برگزیده ها
تاکید کشورهای در حال توسعه بر لزوم افزایش همکاری بین‌المللی برای مقابله با فساد

مازندمجلس: سفیر و نماینده دائم ایران در قر سازمان ملل در وین به عنوان رئیس گروه ۷۷ بر لزوم افزایش همکاری بین‌المللی برای مقابله با فساد از سوی کشورهای در حال توسعه تاکید کرد.

مازندمجلس: سفیر و نماینده دائم ایران در قر سازمان ملل در وین به عنوان رئیس گروه ۷۷ بر لزوم افزایش همکاری بین‌المللی برای مقابله با فساد از سوی کشورهای در حال توسعه تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، رضا نجفی ظهر امروز  در جریان برگزاری هفتمین کنفرانس اعضای کنوانسیون مقابله با فساد که از صبح امروز در وین آغاز بکار کرده است، طی سخنانی به نمایندگی از کشورهای عضو گروه ۷۷  پدیده فساد را چالش اصلی امنیت و ثبات،حاکمیت قانون و توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف دانست و بر ضرورت پیشگیری و ریشه‌کنی موثرتر این پدیده از طریق اجرای کنوانسیون مقابله با فساد سازمان ملل و نیز نقش اساسی کنفرانس اعضای کنوانسیون در این زمینه تاکید کرد.

وی که اولین سخنران کنفرانس بود، همچنین ضمن اشاره به تلاش‌های جاری در سطوح مختلف برای اجرای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل و از جمله هدف شماره شش توسعه پایدار گفت: این تلاش‌ها رهیافت جامع کاهش فساد در اشکال مختلف آن و از جمله حذف دلایل ریشه‌ای آن را تقویت می‌کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در مقر سازمان ملل در وین همچنین اتخاذ تدابیری برای ارتقای شفافیت در مدیریت عمومی و ترویج مسئولیت‌پذیری نظام عدالت کیفری را در این زمینه حائز اهمیت دانست. 

نجفی ضمن یادآوری تلاش‌ها و ابتکارات بین‌المللی به عمل آمده در این زمینه و از جمله برنامه جهانی اجرای اعلامیه دوحه و همچنین اعلامیه مراکش در زمینه پیشگیری از فساد اظهار داشت: پیشگیری، جرم‌انگاری و اجرای قانون، اعاده اموال و همکاری بین‌المللی جنبه‌های حیاتی تلاش‌های مربوط به مبارزه با فساد در سطوح مختلف بشمار می‌روند.

وی همچنین ضمن تقدیر از پیشرفت‌های حاصل شده در کشورهای عضو به ویژه در زمینه آگاه‌سازی، آموزش و ترویج رویه‌های مثبت مقابله با فساد، در عین حال از افزایش موانع و چالش‌ها در فرآیند اعاده اموال علیرغم تصریح کنوانسیون اظهار تاسف کرد و از کشورهای عضو خواست تا با اراده قوی سیاسی و مساعی مشترک و همکاری بیشتر بین‌المللی به این اصل مهم کنوانسیون مقابله با فساد بیش از پیش توجه کرده و اجرای آن را تحقق بخشند. 

سفیر و نماینده دائم ایران در مقر سازمان ملل در وین در پایان سخنرانی خود از کشورهای عضو خواست از اقدامات یکجانبه و تحریم‌هایی که چارچوب همکاری بین‌المللی و توانمندی کشورهای عضو در مقابله با فساد را تضعیف می‌کند، اجتناب ورزند. 

هفتمین کنفرانس اعضای کنوانسیون مقابله با فساد که از صبح امروز با حضور نمایندگان و هیات‌های عالیرتبه کشورهای عضو در وین آغاز بکار کرد تا روز جمعه ادامه خواهد یافت و طی آن علاوه بر سخنرانی مقامات عالیرتبه و نمایندگان کشورهای مختلف تعدادی قطعنامه در زمینه های مربوطه به تصویب خواهد رساند.

کشورهای مقابله کنوانسیون بین‌المللی زمینه اجرای توسعه مختلف همکاری کنفرانس پایدار تاکید همچنین پیشگیری اعضای نماینده افزایش اظهار خواست اعاده اموال نمایندگان عالیرتبه اعلامیه سخنرانی دانست امروز هفتمین قانون تلاش‌های می‌کند تلاش‌ها ترویج