برگزیده ها
معافیت ناشران از حق بیمه با تایید اتحادیه محقق می‌شوند
مازندمجلس: معافیت ناشران از حق بیمه با تایید اتحادیه محقق می‌شوند محمود آموزگار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برنامه‌ریزی‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای پیگیری وضعیت معافیت حق بیمه ناشران گفت: طی تعامل و رایزنی‌هایی که در یکی دو سال اخیر با سازمان تامین اجتماعی داشتیم، به نتایج مشخصی رسیدیم که به زودی نتیجه نهایی را که با موفقیت‌های خوبی برای ناشران همراه بوده، اعلام می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: جلسات متعددی با سازمان تامین اجتماعی داشتیم و مشکلات خود را درباره تفسیری که از قانون دارند و کسر پرداخت را عدم پرداخت تلقی می‌کنند،‌مطرح کردیم، زیرا با این اقدام کل مبلغی که کارفرما پرداخت کرده است، نادیده می‌انگارند و نسبت به کل مبلغ هم ناشر را بدهکار می‌کنند؛ به حدی که جریمه برای آن تعیین می‌شود.
 
آموزگار با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی ناشران، موضوع بیمه است، گفت: یکی از مشکلات حوزه نشر، سازمان تامین اجتماعی بود که خوشبختانه در تعاملات اخیر به نتایج خوبی رسیدیم و امیدوارم این مشکل را برای ناشران که به عنوان یکی از مشاغل 38 گانه می‌توانند از معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در کارگاه‌های تولیدی تا 65 نفر استفاده کنند، رفع کنیم.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، درباره تفسیر سلیقه‌ای بازرسان سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: از آنجایی که به دلایل مختلف و تفاسیر گوناگون، بازرسان سازمان تامین اجتماعی به نشانی همکاران در انتشاراتی مراجعه می‌کردند و با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از ناشران، نشانی دفتر انتشاراتشان همان محل کتابفروشی است، بازرسان به این بهانه که اینجا موسسه انتشاراتی نیست،‌بلکه کتابفروشی است، فهرست را تغییر می‌دادند، معافیت ملغی می‌شد و با این اقدام فهرست کامل را به اضافه جریمه‌ها به حساب بدهکاری ناشر می‌گذاشتند.

آموزگار تاکید کرد: جلسات متعددی با سازمان تامین اجتماعی برگزار کردیم که به تعریف واحد و قابل قبولی برای دو طرف برسیم، به طوری‌که سازمان تامین اجتماعی به محل کاری نداشته باشد. این معافیتی است که دولت برای موسسات دولتی وضع کرده و ناشران هم به عنوان موسسه تولیدی در قانون و مقررات شناخته می‌شوند و وقتی ناشر کتاب تولید می‌کند استحقاق برخورداری از این معافیت را صرف نظر از اینکه محلش کجاست، دارد.
 
وی با بیان اینکه با روشن بودن قانون، نباید بهانه‌های دیگری وجود داشته باشد، گفت: برای اینکه معافیت منتفی اعلام شود، ملاک باید تولید کتاب از سوی ناشر باشد و از آنجایی که ناشران تولیدکننده کتاب هستند، باید در زمره این فهرست قرار گیرند نه در فهرست گروه‌های دیگر و درباره کیفیت آثار تنها مرجع مصلح نظردهنده، اتحادیه ناشران و کتابفروشان باشد.

 وی با تاکید بر ضرورت نظارت اتحادیه افزود: قرار است ملاک، تولید ناشران باشد و بحث درباره کیفیت آثار تولید شده با استعلام از اتحادیه نهایی شود زیرا ممکن است یک ناشر ده نفر را استخدام کند که کتاب فرهنگ لغت را در مدت 10 سال تولید کند اما در آمار انتشار یک عنوان کتاب برای آنها تلقی شود، در حالی که این اثر کاری معادل 10 یا 15 جلد کتاب کوچکتر است.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان همچنین از برخوردهای سلیقه‌ای که منجر به محرومیت ناشر-کتابفروش از حق معافیت بیمه‌ای می‌شود، انتقاد کرد و یادآور شد: این موضوع موجب شده است که جریمه‌های گزافی برای ناشران به همراه داشته باشد، زیرا بازرس سازمان تامین اجتماعی با یک کلیک دسترسی کاربر را به سامانه قطع و او را از ارسال فهرست بیمه محروم می‌کند و ناشر مجبور به پرداخت کامل مبلغ بیمه می‌شود که در عمل از حق معافیت بیمه محروم می‌شود.
 
