برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عصر ایران نوشت: یک عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش به ماجرای سپنتا نیکنام (عضو زرتشتی شورای شهر یزد) تاکید کرد شهروندان اقلیت های دینی می توانند از حقوق شهروندی خود برخوردار باشند.

مازندمجلس: آیت‌الله سیدهاشم بطحایی درباره عضویت سپنتا نیکنام شهروند زرتشتی در شورای شهر یزد گفت: در رابطه با مساله عضو شورای شهر یزد یک دستور کلی از قرآن کریم داریم به معنای اینکه غیر مسلمان نمی تواند بر مسلمان فرمان دهد. مساله دیگر این است که در کشور اسلامی اقلیت هایی که زندگی می کنند دو بخش هستند یکی اقلیت از اهل ذمه، یعنی اهل کتاب هایی که در کشور اسلامی به عنوان شهروند مسالمت آمیز در قانون اساسی هم به رسمیت شناخته شده اند.

قبل از این کدخدایی عضو حقوق‌دان و سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که براساس نظر این شورا، عضویت افراد غیرمسلمان در شورای شهرهایی که اکثریت آنها، مسلمان هستند خلاف اسلام است و برهمین اساس، عضویت سپنتا نیکنام شهروند زرتشتی در شورای شهر یزد باید لغو شود.

وی افزود: کلیه نمایندگان، وکیل مردم هستند و موکل حق دارد برای خودش وکیل تعیین کند یک وقت هایی هم که نخواست عزل کند حتی نماینده‌گان مجلس حق دارند بگویند ما این وکیل را نمی خواهیم.

فراکسیون حقوق شهروندی با حضور ۵۰ نماینده مجلس تشکیل شد

همچنین ایلنا نوشت؛

بهرام پارسایی نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز با اشاره به تشکیل فراکسیون حقوق شهروندی در مجلس به‌ منظور پیگیری مسائل مربوط به این حوزه در مجلس اعلام کرد: پس از بحث و بررسی فراوان و پیرو طرح مطالبات شهروندان در سال‌های اخیر که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از گذشته نیز نمود یافت، فراکسیون حقوق شهروندی با هدف پیگیری مسائل مربوط به حقوق زنان، اقوام، مذاهب، اصحاب رسانه و فعالان سیاسی، با حدود ۵۰ عضو تشکیل شده است.

وی افزود: بر این اساس انتخابات تشکیل هیات رییسه این فراکسیون برگزار شد و عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه به‌عنوان رییس این فراکسیون انتخاب شدند. همچنین قاسم میرزایی‌نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه و فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران به‌عنوان نواب رییس برگزیده شدند. پروانه سلحشوری دیگر نماینده تهران و محمد کاظمی نماینده ملایر هم به‌عنوان دبیران فراکسیون انتخاب شدند.

اصولگرایان نمی‌‌خواهند دود اقدامات شورای نگهبان به چشمشان برود

گزیده ای از اظهارات جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب را در گفتگو با سایت روزنامه اعتماد می خوانید؛

*در مجلس نمایندگان اقلیت های دینی حضور دارند که مورد اعتماد مسئولان عالی‌رتبه نظام هستند و با حضور آنان مشکلی هم برای کشور پیش نیامده است. به نظر می رسد موضوع سپنتا نیکنام به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است و با توجه به اینکه افکار عمومی جامعه از تضییع حق یک هموطن بیزار و حساس هستند و اصولگرایان هم می‌دانند که حق و وظیفه شورای نگهبان نیست که در این مسئله دخالت کند، نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند. تضییع حق این هموطن از سوی شورای نگهبان بازتاب‌های منفی را از طرف مردم به دنبال داشت و آثار آن به نفع جناح اصولگرایان و محافظه‌کاران نیست.

*به نظر می‌رسد با توجه به اینکه راهکار قانونی برای دفاع از سپنتا نیکنام وجود دارد و برخورد شورای نگهبان یک برخورد قانونی نیست اصولگرایانی که نسبت به این تصمیم شورای نگهبان اعتراض کردند -البته بجز آقای مطهری که از نظر فقهی و شخصیتی فرد آزاده‌ای است سایرین- تلاششان بر این است که نتایج منفی این برخورد به نام کل اصولگرایان نوشته نشود.

*معترضین اصولگرا قصدشان این است که نشان دهند همه اصولگرایان یک دیدگاه خاص به مسائل ندارند. این افراد هم از نظر انسانی دیدگاهشان با اصلاح‌طلبان و ایرانی‌ها یکی است. این دفاعیات را به فال نیک می گیریم و اینکه بتوانیم در اصول مشترکی مانند حقوق اقلیت‌ها در کشور به نقطه واحدی برسیم، گام مثبتی برای هم سو شدن در اجرای اصول دموکراسی، عدالت، شعارهای انقلاب و اصول قانون اساسی است.

