برگزیده ها

مازندمجلس: رییس سابق فدراسیون اسلامی ورزش زنان درباره‌ی حضور زنان در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی گفت که حضور زنان در ورزشگاه‌ها حق آنهاست. او اما مشکل عدم حضور زنان را جایی دیگر می‌داند.

مازندمجلس: فائزه هاشمی، درباره‌ی حضور زنان در ورزشگاه‌ها و اینکه آیا شرایط لازم برای این حضور در جامعه فراهم است یا خیر؟ اظهار کرد: حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشکلی ندارد، حتی زیرساخت‌ها به لحاظ اجرایی و قانونی هم فراهم است. معتقدم هیچ‌کدام از این مسایل مانع از حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیست.
رییس سابق فدراسیون اسلامی ورزش زنان در ادامه گفت: تجربه جامعه ما نشان داده، مردان هر جا که همسر، دختر و یا خواهرشان حضور داشته باشند، مودب‌تر هستند و فحاشی کمتری صورت می‌گیرد. اگر به دنبال آن هستیم تا فضای استادیوم‌ها بااخلاق‌تر شود، باید اجازه دهند زنان در استادیوم ها حضور پیدا کنند. زیرا خود حضور زنان فضای استادیوم ها را تعدیل و اخلاق را بهتر می‌کند. به هر صورت این مهم محسنات زیادی دارد. ضمن اینکه فراموش نکنیم در حال حاضر ما داریم حقی را از زنان ضایع می‌کنیم.
هاشمی تاکید کرد: زنان سوری مسلمان به استادیوم‌ها راه داده می‌شوند اما دختران خودمان حق حضور در استادیوم را ندارند. چرا تصور می‌کنیم "مرغ همسایه غاز است" و هر خدمتی داریم باید به دیگران ارایه شود و دختران خودمان فراموش می‌شوند. اگر بخواهیم فضای استادیوم بااخلاق شود، باید شرایطی فراهم شود که امکان حضور زنان در استادیوم‌ها مهیا شود. موانع موجود برای حضور زنان در استادیوم‌ها سبب می‌شود تا حقی از زنان ضایع شود. زنان باید پیگیر مطالبه خود باشند تا به حق واقعی‌شان برسند.
هاشمی هم‌چنین پیرامون اولین همایش کانون مدیران ورزشی و تاثیر این همایش در تقویت جایگاه مدیران زن در حوزه ورزش افزود: من خود به عنوان یکی از مدعوین در این همایش حضور دارم و عضو کانون نیستم. ضمن این که هدف اصلی این کانون این است تا با بررسی قوانین، آئین‌نامه و اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و آئین‌نامه اجرایی ماده 154 وزارت کار، بتواند حضور زنان را در جایگاه‌های مدیریتی نهادینه کند تا آنها نقش فعالی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها داشته باشند.
او خاطرنشان کرد: باید فضا برای زنان ورزشی طوری فراهم شود که از امکانات برابر بهره‌مند شوند و عدالت جنسیتی رعایت شود. این کانون به دنبال آن است تا با اصلاح قوانین، آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ فدراسیون‌های ورزشی، زنان از حقوق مشخصی برخوردار شوند. حتی اعضای هیات رییسه این کانون متشکل از اقشار مختلف ورزش کشور و کسانی هستند که به مشکلات زنان اشراف کامل دارند تا با نقدهای کارشناسی که انجام می‌دهند، در آینده بتوانند در تقویت جایگاه زنان ورزشگار نقش بسزایی داشته باشند.
رییس سابق فدراسیون اسلامی ورزش زنان همچنین درباره طرح جامع نظام باشگاه‌داری تاکید کرد: وزارت ورزش طرح جامع نظام باشگاه داری را برای باشگاه‌های خصوصی در خصوص نحوه گرفتن مجوز و فعالیت های آنان، وظایف و حمایت هایی که می‌تواند وزارت ورزش و جوانان از آنها داشته باشد، ارایه کرده است. باشگاه‌های فعالیت حرفه‌ای می‌کنند و ورزش حرفه‌ای مهم است. در حالی که ما هم اکنون ورزش حرفه‌ای برای زنان نداریم.
