برگزیده ها

مازندمجلس: انجمن حمایت از مصرف کنندگان اعلام کرد که مجوز فعالیت خود را از وزارت کشور دریافت کرده است .

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن حمایت از مصرف کنندگان در پاسخ به مصاحبه سخنگوی سازمان حمایت مصرف کنندگان، توضیحی به این شرح برای خبرگزاری ارسال کرده است:

آقای غلامرضا کاوه سخنگوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۶ در مصاحبه ای با آن خبرگزاری در مورد انجمن حمایت از مصرف کنندگان، حامی ۸۰ میلیون مصرف کننده ایرانی عنوان نمودند؛ 

«این انجمن که خود را به عنوان متولی حمایت از مصرف کننده در جامعه معرفی کرده و در وزارت کشور به ثبت رسیده، از نظر سازمان حمایت مصرف ‌کنندگان و تولیدکنندگان ناشناخته!!! است».
برای آگاهی ایشان و سایر دست اندرکاران دولتی و شبه دولتی وابسته به سازمان حمایت که از بودجه عمومی ارتزاق میفرمایند، انجمن حمایت از مصرف کنندگانحامی ۸۰ میلیون مصرف کننده ایرانی، که با تلاش داوطلبانه اعضای خود و بدون هیچ چشمداشتی فعالیت می نماید، توضیحات زیر را به استحضار میرساند:

۱) «انجمن حمایت از مصرف کنندگان» حامی ۸۰ میلیون مصرف کننده ایرانی است که در سال ۱۳۸۵ مستند به آیین نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمانهای مردم نهاد مصوب جلسه ۱۳۸۴/۳/۲۹ هیات محترم وزیران به شماره ۲۷۸۶۲ ت ۳۱۲۸۱ ه با گستره فعالیت در سطح ملی پروانه خود را از وزارت کشور دریافت نموده و با بیش از یازده سال سابقه به فعالیت خود ادامه میدهد.

۲)«انجمن حمایت از مصرف کنندگان» حامی ۸۰ میلیون مصرف کننده ایرانی سازمانی مردم نهاد و کاملا مستقل حامی مصرف کنندگان است و سال ها قبل از «قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب آبان ۱۳۸۸» و تشکیل انجمن های موضوع این قانون (و تحت سرپرستی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان)، تاسیس و تشکیل شده است و هیچگونه رابطه ارگانیک با انجمن های موضوع قانون فوق الذکر ندارد.

۳) بر خلاف نظر سخنگوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، در هیچیک از مواد «قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان» نیآمده است که سازمان های مردم نهادی که پروانه فعالیت خود را از وزارت کشور دریافت نموده اند «باید شناخته شده» آن سخنگوی محترم باشند.

۴)  برخلاف نظر سخنگوی محترم، و بر اساس نص صریح ماده ۹ و ماده ۱۰ «قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان» مصوب آبان ۱۳۸۸، نظارت وسرپرستیِ سازمان حمایت، مشمول تشکل هایی است که پس از تصویب قانون مذکور و تحت نظر «شورای عمومی موسس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان» تاسیس و تشکیل شده اند. بر این اساس، دایره اختیارات و صلاحیت سازمان مزبور آن مقام، شامل تمامی تشکل های مردم نهادِ فعال در امور مصرف کنندگان نمی باشد و به طریق اولی، سازمان مزبور نمی تواند و نباید مانع فعالیت داوطلبانه، موثر و قانونی انجمن حمایت از مصرف کنندگان حامی ۸۰ میلیون مصرف کننده ایرانی که با مجوز وزارت کشور فعالیت قانونی خود را دنبال می کند، باشد.

۵) «انجمن حمایت از مصرف کنندگان» حامی ۸۰ میلیون مصرف کننده ایرانی از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سخنگوی و دیگر مسئولین آن انتظار دارد، بجای تلاش برای از بین بردن این انجمن، موثر و حقیقتا حامی مصرف کنندگان، وظایف قانونی خود را بدون هیچ چشمداشتی برعهده بگیرند و به ساماندهی سیصد تشکل وابسته تحت سرپرستی خود اقدام نمایند و آنها را از رخوت و تشتت و نابسامانی که دامنگیرشان شده برهانند، به وظایف قانونی خود عمل نمایند و دفاع موثر، به روز و کارآمد از حقوق مصرف کنندگان را همراه با «انجمن حمایت از مصرف کنندگان» حامی ۸۰ میلیون مصرف کننده ایرانی برعهده بگیرند و از هرگونه فرافکنی و شعار اجتناب ورزند. فعالیت های اجتماعی و حمایتی در راستای استیفای حقوق مصرف کنندگان ملک طلق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیست و اندیشه های بسته دولتی و شبه دولتی و غیر رقابتی حاکم بر آن سازمان پاسخگوی نیازهای روز مصرف کنندگان نمی باشند.

۶) «انجمن حمایت از مصرف کنندگان» حامی ۸۰ میلیون مصرف کننده ایرانی، تنها با تکیه بر تلاش داوطلبانه و امکانات بسیار ناچیز اعضا و بطور رایگان، به فعالیت خود ادامه میدهد. این انجمن از هرگونه بودجه و منابع مالی عمومی و دولتی محروم می باشد. با این حال، استقلال و حضور فعال انجمن ما در حمایت از مصرف کنندگان بر هیچ ناظر منصفی پوشیده نیست. «انجمن حمایت از مصرف کنندگان» حامی ۸۰ میلیون مصرف کننده ایرانی، از سخنگوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان انتظار دارد تا بیلان کاری سازمان متبوع خود و سیصد انجمن وابسته را در حمایت از حقوق مصرف کنندگان به اطلاع عموم برساند تا افکار عمومی را به قضاوت بنشیند.
 

کنندگان حمایت انجمن فعالیت کننده میلیون ایرانی سخنگوی قانون تولید وزارت دولتی قانونی عمومی تشکیل محترم داوطلبانه تاسیس خبرگزاری وابسته انتظار باشند مزبور وظایف برعهده هرگونه نمایند بگیرند سرپرستی موضوع دریافت پروانه بودجه نموده ادامه مصاحبه عنوان میدهد چشمداشتی