*این موضوع را باید از سه زاویه مورد بررسی قرار داد. یک زاویه این است که این افراد با توجه به مقبولیت اصلاح طلبان در داخل کشور دیگر علاقه مند نیستند که دود این اقدامات به چشمشان برود و بیشتر از این بخاطر آنها هزینه بدهند. چون می دانند که این افراد در جامعه همچنان که در خبرگان نشان داده شد از جایگاه خاصی برخوردار نیستند و نمی خواهند با سکوت در مقابل اقدامات آنان پایگاهشان را از دست بدهند. اصولگرایان معترض به نظر شورای نگهبان هنوز امیدوارند که باز هم نگاه مردم در انتخابات متوجه آنها شود و با این موضع گیری ها و دفاع از حقوق شهروندی تلاش می کنند که از این اقدام در مقاطع بعدی استفاده کنند.

*از سوی دیگر اصولگرایان معترض به نظر شورای نگهبان در خصوص سپنتا نیکنام، با توجه به شرایطی که  در ایران و در دنیا پیش آمده و افکار عمومی نسبت به این مسائل حساس شده اند، می خواهند بگویند که با این افکار تندروانه فاصله گرفته ایم و مرزی میان ما و این افراد ایجاد شده و دیدگاه ما این نیست. معترضان اصولگرا، با توجه به تجارب و تسلطی که در مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... کشور دارند به این نتیجه رسیدند که برای ادامه مسیر، کار کردن و مقبولیت اجتماعی به هر صورت این نوع موضع گیری ها لازم است. یعنی یک ضرورت و یک نیاز لازم است که چنین افراد در چنین مواقعی حتی اگر برخلاف اصول بنیادین خودشان باشد از حقوق شهروندی حمایت کنند تا بتوانند حمایت لایه هایی از اجتماع را برای خودشان جذب کنند.

*با توجه به اینکه تعیین کننده اصلی سیاست های نظام مقام معظم رهبری است، به نظر می رسد بدون اینکه نیازی به کشیدن این موضوع به مجمع تشخیص باشد ایشان به عنوان یک مرجع مذهبی می توانند از حق سپنتا نیکنام دفاع کنند و بفرمایند که حضور اقلیت های دینی در شوراها هیچ اشکالی ندارد.

* به نظر می رسد شورای نگهبان با این هویت و ترکیبی که دارد، متاسفانه انعطاف پذیر نیستند مگر آنکه به صورت مستقیم از سوی رهبرانقلاب به آنها دستور داده شود.به نظر می رسد که شاید رهبری بخواهند این مسایل مراحل قانونی خود را طی کند که نیاز به ورود ایشان نباشد. اما با توجه به اینکه این مسئله کش پیدا کرده و کشاندن این مطلب به رسانه های داخلی و خارجی عواقبی خواهد داشت اگر رهبر انقلاب به این موضوع ورود پیدا کنند و یک حکم حکومتی و حکم فقهی را صادر کنند به نفع نظام خواهد بود.

*من فکر می کنم که در اینجا بحث دفاع از مظلوم است. یک هموطنی که از اقلیت های مذهبی و جزو ایرانیان اصیل است و پیش از این نیز عضو شورای شهر یزد بود، به دلیل اعتراض یک نفر بخاطر منافع شخصی اش، از حقش محروم شده است. شورای نگهبان هم اگر به این بازی وارد شود و در تصمیم خود بازنگری نکند قطعا خاطره بدی  در اذهان می ماند و مردم با رای خودشان در انتخابات خبرگان و در انتخاباتهای دیگر جواب شورای نگهبان را خواهند داد. امیدوارم شورای نگهبان آنچه که مورد رضایت خدا و روح دین است را مد نظر قرار دهد. نه آنکه نظراتی بدهد که شاید با نظرات دیگر فقها تفاوت داشته باشد و به نفع روند دموکراسی و تبیین رحمانیت دین نباشد.

29212

شورای نگهبان اصولگرایان نماینده سپنتا نیکنام اینکه فراکسیون افراد شهروندی اقلیت موضوع مسائل سیاسی تشکیل انتخابات خواهند اقدامات به‌عنوان افکار عضویت مسئله خودشان نیستند برخورد قانونی شهروند رهبری دارند مسلمان اساسی زاویه مقبولیت انقلاب دموکراسی تصمیم اعتراض اصولگرا دیدگاه بدهند قانون حمایت مذهبی نباشد اجتماعی مسایل اسلامی خبرگان معترض بخاطر نمایندگان بررسی دستور رسانه بگویند مربوط مساله همچنین اصلاح‌طلب پیگیری تهران چشمشان تضییع هموطن زرتشتی جامعه عمومی اعتماد عنوان تعیین افزود