برگزیده ها
«تدبیر»؛ کلید حل مشکل سپنتا

مازندمجلس: سیاست > مجلس - محمدجواد جمالی نوبندگانی*

مازندمجلس:امروز کشور ما با گرفتاری ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرممی کند که مسئولان باید روی آن مسائل تمرکز داشته باشند. در میانه همه این مشکلات، به نظر می رسد که موضوع سپنتا نیکنام عضو منتخب مردم یزددر انتخابات دوره پنجم شورای شهر می توانست با تدبیر بیشتر حل شود چون دین زرتشتدر قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. امروز خواهران و برداران زرتشتی در کنارما از حقوق شهروندی برخوردارند و از اقلیت های شریف دینی هستند.

عضو بودن یک شهروند زرتشتی در شورایشهر یزد مقام حاکمیتی محسوب نمی شود چون یک نفر از یازده عضو آن شورا است و فقط یکرأی دارد بنابراین حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد مصداق حاکم شدن غیرمسلمان برمسلمانان نیست و می شد بهتر این موضوع را مدیریت کرد.

بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها به عهدهمجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان مسئولیت بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتمجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری را برعهده دارد. گرچه در حال حاضربه نظر می رسد، مذاکرات درباره موضوع سپنتا نیکنام نتیجه نداده است چون آقای کدخداییگفته «شورای نگهبان همچنان بر نظر اعلامی خود باقی است» اما آقای لاریجانی به عنوان رئیس قو مقننه رایزنی می کند تا موضوع به نحو شایسته‌ای حل شود. ازراهکارهای حل این موضوع، ارجاع مسئله به شورای حل اختلاف قوا یا مجمع تشخیص مصلحتنظام است. اتفاقا اعضای شورای نگهبان هم عضو مجمع تشخص مصلحت نظام هستند.

نگاهی به اخبار رسانه های کشور نشان می دهد که افراد مختلفی از همه جناح های سیاسی در موضوع سپنتا نیکنام اظهار نظر کرده‌اند. آقایان ضرغامی،میرسلیم، توکلی، محمدجواد ابطحی و... از جمله اصولگرایان هستند که تأکید داشتند اینموضوع نباید به مشکل اصلی کشور تبدیل شود. من هم معتقدم و امیدوارم این موضوع بهنحو شایسته ای حل شود.

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

27214

شورای موضوع سپنتا نیکنام نگهبان اسلامی صلاحیت نامزدهای بررسی زرتشتی امروز مشکلات انتخابات تدبیر