آموزگار به شکل دیگر برخورد سلیقه‌ای در این سازمان اشاره کرد و افزود: در مرحله‌ای گفتند کتاب‌های چاپ دوم ناشران مشمول این معافیت نمی‌شود و ملاک فقط کتاب‌های چاپ اول است، اما نمایندگان اتحادیه با این موضوع مخالفت کردند و گفتیم که چنین برداشتی قابل قبول نیست، زیرا با این تفسیر اگر یک نجار سری اول صندلی‌هایی که تولید می‌کند، مشمول بیمه شوند، در سری دوم، نمی‌تواند از این معافیت استفاده کند، در حالی که اینگونه نیست و نمونه این موضوع برای ناشران هم صادق است و این استدلال بی‌پایه است.
 
2 کارگاه آموزشی برای کتابفروشان

آموزگار با اشاره به اقداماتی که پیش از این برای کتابفروشان انجام شده است، گفت: بحث معافیت مالیاتی کتابفروشان از جمله اقداماتی بود که در سال‌های اخیر به سرانجام رسید و خوشحال هستیم که در کنار معافیت مالیاتی ناشران، کتابفروشان نیز از این معافیت بهره‌مند شدند تا شاهد رونق کسب و کار در این حوزه باشیم.
 
وی افزود: بحث دیگر ما توجه به کتابفروش‌ها و تمرکز بر مسائل و مشکلات کتابفروشان به عنوان یکی از حلقه‌های مهم چرخه نشر است، در این زمینه پیش‌بینی دوره‌های آموزشی با استفاده از تجارت فعالان حوزه نشر داخل و خارج کشور را به صورت جدی پیگیری کردیم و در گام نخست، با نمایشگاه کتاب فرانکفورت صحبت کردیم تا 2 کارگاه تخصصی با حضور کارشناسان و دست اندرکاران حوزه نشر این نمایشگاه برای کتابفروشان برگزار کنیم.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به این دوره‌ها تاکید کرد: عنوان یکی از این کارگاه‌ها، «کتابفروشی مدرن و مستقل» و قرار است در آن، به موضوع کتابفروشی‌های مستقل و مدرنی بپردازیم که از دستاوردهای روز برای فروش کتاب و رشد و توسعه فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. زیرا امروزه کتابفروشان زیادی در دنیا چنین تجربه‌ای را پشت سر گذاشته‌اند و خوب است که کتابفروشان ایران نیز به این حوزه توجه داشته باشند.
 
آموزگار همچنین درباره دیگر کارگاه پیش بینی شده، برای ناشران و کتابفروشان، گفت: در حال رایزنی با دست اندرکاران نمایشگاه کتاب فرانکفورت هستیم تا در نمایشگاه کتاب تهران که اردیبهشت ماه سال 97 برگزار می‌شود، کارگاهی درباره چگونگی ساز و کار خرید و فروش رایت کتاب داشته باشیم و متخصصان و فعالان حوزه نشر جهان و بین الملل در این زمینه سخنرانی داشته باشند.
ناشران کتابفروشان معافیت اتحادیه تامین اجتماعی درباره تولید عنوان اینکه فهرست پرداخت موضوع کردیم نمایشگاه تاکید استفاده تهران کارگاه  آموزگار افزود آموزگار بازرسان  رئیس کتابفروشی اشاره مشکلات می‌کند سلیقه‌ای قانون برگزار همچنین محروم کتاب‌های مشمول اقداماتی فرانکفورت اندرکاران مستقل باشند ایبنا فعالان مالیاتی هستیم باشیم زمینه آموزشی موسسه اقدام کارفرما نتایج رسیدیم نهایی اعلام جلسات متعددی داشتیم پیگیری انتشاراتی همراه می‌شوند نشانی آنجایی تولیدی تفسیر کیفیت