برگزیده ها
ایران بیش از ۶۰ درصد از نفت صادراتی خود را روانه بازار آسیا کرد

مازندمجلس: ایران در ماه اکتبر (مهر– آبان) بیش از ۶۰ از محموله‌های صادرات نفت خام خود را روانه بازار آسیا کرد.

مازندمجلس: ایران در ماه اکتبر (مهر– آبان) بیش از ۶۰ از محموله‌های صادرات نفت خام خود را روانه بازار آسیا کرد.

به گزارش ایلنا، ایران در ماه اکتبر موفق شد ۶۳ درصد محموله‌های صادرات نفت خام خود را روانه بازار آسیا صادر کند، چین بزرگترین مشتری نفت ایران در آسیاست که بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند.

چین همچنین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان بزرگ نفت جهان است که هم اکنون به طور میانگین روزانه ۱۳ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند که از این مقدار، ۹ میلیون آن وارداتی است که بخش اندکی از آن با دریافت از طریق خط لوله تامین می‌شود.

سهم شرکت‌های اروپایی از خرید نفت ایران در ماه اکتبر ۳۷ درصد بوده است، شرکت‌های اروپایی از حدود ۲ سال گذشته، خرید محموله‌های نفت خام ایران را از سر گرفتند، اروپایی‌ها در دوران تحریم خرید نفت خام از ایران را به نزدیک صفر رسانده بودند.

شرکت‌های انگلیسی -هلندی شل، توتال فرانسه، انی ایتالیا و ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، رپسول اسپانیا، مول (MOL) مجارستان، برخی از مشتریان محموله‌های نفت خام ایران در اروپا هستند.

آمارهای ماه اکتبر همچنین نشان می‌دهد، کره جنوبی همچنان بزرگترین دریافت کننده میعانات گازی ایران است و نیمی از میعانات گازی به این کشور و بقیه به کشورهای منطقه خلیج فارس صادر می‌شود.

میانگین قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا پایان ۲۷ اکتبر (پنجم آبان ماه) به ترتیب ۵۰ دلار و ۲۶ سنت و ۵۰ دلار و ۲ سنت بوده است.

 

اکتبر محموله‌های روانه بزرگترین شرکت‌های بازار اروپایی میعانات ایتالیا همچنین صادرات میانگین میلیون دریافت