برگزیده ها
مدیریت تقاضای برق مهم‌ترین برنامه وزارت نیروی دولت‌دوازدهم / لزوم آسیب‌شناسی حضور کمرنگ تولیدکنندگان داخلی در بازارهای منطقه

مازندمجلس: وزیر نیرو مدیریت تقاضای برق را مهم‌ترین برنامه وزارت نیروی دولت‌دوازدهم خواند.

مازندمجلس: وزیر نیرو مدیریت تقاضای برق را مهم‌ترین برنامه وزارت نیروی دولت‌دوازدهم خواند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در مراسم اختتامیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ضمن ابراز قدردانی از حضور شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان نمایشگاه اظهار داشت: حضور مجموعه سازنده و فعال در نمایشگاه در بخش‌های مختلف صنعت برق تحسین‌برانگیز بود و تنوع شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و اینکه با توانمندی قابل ملاحظه‌ای علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخلی در بازارهای منطقه نیز حضور خواهیم داشت قابل مشاهده بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما 77هزار و 800 مگاوات ظرفت نفت‌شده و رتبه چهاردهم جهان را دارا هستیم که 34 میلیون نیز مشترک در کشور داریم که با افتخار می‌توانیم مشارکت فعال بخش خصوصی را در تامین برق کشور جشن بگیریم.

اردکانیان یادآور شد: ما در حال حاضر صددرصد ظرفیت نیروگاهی را تامین کرده و در ساخت تجهیزات به خودکفایی رسیده‌ایم. در زمینه توزیع و انتقال نیز بیش از 90 درصد داخلی‌سازی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 600 عضو فعال در سندیکای صنعت برق و ده‌ها تولیدکننده برق‌خصوصی در کشور داریم بیان کرد: وجود 110 هزار اشتغال در شرکت‌های برق دولتی و خصوصی در تولید و توزیع ما را به حضور فعال در بازارهای مختلف می‌رساند، البته در کنار فرصت‌ها چالش‌هایی نیز داریم که با اتکا به ظرفیت منابع انسانی امیدواریم بتوانیم آنها را برطرف کنیم و نسبت به افزایش بهره‌وری، ایجاد رفاه برای مردم، توسعه پایدار و تحقق برنامه‌های دولت مبادرت ورزیم.

وزیر نیرو رشد مصرف برق، راندمان نیروگاه‌ها و تلفات برق را از جمله چالش‌های این صنعت برشمرد و افزود: با توجه به برنامه تقدیمی این جانب به مجلس که مبنای رای اعتماد مردم بود باید کم‌کم به سمتی برویم که نمایشگاه‌های برق هم به عرضه دستاوردها و فناوری‌ها بپردازد و هم در زمینه مدیریت تقاضا گام بردارد و ما در این خصوص از ایده‌ها و روش‌ها و طرح‌ها استقبال می‌کنیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه ما متناسب با رشد فناوری و ساخت تجهیزات در بازارها حضور بیشتری باید داشته باشیم، اظهار داشت: از دیگر چالش‌های ما مساله یاد شده است که باید متناسب با بازار منطقه و شرایط کشور و پتانسیل‌هایی که در سطح کشورهای اطراف وجود دارد فرصتی فراهم کنیم که این مساله حضور در بازارهای منطقه‌ای را آسیب‌شناسی کنیم و در این راستا سندیدهای برق با همکاری وزارت نیرو باید نسبت به این امر اقدام کند. برای حضور توانمند در بازار منطقه باید از تجربیات موفق درس بگیریم.

وی ادامه داد: همچنین فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در برق به اتکای نیروی متخصص موضوعی است که حمایت دولت را می‌طلبد و وزارت نیرو سعی می‌کند که بیش از گذشته با بخش خصوصی همراه باشد. زمینه ایجاد اشتغال در صنعت برق از جمله برنامه‌های وزارت نیرو در دولت دوازدهم و اینجانب است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اردکانیان بیان کرد: صدها شرکت فعال پیمانکاری و مهندسین مشاور نقطه روشنی است که با ایجاد گشایش و رفع موانع فرصت بیشتری را برای حضور این صنعت در بازارهای خارجی فراهم می‌کند.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید به موضوع قابل رقابت بودن محصولات توجه شود، ابراز امیدواری کرد که بخش خصوصی به این موضوع توجه کند که سرمایه‌گذاری در این صنعت نباید صرفا جهت عرضه محصولات در داخل کشور باشد و با توجه به ضرورت کاهش مصرف و مدیریت تقاضا باید بتوانیم محصولات را به خارج از کشور عرضه کنیم.

وی با اشاره به اولویت وزارت نیرو در زمینه بهره‌برداری از 20 هزار مگاوات ظرفیت جدید با رویکرد افزایش بازدهی اظهار داشت: افزایش چهار هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ارتقای راندمان نیروگاه‌ها به 40درصد تک‌رقمی کردن تلفات توزیع و ساماندهی اقتصاد برق، همچنین بهبود فضای کسب و کار از جمله برنامه‌هاست.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در زمینه بهبود فضای کسب و کار امیدواریم که دولت بتواند هر چه زودتر نسبت به پرداخت مطالبات بخش خصوصی و پیمانکاران سازندگان تجهیزات اقدام کند و در این راستا راه‌های متعددی مدنظر است که امیدواریم با شروع وزارت نیرو در دولت دوازدهم بتوانیم از حمایت آقای نوبخت برخوردار باشیم.

وی یادآور شد: سیاست وزارت نیرو درباره حفظ اشتغال کنونی و توسعه اشتغال از طریق انجام تعهدات مالی در بخش‌خصوصی است که امیدواریم تا نمایشگاه برق سال آینده به طور قابل ملاحظه‌ای در این‌خصوص دست یابیم.

وزارت بازارهای نمایشگاه زمینه خصوصی اردکانیان منطقه اینکه اشتغال امیدواریم مدیریت ظرفیت داریم تجهیزات ایجاد مگاوات افزایش بتوانیم محصولات توزیع اظهار برنامه نیروی راستا فراهم مساله متناسب بیشتری باشیم بازار همچنین موضوع تقاضای بهبود دوازدهم می‌کند اشاره سرمایه‌گذاری حمایت اقدام تلفات مختلف ابراز داخلی یادآور بگیریم شرکت‌های تامین آسیب‌شناسی دولت‌دوازدهم نیروگاه‌ها ملاحظه‌ای چالش‌های راندمان برنامه‌های مهم‌ترین توسعه تقاضا