برگزیده ها
معمای انتشار اسامی فراکسیون امید /فشار و تهدید نمایندگان صحت دارد؟ /سوءاستفاده از برند اصلاح‌طلبی

مازندمجلس: سیاست > مجلس - فراکسیون امید باید شفاف برای مردم مشخص کند چه کسانی به اسم اصلاح طلب با رای مردم وارد مجلس شدند و چه کسانی گفتمان اصلاحات را به منافع شخصی ترجیح دادند.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین؛ "باید لیست را منتشر کنیم  " این صحبتی است که این روز ها از سوی اعضایفراکسیون امید یعنی فراکسیونی که منتسب به اصلاح طلبان است به کرات شنیده می شود؛اما اینکه چرا وقتی هنوز اعضای دو فراکسیون دیگر مشخص نیست این فراکسیون اصرار بر انتشاراسامی دارند باید چند گامی به عقب برداشت.

ماجرا از انتخابات دوم هیات رئیسه مجلس آغاز شد؛ انتخاباتی که اختلافات فراکسیون امید و مستقلین را به اوج رساند؛ در ابتدا جلسهفراکسیون مستقلین با اصولگرایان برای حذف علی مطهری از هیات رئیسه مسئله ساز شد و  بعد از آن بدعهدی این فراکسیون در قول و قراری کهبرای ۹ کرسی دیگر هیات رئیسه با فراکسیون امید بسته بود اختلافات را به درجه دلخوری رساند تا آنجا که فراکسیون امیدی ها تلاش کنند خط و ربط خود را با فراکسیون امید روشن تر و شفاف تر کنند.

دراین میان برخی نمایندگان بودند که در فراکسیون امید می نشستند و رایشان را به نفع دو جناحدیگر در صندوق می انداختند موضوعی که در جریان رای اعتماد به وزرا عیان تر شد؛ حالاحرف بر سر این است که فراکسیون امید باید شفاف برای مردم مشخص کند چه کسانی به اسماصلاح طلب با رای مردم وارد مجلس شدند و چه کسانی گفتمان اصلاحات را به منافع شخصیترجیح دادند. 

تنها راهکار

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید دراین رابطه به خبرانلاین گفت: راه چاره فقط انتشار لیست فراکسیون امید است او ادامهداد: مردم تصور می کنند آن 160 نفری که با لیست امید به مجلس آمدند همه در این  فراکسیون هستند برای همین انتظارات زیادی دارند؛طبیعی است وقتی می بینند نتیجه ای که  حاصلمی شود با گفتمان اصلاحات فاصله دارد آن را از چشم فراکسیون می بینند برای همین ماباید اسامی اعضای لیست را منتشر کنیم  تامشخص شود چه کسانی  به آنتعهد اولیه که بر اساس آن به مجلس آمدند پایبند ماندند.

پارسایی گفت: ما سه هفته پیش در شورای مرکزیفراکسیون  تصویب کردیم که لیست فراکسیون منتشرشود اما هنوز منتشر نشده است.

او در پاسخ به این سوال که علت این تعلل درانتشار لیست اسامی چیست گفت : تا به امروز نظرها بر این بود که آخرین رای گیری درمورد وزرای باقی مانده انجام شود و بعد از آن لیست را منتشر کنیم.

پارسایی در مورد تاریخ دقیق انتشار لیست اسامیبیان کرد: درحال حاضر مجلس تعطیل است لذا باید هفته یگر در جلسه شورای مرکزی دررابطه با زمان انتشار لیست تصمیم گیری کنیم.

زمزمه های متناقض

در میان اصرار اعضای شاخص فراکسیون امید برای انتشار لیست اسامی زمزمه هایی هم از عدم انتشار این لیست به گوش می رسد  موضوعی که از سوی عبدالرضا هاشم زایی عضو شورای مرکزیی این فراکسیون رد شد.

او گفت: تا کنون توصیه‌ای مبنی بر عدم انتشار اعضای فراکسیون امید صورت نگرفته است، هاشم زایی ادامه داد: باید لیست قطعی اعضای فراکسیون امید منتشر شود و بر این کار اصرار داریم. احزاب و گروه‌ها باید خود را بابت انتخابات مجلس آماده کنند و پیش از آن باید تکلیف این مسأله روشن‌شده باشد؛ یعنی دوستانی که نسبت به لیست امید پایبند هستند، نام آن‌ها مشخص شود. البته نکته قابل‌توجه این است که هنوز مشخص نیست اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان به‌ مانند این دور از انتخابات ائتلاف خواهند کرد یا رفتار دیگری را بر خواهند گزید که خود این امر هم جای بحث فراوان دارد. با تمام این‌ها درصورتی‌که اعضای فراکسیون امید درصدد برآیند تا به همین شکل حیات خود را ادامه دهد به‌طور حتم باید این لیست منتشر شود و مردم بر عملکرد آن‌ها آگاهی یابند. 

عزم راسخ برای انتشار

شاید اگر چندماه پیش با محمدرضا تابش در موردانتشار لیست اعضا صحبت می کردیم در این باره کمی تردید داشت اما امروز او نیز بهعنوان نائب رئیس اول فراکسیون امید در زمره طرفداران این نظر است.

او می گوید: واقعیتاین است که بنا داشتیم به‌گونه‌ای رفتار کنیم که نمایندگانی که با لیست امید راهیمجلس شده و بعد از ورود به مجلس نیز خواستار عضویت در فراکسیون امید بودند، با طیبخاطر تصمیم‌گیری کنند و ما نیز با آرامش وضعیت این افراد را کنترل کرده و فهرستاعضاء را منتشر کنیم.

تابش درباره طولانی شدن پروسه انتشار لیست گفت: به‌دلیل لزوم تهیه اینفهرست در شرایطی آرام، این فرآیند کمی طولانی شد و هم‌‌اکنون نیز باتوجه به این‌کهاکثریت اعضای فراکسیون امید موافق انتشار لیست هستند، طبیعتاً در اسرع وقت درراستای انتشار این فهرست اقدام خواهیم کرد.

تابش در مصاحبه خود با ایلنا یکی از دلایلی را که موجب شد لیست منتظرنشود فشارها و تهدیدهایی دانست که در برخی حوزه های انتخابیه نسبت به برخینمایندگان صورت گرفت. او امروز از تمامی نمایندگانی که خواستار حضور و عضویت درفراکسیون امید هستند، خواست بدون لحاظ این ملاحظات، با افتخار، طیب خاطر و شجاعتعضویت خود را اعلام کند.

 

29216

 

فراکسیون انتشار اعضای منتشر اسامی کسانی پارسایی امروز انتخابات شورای رئیسه اصرار ادامه زمزمه آن‌ها خواستار طولانی عضویت نمایندگانی رفتار خواهند اصلاحات دراین مستقلین اختلافات نمایندگان موضوعی گفتمان پایبند بینند آمدند کردیم