برگزیده ها
تفسیر حرف وزیر ارتباطات درباره تغییر ساختار یک سازمان/ پاسخ به شبهه فعالیت اقتصادی توسط سازمان فناوری اطلاعات

مازندمجلس: عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات گفت: آنچه وزیر در خصوص تغییر ساختار این سازمان می­ گوید تمرکز بر اقتصاد دیجیتالی در کشور است تا سازمان کاتالیزوری برای اقتصاد دیجیتالی کشور باشد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران، خسرو سلجوقی عضو کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران در خصوص آینده سازمان فناوری اطلاعات ایران و احتمال اینکه با تغییر ساختار مشغول فعالیت اقتصادی شده و تبدیل به رقیبی دیگر برای بخش خصوصی شود، گفت: سازمان­ های دولتی که فضای حاکمیتی دارند حق ندارند رقیب بخش خصوصی شوند این سازمان هم حاکمیتی است و نه قانوناً اجازه دارد و نه می­ تواند در این رقابت وارد شود.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرد: آنچه وزیر در خصوص تغییر ساختار این سازمان می­ گوید تمرکز بر اقتصاد دیجیتالی در کشور است تا سازمان کاتالیزوری برای اقتصاد دیجیتالی کشور باشد. شاید یک راهکار آن فراهم کردن زمینه مناسب برای تصویب قانون مالکیت معنوی باشد یا این‌که بشود در قالب تسهیلات بلاعوض یا با عوض و با نرخ سود ترجیحی این بازار را فعال کرد یا موانع کسب‌وکار این حوزه را کاهش داد. این رویکرد، همان رویکردی است که در 4 سال قبل حاکم بوده و سعی کردیم مشکلات و موانع شناسایی شود و راهکارهای بلندمدت و میان‌مدت تدوین شود.

این عضو کمیسیون ICT اتاق بازرگانی در خصوص اینکه بزرگ‌ترین چالش حال حاضر بخش خصوصی در حوزه ICT را چه می ­داند گفت: مشکل اصلی در کشور نبود راهبرد مشخص و اولویت کشور است؛ برای مثال کوبا روی زیست‌فناوری تمرکز کرده تا با تقویت این بخش بتواند در مقابل آمریکا مقاومت کند اما روی همه بخش ­ها تمرکز نکرده و نمی­ کند. کره جنوبی هم روی خودرو و صنایع الکترونیکی دست گذاشته و راهبرد خود را دارد اما ما راهبرد خودمان را نمی­دانیم و هنوز راهبردی یکپارچه برای کشور تبیین نکرده ­ایم.

وی ادامه داد: با روشن نبودن راهبرد کشور باعث شده­ ایم که فضای لازم برای حضور بخش خصوصی از میان رفته و انتفاعی برای فعالیت اقتصادی این بخش وجود نداشته باشد. اگرچه زمانی اصل 44 مصوب شد اما به معنای واقعی اجرا نشد و به بخش خصوصی قدرت لازم داده نشد. در خلأ بخش خصوصی، اقتصاد خصولتی و حکولتی اقتصاد حاکم شد تا خلأ عدم حضور بخش خصوصی را پر کند و یک اطمینان امنیتی را برای نظام تأمین کند؛ در نتیجه قدرت رقابت از بین رفته و هم ­اکنون شاهد آن هستیم که گاه بخش خصوصی دست دوم و سوم پروژه­ای را که خصولتی ­ها و حکولتی‌ها گرفته ­اند را می­ گیرد.

سلجوقی با ذکر دیگر مشکلات حوزه فناوری اطلاعات در کشور گفت: مشکل دیگر قوانین و مقرراتی است که به نظام اقتصادی کشور حاکم شده همانند قانون کار، قانون بیمه، قانون مالیات و عوارض مختلفی که اخذ می‌شود و موجب شده هزینه تمام‌شده در بخش تولید، اقتصادی نباشد. با شرایطی که در حال حاضر با ورود کالای قاچاق وجود دارد رقابت معنادار نیست و لذا دستورات و حمایت ­ها هم در کاغذها باقی‌مانده و عملیاتی نمی­ شوند. در چنین شرایطی تولیدکننده یا باید عاشق باشد و یا دیوانه، یا هر دو که دست به تولید بزند؛ درواقع در این شرایط تولیدکنندگان همانند دوران دفاع مقدس جهادگران بی­سنگر هستند.

آ

خصوصی فناوری اطلاعات اقتصادی قانون اقتصاد راهبرد تمرکز رقابت فعالیت تغییر کمیسیون ساختار بازرگانی خصولتی همانند تولید شرایطی نکرده مشکلات حاکمیتی دیجیتالی اینکه موانع سلجوقی