برگزیده ها
پاکستان تجارت از طریق بندرچابهار را ائتلاف  برضد خود نمی داند

مازندمجلس: اسلام آباد - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت که دولتش، تجارت هند از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به افغانستان را ائتلاف ضد اسلام آباد نمی داند.

مازندمجلس: به گزارش روز دوشنبه ایرنا 'محمد فیصل' درگفت و گو با یک روزنامه پاکستانی گفت: تجارت بین پاکستان،ایران، چین و افغانستان همانند سابق ادامه دارد.
اظهار نظر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان درحالی است که هند اخیرا برای اولین بار یک محموله گندم را از طریق بندر گوادر در جنوب ایران و از طریق مسیر جاده ای به افغانستان صادر کرد.
سخنگو ی وزارت امور خارجه پاکستان در ادامه سخنان خود گفت :واردات گندم از سوی هند به افغانستان از طریق ایران امری معمولی است و پاکستان نیز به نوبه خود با افغانستان روابط تجاری دارد.
وی اضافه کرد: افغانستان حق دارد برای رفع نیازمندی های مردم خود از طریق همسایگان با دنیای خارج روابط تجاری داشته باشد .
محمدفیصل در ادامه سخنان خود با تایید سخنان مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره اهمیت بندر گوادر و چابهار در توسعه و رشد روابط اقتصادی درمنطقه گفت: بندر گوادر (در ایالت بلوچستان) و چابهار (در استان سیستان و بلوچستان ) در منطقه مکمل یکدیگرند.
سال گذشته دهلی نو در اقدامی برای گسترش روابط تجاری با افغانستان به جابجایی کالاهای تجاری از طریق هواپیماهای ترابری نیز اقدام کرد.
طی سالیان اخیر مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران افغانستان و هند برای گسترش روابط تجاری فیمابین از طریق بندر چابهار در جنوب ایران یک توافقنامه همکاری امضاء کردند .
هند بعد از گذشت چند سال توانست اولین محموله تجاری خود را از طریق این بندرگاه به افغانستان ارسال کند.
مخدوم خسرو بختیار رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پاکستان نیز در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر لزوم همکاری تهران و اسلام آباد در همه بخش ها به ویژه اقتصاد، گفت: دولت پاکستان، بندر چابهار ایران و بندر گوادر پاکستان را دو خواهر خوانده می داند و واقعیت هم این است که دو بندر با یکدیگر تضادی ندارند.
این عضو مجلس پاکستان در بخش دیگری از گفت وگوی خود اضافه کرد: لازم است، تعامل و گفت و گوی ایران و پاکستان در همه بخش ها در راستای افزایش آشنایی مردم دو کشور با یکدیگر تداوم یابد و این همکاری در بخش اقتصادی به ویژه بین گوادر و چابهار ضروری است.
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پاکستان همچنین با اشاره به اجرای طرح مشترک اقتصادی 'کریدور چین و پاکستان' و پیشنهاد ایران برای پیوستن به این طرح بزرگ، افزود: با ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی در منطقه، باید ارتباط و همکاری دو جانبه ایران و پاکستان نیز گسترش پیداکند.
شبک**آساق**6125**1708**سیدبهادر حسینی**انتشار: علیرضا ارشادی

سياسي

پاكستان و ايران

پاكستان و افغانستان

چابهار و گوادر

پاکستان افغانستان گوادر چابهار تجاری روابط اقتصادی همکاری سخنان ادامه وزارت خارجه گسترش کمیسیون خارجی وزارت امور خارجه پاكستان یکدیگر منطقه سیاست اضافه اولین ایرنا تجارت محموله سخنگوی اسلامی جمهوری مقامات بلوچستان