برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- پروژه بیمارستان «خرس عروسکی» با هدف از بین بردن ترس کودکان از برخورد با کادر درمانی در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اجرا شد.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،پروژه Teddy Bear Hospital یا بیمارستان «خرس عروسکی» یکی از پروژه های فدراسیون بین المللی انجمن‌های دانشجویان پزشکی است که هم اکنون در برخی از کشورها در حال اجرا است.

با توجه به اینکه بسیاری از کودکان از پزشک و محیط های درمانی واهمه دارند و همین امر موجب شده تا ارائه خدمات درمانی به آنها با مشکل مواجه شود، انجمن علمی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه اقدام به برگزاری پروژه بیمارستان «خرس عروسکی» (TBH) برای اولین بار در رفسنجان و ششمین دانشگاه در سطح کشور کرد.

این طرح در محل گلستان امین شهر رفسنجان برگزار شد و ۱۰۰ کودک در دو نوبت صبح و عصر به صورت نمادین به عنوان پدر یا مادر عروسک خود به کادر پزشکی بیمارستان مراجعه و مراحل درمانی را اجرا کردند.

دکتر علی اسماعیلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و دکتر امین ارسلان مدیر امور فرهنگی این دانشگاه از پروژه بازدید و با دانشجویان در مورد این طرح گفتگو کردند و ضمن حمایت از برگزاری چنین پروژه هایی، در خصوص حمایت دانشگاه در جهت تداوم این برنامه قول مساعدت به دانشجویان دادند.

هدف از اجرای پروژه از بین بردن ترس کودکان از برخورد با کادر درمانی و پزشکان با روپوش سفید و وسایل و تجهیزات بیمارستانی و آموزش مفاهیم اولیه در درمان به صورتی سرگرم کننده است که در محیطی شاد و بدون هیچگونه واهمه ای طی می کنند.

در قالب این طرح کودکان به عنوان پدر یا مادر عروسک‌هایشان به این بیمارستان مراجعه کرده و در فضایی دوستانه و در قالب بازی، مراحل مختلف درمانی از جمله پذیرش، معاینه، خریدن دارو، رادیولوژی، تزریقات و ... را برای عروسک خود تجربه کرده و با روند درمان و دیگر اقدامات پزشکی نیز آشنا شدند.

علاوه بر آن تمرین مدیریت، کار اجرایی و برنامه ریزی برای فعالیت با توجه اهمیت مسائل روانی و سبک زندگی کودکان و همچنین تدارک فرصتی برای تعامل موثر کودکان با یکدیگر و تقویت روحیه ی اجتماعی آنها از دیگر اهداف این پروژه بود.

پروژه (TBH) در ۳ سه بخش بیمارستانی شامل پذیرش، سالن انتظار، پزشک، داروخانه، رادیولوژی، تزریقات و پانسمان بخش آموزشی شامل آموزش وسایل پزشکی، آموزش اعضای بدن، آموزش بهداشت دهان و دندان و بخش سرگرمی برگزار شد.

 

پروژه پزشکی کودکان دانشگاه بیمارستان درمانی آموزش دانشجویان رفسنجان عروسکی بیمارستانی وسایل درمان رادیولوژی تزریقات برنامه پذیرش برگزار برگزاری فرهنگی واهمه عنوان عروسک مراحل مراجعه حمایت