برگزیده ها
کاهش فقر و ارتقای زندگی مردم برنامه محوری دولت تدبیر و امید است

مازندمجلس: اراک - ایرنا - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کاهش فقر در جامعه و افزایش کیفیت زندگی مردم از برنامه های محوری دولت تدبیر و امید است.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست مشترک شورای اداری شهرستان های فراهان، تفرش و آشتیان و شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مرکزی در فرمانداری فرمهین، افزود: با عملیاتی شدن برنامه های دولت و ارتقای سطح زندگی، شماری از افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی خارج خواهند شد.
وی اظهار کرد: در طول عمر دولت تدبیر و امید، دریافتی افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی سه و 2 دهم درصد افزایش یافته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت روحانی کم حرف و شنوا است و نباید کم حرفی را دلیل بر نشنیدن دانست.
ربیعی در ادامه افزود: رویکرد اشتغال در کشور نیازمند تغییر است و نباید برای تحصیل انتظار مشاغل پشت میزی را داشت و باید فرهنگ کارآفرینی تقویت شود.
وی خاطر نشان کرد: سیاست دولت پول پاشی و تزریق مبالغ مالی که به اشتغال تولید نمی انجامد، نیست و باید برنامه اشتغال هدفمند صورت گیرد و منابع کشور با راهبری اصولی هدایت شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: اعطای تسهیلات در اشتغالزایی نیز باید هدفمند و با نظارت دقیق باشد تا به نتیجه بیانجامد.
ربیعی افزود: تکیه بر مدیریت برنامه محور که منافع بلند مدت و جدی را در نظر دارد مورد توجه دولت است و این نگرش که تنها به نیازهای آنی بدون تفکر برای آینده توجه شود، پسندیده نیست.
وی اظهار کرد: تمامی امکانات مغزافزاری و سخت افزاری کشور باید در راستای توسعه هدفمند همه بخش ها باید و نباید اجازه داد که تصمیمات غلط در این مسیر خللی ایجاد کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت یازدهم کوشید که ثبات مالی را در بخش های مختلف تامین اجتماعی ایجاد کند و در چهار سال پیش رو متعادل کردن منابع و مصارف و تامین بدهی صندوق ها هدفگذاری شده است.
ربیعی افزود: توسعه کسب و کار خرد و مهارت آموزی هدفمند و منطبق بر نیاز روز سیاستی در راستای اشتغالزایی پایدار است.
وی گفت: بازنگری در حضور و فعالیت برخی اتباع بیگانه در مشاغل استادکاری و فنی و حرفه ای باید صورت بگیرد و شرایطی فراهم شود که استادکاران ایرانی در سایه آموزش های موثر رشد کنند و به بازار کار بپیوندند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان در مسائل اجتماعی در کشور وضعیت مناسبی دارند و برای مثال آمار کمترین نرخ نزاع در این مناطق بیانگر این مهم است و اگر انسجام اجتماعی در این شهرستان ها افزایش پیدا کند شاخص های اجتماعی بهبود پیدا می کند.
ربیعی افزود: کمترین آمار خودکشی و افراد بازمانده از تحصیل استان مرکزی را مربوط به این سه شهرستان عنوان کرد و افزود: باید به حوزه رفاهی این شهرستان ها نگاه ویژه شود و برنامه ای قوی و حساب شده برای بهبود زیرساخت ها در این مناطق اجرایی شود.
وی اظهار کرد: در برخی موارد در بحث صندوق روستائیان و عشایر مشکل منابع رخ داده که باید با توجه ویژه این مسئله حل شود تا برای سایر صندوق ها مشکلی پیش نیاید.
علی ربیعی افزود:سرمایه اجتماعی محصول اتحاد و پیوند قوی لایه های اجتماعی بر مبنای اعتماد است و باید در شهرستان های فراهان، تفرش و آشتیان بیشترین استفاده از ظرفیت ها در راستای اهداف توسعه ای شکل بگیرد.
وی گفت: شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان نخبگان و ظرفیت انسانی خوبی وجود دارد که این پتانسیل انسانی باید در راستای تربیت استادکار برجسته و کارافرین در حوزه اشتغالزایی هدایتگری شود.
ربیعی افزود: هیچ شهری رشد نخواهد کرد مگر اینکه نخبگانی متحد با تشکیل کانون های کارآفرینی و کانون توسعه شهری به روند توسعه آن کمک کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: راه اندازی کانون گفت و گوی نخبگان در کنار حلقه مدیریتیت و تصمیم ساز در شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان باید دنبال شود.
