برگزیده ها

مازندمجلس: فرستاده دیپلماتیک نخست وزیر اسرائیل یکی از دو نفری بوده است که طی هفته جاری در خصوص پرونده فساد مالی خرید زیردریایی از آلمان، تحت بازجویی قرار گرفته است.

مازندمجلس: خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ییتزاک مولچو نماینده دیپلماتیک بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یکی از افرادی بوده است که طی روزهای یکشنبه و دوشنبه از سوی پلیس اسرائیل به خاطر پرونده فساد مالی خرید زیردریایی از آلمان تحت بازجویی بوده است.

دیوید شیمرون از اقوام نتانیاهو و وکیل خانوادگی اش که نماینده شرکت آلمانی تایزن کراپ در اسرائیل بوده، در خصوص این پرونده بازجویی شده است.
مقام های اسرائیلی روز سه شنبه هویت آنها را فاش کردند. مولچو هم که با خانواده نتانیاهو نسبت فامیلی دارد، ماه گذشته اعلام کرد که فوریه سال آینده از سمت خود به عنوان نماینده دیپلماتیک نتانیاهو کناره گیری خواهد کرد.
مولچو سرپرستی مذاکرات صلح با فلسطینی ها را بر عهده دارد و نماینده نتانیاهو برای حل و فصل مسائل حساس با مصر و اردن بوده است.
پلیس اسرائیل به این مساله اشاره ای نکرده است که چرا مولچو تحت بازجویی قرار گرفته است. پلیس اعلام کرده است که این بازجویی در چارچوب امور مربوط به خرید زیردریایی بوده ولی رسانه های خبری اعلام کرده اند که وی احتمالا از سمتش برای نهایی کردن قرارداد استفاده کرده است.
ماه گذشته آلمان قراردادی را برای فروش 3 فروند زیردریایی دلفین شرکت تایزن کراپ آلمان به نیروی دریایی اسرائیل امضا کرده است. مذاکرات برای فروش این زیردریایی ها به خاطر نگرانی های مربوط به تحقیقات فساد مالی در اسرائیل، به حالت تعلیق درآمده بود.

این تحقیقات شامل مقام های امنیتی اسرائیل و همین طور مقام هایی بوده که برای شرکت تایزن کراپ کار می کرده اند. شیمرون نیز برای بازجویی در خصوص این پرونده بازداشت شده بود. نام نتانیاهو به عنوان مظنون در این پرونده اعلام نشده است.
البته نتانیاهو نیز به خاطر دو پرونده فساد مالی دیگر تحت بازجویی قرار گرفته و پیش بینی می شود طی روزهای آینده بار دیگر بازجویی شود.
نتانیاهو اسرائیل بازجویی پرونده زیردریایی اعلام مولچو نماینده آلمان تایزن مذاکرات مربوط تحقیقات عنوان گرفته شیمرون دیپلماتیک روزهای گزارش گذشته آینده