برگزیده ها

مازندمجلس: العرب نوشت: منابع نزدیک به جنبش حماس فاش کردند که این جنبش پس از توافق با طرف مصری، برای بازگرداندن ائتلافهای سابقش با تهران تلاش می کند. به عقیده این منابع، حماس تناقضی بین اصرارش برای صلح فلسطینی در داخل و آزادی اش در عقد پیمانهای منطقه ای نمی بیند، مادامی که این ائتلافها زیر سقف صلح فلسطین و با نظارت مصر صورت گیرد.

مازندمجلس: این جنبش از دردی داخلی رنج می برد که بین تربیت عقیدتی که آن را به اخوان المسلمین و تهران مرتبط می کند و عقلانیت پراگماتیسمی که فعالیت سیاسی واقعی و به دور از رویا پردازی را پی می گیرد، سرگردان است.
به گزارش نامه نیوز این منابع بهبود دوباره روابط با ایران را به نیازی داخلی در حماس نسبت می دهند که جناح سنتی عقیدتی را اطمینان می بخشد، همانطور که این نزدیکی، به نیاز این جنبش برای داشتن یک حامی دائمی بر می گردد؛ حامی که هنوز در داخل ساختارها و تشکیلات فلسطینی یافت نمی شود.
به عقیده برخی منابع در جنبش فتح، رابطه حماس با ایران تنها به خود حماس اختصاص دارد و التزامات این رابطه به مشارکت با ایران در داخل فلسطین و حکومت وحدت ملی مربوط نمی شود.
در حالی که مجامع مصری معتقدند قاهره حماس را برای رابطه با تهران تا زمانی که این مساله در صلح فلسطین و منافع استراتژیک و امنیتی مصر تاثیر نگذارد، آزاد گذاشته است، اما به گزارش برخی منابع شبه رسمی، قاهره به دقت روابط جنبش با ایران و حزب الله را تحت نظارت دارد.
البته بازگشت روابط بین ایران و حماس نیاز به شروط و نقشه های راهی دارد که جنبش حماس بدون هیچ تردیدی برای عملی کردن آنها تلاش می کند.
در شرایطی که اخبار در مورد وساطت تهران برای اصلاح روابط بین حماس و نظام سوریه صحبت می کنند، دیدار هیئت حماس با دبیر کل حزب الله در ضمن ترتیباتی قرار می گیرد که ایران درخواست کرده و قصد داشته است این دیدار علنی باشد تا بازگشت حماس به محور تهران اشکار شود.
برخی اخبار حمایت از جدال داخلی شدیدی در داخل جریانهای رهبری جنبش حماس سخن می گویند؛ جدالی بر سر میزان هماهنگی و سازگاری گزینه ایرانی با منافع و روابط عربی، منطقه ای و بین المللی حماس.
علاوه بر این، سوالهایی در داخل حماس مطرح می شود مبنی بر اینکه ائتلاف آن با ایران در شرایطی که عربستان برای مقابله با نفوذ تهران در منطقه تلاش می کند، اقدامی حکیمانه بوده است یانه.
به عقیده منابع دیپلماتیک عربی، هدف از ورود حماس به عنوان شریک کاملی در داخل حکومت وحدت ملی، تقویت موضع فلسطین و متحد کردن آن در برابر اسرائیل، در هماهنگی با معیارهای بین المللی در این راستاست.
 
تهران روابط داخلی منابع فلسطین رابطه دیدار اخبار هماهنگی منطقه شرایطی المللی حکومت گزارش عقیدتی عقیده قاهره منافع بازگشت