفت: همچنان معتقدم که هفته کتاب، هفته ترویج و تبلیغ کتاب است؛ بنابراین نباید سراغ چالش و تحلیل رفت.

وی ادامه داد: باید در این هفته از خوبی‌ها و ویژگی‌های خوب کتاب در ایران گفت و مردم را با فضای مناسب آشنا و برای کتاب تبلیغ کرد چراکه مردم به اندازه کافی کتاب‌زده هستند.

دبیر هفته کتاب اظهار داشت: در برنامه 12 ساعته شبکه چهار نیز فضای شاد حوزه کتاب نمایش داده خواهد شد همچنین بحث کارناوالی هفته کتاب در اختتامیه مروجان کتاب‌خوانی حفظ شده است.
برگزاری برنامه‌های موسسه تاکید گذشته ادامه مردمی بنابراین دائمی توجهی پنجمین پارسال تبلیغ برنامه تشکیل افزود برگزار پاییزه بودجه درباره امسال همزمان نهاد‌ها البته زمینه افزایش تجاری می‌آید ترویج پایتخت نخستین مدیرعامل ارشاد فعالیت اشاره بیشتر دارند دنبال ادارات رویداد کتابخوانی سازمان‌ها براین مرکزی خوشبختانه علاوه مشارکت اختتامیه ایبنا بیشتری جریان‌سازی همچنین آینده مروجان مرتبط می‌کند آذر‌ماه تسویه تابستانه موکول به‌عنوان پرورش خاکستری باشند کتابگردی رسانه‌ای داده‌اند اهالی سراسر فعالیت‌ها موضوع به‌عبارت کاملی درگیر تقویت نهاد‌های راستای حمایت‌ها ندارد معمولا برنامه‌ای دولتی کتابجلیسه اظهار وظایف دارد؛ وظیفه فعالیت‌های گفت‌و‌گو نباید تحلیل فرهنگ مسئولان افتتاح فاصله بوشهر استاندار نمایشگاه مراسم  مدیرعامل می‌رسد چراکه معتقدم همچنان جامعه همانند ترتیب