ربیعی افزود: تاکید دولت بر تثبیت شغل است و در این راستا 170 هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال گذشته برای کارگاه های در معرض آسیب توزیع شد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: تامین اجتماعی یکهزار میلیارد ریال به دانشگاه علوم پزشکی اراک بدهکار است و انتظار است با وجود همه مشکلات اقتصادی تدبیری در این راستا اندیشیده شود چرا که ماموریت این دانشگاه در حوزه ارتقای سلامت مردم استان مرکزی است.
شکرالله حسن بیگی افزود: 100 نیروی بهزیستی استان مرکزی بازنشسته شده اند اما هنوز نیروی جایگزین جذب نشده و نیاز است که تدابیر خاص برای تسریع در تکمیل زنجیره انسانی این نهاد حمایتی انجام شود.
وی بیان کرد: با تلاش های جهادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ماه گذشته مشکلات 2 شرکت بزرگ هپکو و آذرآب در دستور کار ویژه قرار گرفت و بسیاری از مشکلات شرکت آذرآب حل شده اما، هنوز بخشی از معضلات هپکو باقیست و امید می رود این مشکلات نیز حل و فصل شوند و رونق اقتصادی در این واحد بزرگ و مادرتخصصی برگردد.
حسن بیگی در بخش دیگری از سخنانش گفت: پیاده روی اربعین مانور بزرگ امت اسلامی و مایه افتخار همه مسلمانان جهان است، این مانور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سال به سال این حرکت و مانور عظیم تر می شود.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی اضافه کرد: داعش زمانی دو سوم خاک عراق را اشغال کرده بود اما، امروز نفس های آخر را می کشد و این به یمن مقاومت اسلامی است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: در یک سال گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه بار به استان مرکزی سفر کرده است و در هر سفر بخش زیادی از مشکلات حل شده است.
محمدتقی آبایی هزاوه افزود: در جریان این سفر اعتبار مشاغل خانگی بانک توسعه و تعاون استان مرکزی به مبلغ 80 میلیارد ریال تامین و تخصیص شد.
وی بیان کرد: استان مرکزی در سرشماری سال 95، دارای یک میلیون و 423 هزار نفر جمعیت بود که از 463 هزار نفر جمعیت فعال در این خطه 45 هزار نفر جمعیت بیکار بود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: نرخ بیکاری این استان در سرشماری سال 95، 9 و هشت دهم درصد اعلام شد و کمترین نرخ بیکاری در کشور بود و استان مرکزی در تابستان امسال نیز با نرخ بیکاری هشت و 2 دهم درصد رتبه کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.
آبایی هزاوه عنوان کرد: یکی از دغدعه های کشور بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است اما استان مرکزی در این راستا نیز با 12 و نیم درصد پایین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کشور را داراست.
وی گفت: 2 هزار و 500 واحد صنعتی در استان مرکزی وجود دارد که 88 واحد آن دارای حقوق معوق یک تا چهار ماه هستند و دولت با تدبیر و درایت در پی حل این مشکلات است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: 65 درصد از جمعیت این استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و سه بیمارستان و هفت درمانگاه تامین اجتماعی نیز در استان مرکزی فعال است و ضریب اشغال تخت این مراکز 85 درصد است.
آبایی هزاوه گفت: 212 تشکل کارگری فعال در استان مرکزی وجود دارد و شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در این استان پنج هزار و 497 نفر است که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش یافته است.
در این نشست فرمانداران شهرستان های فراهان، تفرش و آشتیان گزارشی از وضعیت و مشکلات بخش های خود ارایه کردند.
علی ربیعی در جریان سفر یک روزه به استان مرکزی و شهرستان فراهان، شعبه تامین اجتماعی این شهرستان را بهره برداری کرد.
شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی دارای 2 بخش مرکزی به مرکزیت فرمهین و خنجین به مرکزیت شهر خنجین است که 28 هزار و 994 نفر جمعیت دارد.
6991/3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشاردهنده:مژگان حیدری

اجتماعي

وزير تعاون و كار

شوراي اداري فراهان

استان مركزي

اجتماعی استان مرکزی تعاون افزود شهرستان فراهان ربیعی بیکاری تامین مشکلات آشتیان توسعه برنامه جمعیت راستای کمترین هدفمند اظهار اشتغالزایی آبایی دارای هزاوه مدیرکل مانور میلیارد راستا کانون انسانی گذشته صندوق تدبیر حمایتی نباید ادامه افراد اشتغال ارتقای منابع مشاغل اقتصادی نیروی اشغال اسلامی آذرآب شورای التحصیلان مرکزیت خنجین زندگی سرشماری افزایش جریان فرمهین امنیتی انتظار مناطق بهبود وضعیت بگیرد ایجاد کارآفرینی عنوان ظرفیت سیاسی تسهیلات استانداری معاون یافته نخبگان تحصیل دانشگاه