هاشمی ادامه داد: ورزش حرفه‌ای در واقع مقدمه تیم‌های ملی هستند، اگر دختران ما در تیم‌های باشگاهی فعالیت نداشته باشند، تیم های ملی عملکرد ضعیفی پیدا می‌کنند. به هر صورت برای رسیدن به مرحله بالای آمادگی فنی نیاز است که زمینه لازم برای فعالیت ورزشی زنان در باشگاه‌ها فراهم شود.
وی ادامه داد: باشگاه‌ها و ورزش حرفه‌ای مشکلات زیادی دارند، از حمایت مطبوعات و محدودیت‌های آن گرفته تا پخش تلویزیونی و حمایت مدیریتی. به همین دلیل چون ورزش بانوان امکان تبلیغات ندارد از حامیان مالی کمتری نیز برخوردار است، زیرا کارهایی که برای کسب درآمد نیاز است، در ورزش زنان اتفاق نمی‌افتد. بنابراین حالا که نظام می‌داند سیاست هایش مانع از توسعه ورزش زنان شده، باید یارانه و سوبسیدی بپردازد که امکان فعالیت زنان در باشگاه‌های ورزشی فراهم شود.
هاشمی تصریح کرد: همه روسای کمیته ملی المپیکی که از بازی‌های المپیک باز می‌گردند و  عملکردشان در حوزه کسب مدال مورد انتقاد قرار می‌گیرد می‌گویند، از همان ابتدای امر و قبل از حضور در بازی‌های المپیک، نصف مدال ها را از دست داده‌ایم زیرا تعداد زنان قهرمان ما محدود است. وقتی این را می‌دانید باید تلاش کنید در اصلاح سیسم باشگاه داری، تا زنان در ورزش حرفه‌ای فعال شوند و تیم های ملی حرفه ای و خوبی از لیگ ها انتخاب کنند و به رقابت های جهانی والمپیک اعزام شوند.
وی اضافه کرد: اینکه حامی مالی نمی‌آید درست، باید به دولت گفته شود اما حالا که تمام باشگاه‌ها از جمله؛ استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی، نفت و سایپا عمدتا دولتی و یا خصوصی هستند، خب دولت بیاید یارانه و بودجه خاص به باشگاه‌ها بدهد تا درآمد ناشی از حامیان مالی را صرف باشگاه‌داری کنند. البته راهکارهای خوبی وجود دارد که کاملا اجرایی است، حالا چرا ما معتقدیم زنان باید در حوزه‌های مدیریتی باشند، چون این مشکل زنان است و آنان راهکارهای حل این مشکلات را بهتر از مردان می دانند.
او ادامه داد: مردان به اندازه زنان درکی از مشکلات ندارند، زنان مشکل خودشان را می شناسند و راهکارش را هم می‌دانند. بنابراین در حوزه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری وقتی زنان حضور داشته باشند به نتایج مورد نیازشان می‌رسند.
وی در پایان گفت: زنان به دلیل این که راهکارها را بهتر می‌دانند اگر در سیستم تصمیم‌گیری قرار بگیرند، عملکرد بهتری در ورزش کشور خواهیم داشت.
ورزشی باشند حرفه‌ای فراهم هاشمی فعالیت کانون ادامه باشگاه‌ها استادیوم‌ها استادیوم مشکلات باشگاه‌های دختران مدیریتی حمایت وزارت همایش امکان ورزشگاه‌ها یارانه اینکه اجرایی مردان جامعه خصوصی باشگاه‌داری برخوردار ندارد دارند باشگاه تیم‌های المپیک راهکارهای می‌دانند تصمیم‌گیری بازی‌های بنابراین عملکرد حامیان درآمد اصلاح فدراسیون تاکید می‌شوند کمتری خودمان می‌کنیم داریم می‌گیرد زیادی فراموش ندارند ارایه قوانین آئین‌نامه فدراسیون‌های جایگاه تقویت فائزه اسلامی مدیران دنبال