برگزیده ها

مازندمجلس: حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با نامه نیوز، دلایل استعفای حریری پس از رفتن به عربستان را بررسی کرده است.

مازندمجلس: گروه بین الملل نامه نیوز: سعد حریری، نخست وزیر لبنان عصر شنبه دربیانیه ای که از شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی منتشر شد، استعفای خود را اعلام کرد. حریری در بیانیه استعفای مشکوک خود حملات تندی را متوجه ایران کرده است آن هم درست یک روز بعد از دیدارش با علی اکبر ولایتی در بیروت. حریری بلافاصله پس از این دیدار به عربستان سعودی فراخوانده شد و بیانیه استعفای او نیز در همانجا تنظیم و از شبکه سعودی العربیه پخش شد. 
آیا این موضوع برنامه ای در جهت شکل دادن به بازی جدید از سوی عربستان در جهت تغییرات سیاسی لبنان در جهت اهداف جدید است؟ این موضوع چرا در برهه کنونی و بدین شکل پیش آمده است.
در این باره با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.
سعد حریری در یک اقدام عجیب پس از سفر به عربستان استعفای خود را از پست نخست وزیری اعلام کرد. دلیل این موضوع در فضای حاضر چیست؟
استعفاء سعد حریری و اعلام آن از شبکه تلویزیونی العربیه عربستان، ناظران سیاسی و ملت لبنان را شگفت‌زده کرد. به اعتبار این‌که سعد حریری بدون توجه به فلک منطقه و شرایط داخلی لبنان و بدون عبور از پروسه قانونی که متضمن تقدیم استعفای خود به رئیس جمهور لبنان، از طریق ریاض استعفا داد. در حقیقت این نقض قانون اساسی لبنان است، زیرا نخست وزیر باید استعفای خودش را به رئیس جمهور لبنان تقدیم کند، اما سعد حریری با استعفای خود در ریاض و با اتهام‌زنی علیه حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که همان ادبیاتی را به‌کار گرفت که معمولا محمد بن سلمان ولیعهد و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان این ادبیات و اتهام‌زنی را علیه ایران و حزب‌الله دارند. 
هدف نخست سعد حریری از این استعفا، بحران‌سازی علیه حزب‌الله و محور مقاومت است، به اعتبار این‌که طی روزهای گذشته شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی در چند مورد به مواضع حزب‌الله در سوریه حمله کرد و کنگره آمریکا هم حزب‌الله را به‌عنوان سازمان تروریستی قلمداد کرد. این دو حرکت و به موازات آن، جریان‌سازی رسانه‌های عربستان علیه حزب‌الله نشان می‌دهد که سیاست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا و عربستان در سوریه با شکست مواجه شده و آمریکا و هم‌پیمانان آمریکا نتوانستند شطرنج سیاسی سوریه را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر دهند و لذا سعد حریری در واقع گام دوم را برای بحران‌سازی در لبنان آغاز کرد و به‌عنوان عامل اجرایی عربستان و آمریکا سعی می‌کند بار دیگر لبنان را وارد یک پروسه بحرانی کند. 
گام سومی که وجود دارد، این است که عربستان به زودی از اتحادیه عرب خواهد خواست که یک نشست اضطراری در سطح وزیران خارجه تشکیل دهد و حزب‌الله را به‌عنوان عامل بی‌ثباتی منطقه و لبنان قلمداد کند و این جنبش تاثیرگذار لبنان را جزو سازمان‌های تروریستی قلمداد کند.
یعنی سعد حریری با این استعفاء قصد دارد بازی خاصی را برای آینده لبنان رقم بزند؟
 سعد حریری به خوبی می‌داند که میشل عون، رئیس جمهور لبنان که طرفدار محور مقاومت است، بار دیگر قصد دارد او را وادار کند که کابینه جدیدی تشکیل دهد و چون سعد حریری احساس می‌کند که برای تشکیل کابینه جدید باید سقف مطالبات خودش را افزایش دهد، لذا سعی می‌کند جریان هشتم مارس طرفدار مقاومت را در آینده در کابینه خودش جای ندهد و این امر یکی از بازی‌های سیاسی سعد حریری است. او سعی می‌کند جریان هشتم مارس را به حاشیه براند و جریان چهارده مارس که ضد مقاومت اسلامی است، پررنگ‌تر کند و به همین دلیل به نظر می‌رسد که لبنان در آینده شاهد یک بحران سیاسی خواهد بود. 
حتی این احتمال وجود دارد که رژیم صهیونیستی با توجه به مشغول‌بودن حزب‌الله در جنگ علیه تروریست‌ها ممکن است حملات خودش را علیه حزب‌الله افزایش دهد.
دو روز پیش سعد حریری با آقای ولایتی دیدار داشت و در این دیدار حریری بر فضای آرام و ثبات در لبنان تاکید کرده بود. آیا این بحران توسط حریری قبل از این موضوع برای ایران مشخص بود و در این دیدار بحث هایی شکل گرفته یا دیدار عادی و با روال خاص خود بوده است؟
به نظر می رسید که حریری تحت نفوذ و فشار عربستان مدت‌ها پیش درصدد بود که بحران‌سازی‌ها را علیه حزب‌الله آغاز کند. با توجه به این‌که الان پیروزی نهایی علیه سوریه علیه گروهک‌های تروریستی نزدیک است و با توجه به شکست کامل گروهک‌های تروریستی و در نهایت شکست سیاست‌های آمریکا و عربستان، فاز جدید بحران‌سازی در منطقه علیه ایران و حزب‌الله آغاز شده که به نظر می رسد برنامه ای هماهنگ شده است.
در حالی که تحریم‌هایی علیه ایران در جهت فشار بیشتر بر آن آغاز شده است و مسائل بسیاری در جهت تحریم علیه سپاه و نیروهای نظامی ایران در جهت آنچه از آن به عنوان کاهش نفوذ منطقه ای ایران یاد می شود، مطرح شده است، همچنین  تحریم‌هایی علیه حزب‌الله شکل گرفته و این‌ها تعریف‌شده است که از مدت‌ها پیش بین عربستان و آمریکا و رژیم صهیونیستی در جریان چهاردهم مارس رقم زده شده و کلید زده شده است و دیدار آقای ولایتی با سعد حریری، دیدار عادی بود که ارتباطی با استعفای سعد حریری ندارد.
حریری لبنان عربستان حزب‌الله استعفای دیدار آمریکا سیاسی صهیونیستی سوریه مقاومت منطقه موضوع می‌کند ولایتی جریان تروریستی بحران‌سازی کابینه آینده قلمداد تشکیل به‌عنوان جمهور العربیه حملات افزایش اعلام سعودی این‌که احتمال طرفدار پروسه استعفا ارتباطی بحران تحریم‌هایی گروهک‌های مدت‌ها گرفته اتحادیه سیاست‌های مسائل اعتبار خارجه می‌دهد برنامه بیانیه تلویزیونی اتهام‌زنی تقدیم اسلامی