برگزیده ها

مازندمجلس: دبیرکل وزارت پیشمرگ‌ عراق آمادگی این نیروها را برای مدیریت مشترک گذرگاه‌های عراق با هماهنگی دولت مرکزی اعلام و تاکید کرد: مشکل بغداد و اربیل مشکلی سیاسی است نه نظامی.

مازندمجلس: شبکه خبری سومریه نیوز عراق گزارش داد: جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگ‌های عراق در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: ما آماده هستیم یک گردان از نیروهای پیشمرگ با گردانی از ارتش عراق برای برقراری امنیت در گذرگاه‌های مرزی و مدیریت آنها با هماهنگی دولت مرکزی تعیین شود.

دبیرکل وزارت پیشمرگ در دولت اقلیم گفت: کریم سنجاری، جانشین وزیر پیشمرگ امروز (دوشنبه) نشستی را با هیئتی از ائتلاف بین‌المللی برای بررسی مشکلات بین اقلیم و دولت فدرال برگزار می‌کند.
وی تاکید کرد: مشکلات سیاسی بین بغداد و اربیل طی هفته‌های گذشته منجر به درگیری نظامی بین دو طرف شد.
دبیرکل وزارت پیشمرگ اظهار داشت: وزارت پیشمرگ تاکنون سه نشست با هیئت وزارت دفاع عراق داشته که آنها در در این نشست‌ها هفت بند را پیشنهاد کردند. ما نیز طرحی هفت بندی را ارائه کردیم. دیدگاه‌های ما به هم نزدیک است اما در برخی موارد اختلاف داریم.
وی افزود: مهمترین نقاط اختلاف ما اصرار وزارت دفاع بر استقرار نیروهای عراقی در تمامی مرزهای اقلیم با کشورهای همجوار بدون اشاره به هماهنگی و همکاری با پیشمرگ‌هاست.
این مقام کرد عراق ادعا کرد: هیئت وزارت دفاع عراق بر هیئت کرد فشار وارد می‌کند تا نقطه نظرات مورد نظر آن را بدون مراجعه به قانون اساسی بپذیرد.
وی مدعی شد: بغداد اصرار دارد نقطه نظراتش اجرا شوند و اصلا روی آنها بحث نشود و این برخلاف اصول مذاکرات است.
دبیرکل وزارت پیشمرگ خاطرنشان کرد: ما درباره مشکلات نظامی میان دو طرف به توافقی دست نیافته‌ایم و وزارت پیشمرگ بر مذاکره پایبند است و برای حل مشکلات به صورت مسالمت‌آمیز بدون درگیری تلاش می‌کند البته قانون اساسی عراق اعمال زور و خشونت از سوی دولت را علیه ملت عراق منع می‌کند.
یاور افزود: نیروهای پیشمرگ طی سه سال گذشته در کنار نیروهای عراقی علیه داعش جنگیده‌اند و هیچ مشکل نظامی با نیروهای عراقی ندارند اما مشکلات سیاسی منجر به برخورد نظامی اخیر شد.
وی فاش کرد، ۱۸۰۰ نیروی پیشمرگ تاکنون در درگیری ضد داعش در تمامی جبهه‌ها کشته شده‌اند در حالی که تعداد زخمی‌ها به بیش از ۱۰ هزار و ۲۲۲ تن می‌رسد.
دبیرکل وزارت پیشمرگ آتش‌بس در تمامی مناطق را خواستار شد و گفت: باید از تعداد نیروها در مناطق تماس کاسته شده و مذاکرات شروع شود.
یاور مدعی شد: ما به سازوکارهای قبلی یعنی آنچه پیش از سال ۲۰۱۴ برای مدیریت مناطق مورد اختلاف برقرار بود، راضی هستیم اما بغداد با آنها مخالف است.
وی درباره استقرار مجدد نیروهای پیشمرگ و نیروهای فدرال در این مناطق به شکل مشترک آنطور که قبل از سال ۲۰۱۴ در این مناطق مستقر بودند،‌ گفت:‌ ما هیچ خط قرمزی نداریم و آماده بحث درباره تمام مشکلات از طریق مذاکره‌ایم ما با استقرار نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراقی در گذرگاه‌های مرزی موافقیم در حالی که بغداد اصرار داشت استقرار نیروهای نظامی بدون دخالت در مسائل اداری و مالی این گذرگاه‌ها باشد اما به نظر می‌رسد بغداد از کار مشترک و حضور نیروهای مشترک در این گذرگاه‌ها و مناطق پشیمان شده است.
یاور ادعا کرد، اقلیم قبل از شروع عملیات نظامی نیروهای فدرال از بغداد خواست براساس توافقنامه امضا شده بین دو طرف در زمینه استقرار نیروهای مشترک در مناطق مورد مناقشه عمل کند اما بغداد آن را رد کرد و دست به عملیات نظامی زد.
وی گفت: تنش در مناطق تماس بین دو طرف به خصوص در مناطق واقع در خط کشیده شده از زمار تا مرزهای سوریه در غرب موصل،‌ مخمور در جنوب غرب اربیل و التون کوبری در جنوب اربیل در جریان است.
یاور نسبت به ادامه تنش‌های نظامی میان نیروهای عراقی و پیشمرگ‌ها هشدار داد و گفت: این امر می‌تواند خطر تروریسم را به کشور بازگرداند.
دبیرکل وزارت پیشمرگ‌های عراق گفت: آغاز گفت‌وگوها طبق قانون اساسی کلید حل مشکلات میان اربیل و بغداد است. مشکلات و اختلافات بغداد و اربیل سیاسی و نه نظامی است و پیشمرگ‌ها بخشی از سیستم دفاعی عراق و اقلیم بخشی از عراق است.
یاور پیشتر اعلام کرده بود: وضعیت در مناطقی که در تماس با نیروهای دولت مرکزی هستند، نگران کننده است و هر لحظه امکان آغاز درگیری‌ها میان دو طرف وجود دارد.
یاور در کنفرانس مطبوعاتی که از سوی شبکه تلویزیونی کرد زبان "ان آر تی" پخش شد، اعلام کرد: درگیری‌هایی که اخیرا میان نیروهای کرد و نیروهای ارتش عراق و حشد شعبی رخ داد منجر به کشته شدن ۶۰ پیشمرگ و زخمی شدن ۱۵۰ تن دیگر از آنها شد.
او ضمن ابراز نگرانی از درگیری‌های نظامی با بغداد در صورت عدم دستیابی به توافقی سیاسی تاکید کرد: اقلیم کردستان طرحی هفت بندی را برای حل مشکلات موجود برای بغداد ارسال کرد و اکنون منتظر پاسخ بغداد است.
نیروهای بغداد پیشمرگ وزارت نظامی مناطق مشکلات دبیرکل اقلیم عراقی اربیل استقرار سیاسی مشترک می‌کند اساسی قانون فدرال تمامی هماهنگی گذرگاه‌ها آماده اصرار اختلاف درباره درگیری پیشمرگ‌ها مذاکرات می‌رسد عملیات تعداد توافقی اعلام مرزهای تاکید مطبوعاتی اظهار پیشمرگ‌های گزارش امروز ائتلاف هستیم گذرگاه‌های گذشته تاکنون اشاره مرکزی مدیریت افزود