برگزیده ها
رتبه 96 ایران در لجستیک دنیا/ سهم حمل‌ونقل ایران از قیمت تمام شده کالا در دنیا 12 درصد است

مازندمجلس: رئیس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران با بیان اینکه طبق گزارش بانک جهانی ایران از نظر شاخص عملکرد لجستیک در رتبه 96 و جزو کشورهای کم‌درآمد محسوب می‌شود، گفت: این در حالی است که امارات در رتبه 13 و قطر در رتبه 30 دنیا و به عنوان کشورهای پردرآمد در این حوزه محسوب می‌شوند.

مازندمجلس:، مسعود پل‌مه امروز در همایش حمل‌ونقل و لجستیک با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی ایران از نظر کریدورهای ترانزیتی اظهار داشت: در این باره می‌توان به وابستگی کشورهای حوزه قفقاز و CIS به آبراهه‌های آزاد توسط ایران و وجود زیرساخت‌های پایه لجستیک در ایران اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد زمان گردش کالا در فرایند لجستیک است، افزود: خدمات لجستیکی حاصل از مدیریت هوشمند و رقابت‌پذیر با بالاترین قابلیت اطمینان، کمترین میزان تأخیر و کمترین هزینه را باید فراهم کند. 

پل‌مه با تأکید بر اینکه لجستیک می‌تواند به عنوان صنعتی اشتغال‌زا و درآمدزا مطرح باشد، گفت: ایران از نظر ژئوپلتیکی موقعیت مناسب تجاری - لجستیکی دارد و جایگاه لجستیکی ایران در دنیا رتبه 96 است. 

وی افزود: بانک جهانی کشورها را از نظر شاخص عملکرد لجستیکی تقسیم کرده است که بر اساس این گزارش ایران در زمره کشورهای با عملکرد نسبی لجستیک است و این شامل کشورهای با درآمد پایین است. 

رئیس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران ادامه داد: رقبای لجستیکی ایران در منطقه رتبه‌های بهتری دارند به عنوان مثال رتبه لجستیک امارات در دنیا 13 و قطر 30 است که در حلقه کشورهای پردرآمد محسوب می‌شوند. همچنین ترکیه از نظر لجستیک در جایگاه 34 دنیا قرار دارد و در گروه کشورهای دارای درآمد پایدار است. 

پل‌مه ادامه داد: بهترین رتبه ایران در حوزه زیرساخت‌های لجستیک 72 است و در کارایی فرایند ترخیص، رتبه لجستیکی ایران 110 است. 

وی اظهار داشت: سهم حمل‌ونقل ایران از قیمت تمام شده کالا در دنیا 12 درصد است.

رئیس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران گفت: شاخص‌های بخش لجستیکی مدرن در کشور مجموعه‌ای پیشرفته از زیرساخت‌های حمل‌ونقل است.

پل‌مه ادامه داد: امارات با ایجاد شهر لجستیکی دبی حرکت خود را به سمت رشد لجستیکی آغاز کرده است و قطر، ترکیه، عمان و عربستان دنبال توسعه لجستیکی خود با سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری هستند.

وی اظهار داشت: مسئولان باید دقت کنند که لجستیک فقط خدمات حمل‌ونقل و انبارداری نیست بلکه لجستیک مهمترین حلقه زنجیره تأمین است.

رئیس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران بر ضرورت ایجاد هاب‌های لجستیک در کشور تأکید کرد و گفت: متأسفانه کمبود نیروی متخصص لجستیک داریم.

لجستیک لجستیکی حمل‌ونقل کشورهای فدراسیون پل‌مه زیرساخت‌های ادامه اظهار اشاره ایجاد جایگاه عملکرد درآمد ترکیه عنوان امارات فرایند مناسب موقعیت گزارش اینکه افزود کمترین خدمات تأکید