برگزیده ها
قیاس مع‌الفارغ سرمایه‌گذاری ایران در بنادر جوبی با کشورهای خلیج فارس/ قدرت رقابت با کامیون‌های افغان و ترک نداریم

مازندمجلس: نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه از نظر قیمت تمام‌شده حمل جاده‌ای کالا در ایران قدرت رقابت با کامیون‌های ترک و افغان را ندارد، گفت: میزان سرمایه‌گذاری کشورهای حاشیه در بنادر خلیج فارس ۶۰ میلیارد دلار و در بنادر جنوبی ایران یک میلیارد دلار است.

مازندمجلس:، همایش حمل‌ونقل و لجستیک امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان وی، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و دست اندرکاران حمل‌ونقل و لجستیک کشور در سالن همایش‌های صداوسیما در حال برگزاری است.

در این مراسم رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار داشت: کشورهای همجوار ما و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس تلاش کردند در توسعه حمل‌ونقل و لجستیک خود سرمایه‌گذاری مطلوبی داشته باشند.

مسعود خوانساری ادامه داد: در حال حاضر حمل‌ونقل هوایی در کشور ترکیه به اغلب شهرهای دنیا پرواز دارد و کشورهای دبی و قطر خطوط هوایی خود را بسیار توسعه داده‌اند، در حالی‌که فرودگاه امام خمینی(ره) با توجه به ارتفاع مناسب از سطح دریا شرایط آن را داشت که هاب هوایی منطقه باشد.

وی ادامه داد: کشور ایران با 7 کشور محصور در خشکی همسایه است و بازار 400 میلیون نفری در کنار خود دارد، در حالی‌که بسیاری از کالاها به بنادر جنوبی خلیج‌فارس می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: سرمایه‌گذاری در بنادر جنوبی خلیج‌فارس امروز بیش از 60 میلیارد دلار است، اما این رقم در بنادر جنوب ایران کمتر از یک میلیارد دلار است.

خوانساری با تأکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ساخت بنادر و خطوط کشتیرانی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این مدت سرمایه‌گذاری مطلوبی انجام داده است، اما با توجه به نیاز کشور به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز داریم.

وی بابیان اینکه صنعت حمل‌ونقل هوایی در دوران تحریم مورد هجمه زیادی قرار گرفت، افزود: در توسعه فرودگاهی نیازمند به سرمایه‌گذاری خارجی توأم با سرمایه‌گذاری داخلی هستیم تا فرودگاهی نظیر فرودگاه امام خمینی(ره) توسعه یابد؛ در حوزه فرودگاهی نسبت به کشورهای همجوار عقب هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به حمل‌ونقل جاده‌ای ایران اشاره کرده و گفت: 90 درصد حمل‌ونقل جاده‌ای ما خصوصی است؛ هر کامیون به طور متوسط سالانه در ایران 70 هزار کیلومتر پیمایش دارد، در حالی‌که این رقم در دنیا حدود 210 هزار کیلومتر است و به همین دلیل قیمت تن کیلومتر در کشور ما بالاست.

خوانساری افزود: متأسفانه در بخش جاده‌ای ما رقابت وجود ندارد، ضمن آنکه عدم ارتباط راننده با شرکت موجب شده است که شرکت‌ها به دنبال خرید ناوگان نباشند.

وی ادامه داد: رشد ارزش افزوده حمل‌ونقل در کشور 7 درصد است که همین رقم هم سال‌هاست ثابت مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: نباید اجازه داد سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل کاهش یابد زیرا حمل‌ونقل موتور محرکه اقتصاد کشور است.

خوانساری با تأکید بر لزوم تمرکز بر جذب سرمایه‌گذار خارجی و مشارکت‌های خصوصی گفت: بخش خصوصی آماده سرمایه‌گذاری در بنادر به‌خصوص در قالب کنسرسیوم است و در بحث فرودگاهی نیز باید سرمایه‌گذار خارجی جذب کرد.

وی با اشاره به اینکه متوسط پیمایش ناوگان اتوبوسی در کشور حدود 220 هزار کیلومتر است، تصریح کرد: پیمایش ناوگان کامیونی یک سوم این رقم است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار داشت: قیمت تمام‌شده کالا در حمل‌ونقل جاده‌ای ما به‌قدری بالاست که نمی‌توانیم با کامیون‌های ترک و افغان رقابت کنیم.

حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری بازرگانی بنادر کشاورزی صنایع معادن تهران فرودگاهی کشورهای هوایی ساری توسعه کیلومتر خارجی خوانساری جاده‌ای حالی‌که افزود ادامه جنوبی ناوگان لجستیک رقابت خصوصی خمینی خلیج‌فارس پیمایش اشاره بالاست سرمایه‌گذار هستیم متوسط مطلوبی اظهار امروز افغان کامیون‌های همجوار فرودگاه کشتیرانی تأکید میلیارد اینکه