برگزیده ها

مازندمجلس: در حالی که منطقه در آستانه جنگی خطرناک قرار دارد نباید به جزییات کوچک مانند استعفای سعد الحریری و یا بازداشت امیران سعودی سرگرم شد.

مازندمجلس: روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در مقاله خود نوشت: منطقه ما در لبه پرتگاه جنگ قرار دارد از همین رو نباید سرگرم شدن به  جزییات کوچک مانند استعفای سعد الحریری و یا بازداشت امیران و وزیران سابق سعودی ما را از تحولات واقعی که به شکل پنهانی در جریان است غافل کند.
احتمال آغاز خطرناک ترین جنگ تاریخ منطقه  
مرحله بعدی پس از عملیات پاکسازی در جبهه داخلی سعودی به دست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، خطرناک تر است زیرا این عملیات پاکسازی مقدمه سناریوی جنگ منطقه‌ای است که شاید خطرناک ترین جنگ در تاریخ منطقه باشد.
حمله به دست بزن ایران در نقاط مختلف منطقه
آنچه اکنون جریان دارد در چارچوب نقشه‌ای کاملا بررسی شده و مقدمه جنگ طایفه‌ای با پوشش «ملی گرایی عربی» است که هدف اصلی آن ضربه زدن به قدرت رو به افزایش ایران و محدود کردن دست بزن آن در یمن، لبنان و عراق با حمایت آمریکا و کشورهای منطقه و اسرائیل است.
پایان عربستان قدیم و وهابیت
سعودی قدیم پایان یافته و وهابیت اگر نه در حال مدفون شدن در آخر راه است و دولت چهارم سعودی با لباس جدید و ائتلاف های تازه زمانی  در حال سربرآوردن است که بن سلمان اعلام کرده است  کمک موشکی ایران به گروههای یمنی به مثابه تجاوز نظامی مستقیم است که چه بسا جنگ را در پی داشته با شد.
این اظهاراتی است که وی در تماس تلفنی با وزیر خارجه انگلیس بر زبان آورد و با حمایت و کمک وزارت دفاع آمریکا روبه رو شد و این یعنی اینکه ائتلاف جدیدی در منطقه به رهبری آمریکا شکل می گیرد.
لزوم زیر نظر داشتن بازار نفت و گاز
برای پی بردن به میزان جدیت و یا خطر هر بحران و یا تحرک سیاسی و یا نظامی در هر نقطه از جهان باید بهای نفت و گاز و تحولات بازار بورس و اوراق بهادار را زیر نظر داشت زیرا بهای نفت اکنون به بالاترین میزان خود در دو سال اخیر صعود یافته اما بازار بورس کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به میزان قابل ملاحظه ای سیر نزولی داشته است و در این میان عربستان سه درصد ارزش سهام خود را از دست داده است و روند فروش بر خرید پیشی گرفته است و البته این وضعیتی است که هنوز وارد جنگ نشده ایم.
انصار الله تهدیدهای خود را عملی می کند
منطقه نیز گرفتار ناآرامی است از جمله اینکه انصار الله با موشک بالستیک شمال ریاض را به دقت هدف حمله قرار داد و البته بار دیگر عمق خاک عربستان را در تیررس خود می گیرد و همه فرودگاهها و بنادر درمعرض این حملات خواهد بود و باید در نظر داشت که  تجارب سال های گذشته نشان داده است تهدید خود را عملی می کند.
محمد بن سلمان مانند بلدوزر مخالفان را درو می‌کند
مرحله اول مرحله پاکسازی جبهه داخلی به دست محمد بن سلمان بود که تحت عنوان مبارزه با فساد انجام شد و این مرحله تا این لحظه بدون هیچ مشکل و مجازاتی انجام گرفت و بن سلمان نیز بر چهار بخش اصلی کشور یعنی اقتصاد، رسانه، امنیت و نظامی تسلط کامل دارد و علاوه بر این موسسات مذهبی رسمی و غیر رسمی تحت کنترل اوست و همه مخالفان را روانه زندان کرده است و هر چند آینده این اقدامات معلوم نیست اما بعید نیست که این دستگیری ها مرحله نخست بوده و مرحله بعدی گسترده تر باشد زیرا ما در برابر بلدوزری قرار داریم که هرکس را سر راه خود ببیند، از بین می برد.
مرحله بعدی چیست؟
بعد از چند روز یا چند هفته دیگر وارد مرحله دوم و خطرناک تر می شویم که همان مرحله رویارویی نظامی است که می توان ویژگی های آن را به شرح زیر بیان کرد:
اول: آغاز رویارویی نظامی سعودی- ایرانی در خاک یمن واینکه عربستان تمام گذرگاههای هوایی، زمینی و دریایی خود را به سمت یمن مسدود کرده و از رسیدن موشک های ایران به انصار الله  جلوگیری بعمل می آورد.
دوم: ائتلاف جدید شبیه ائتلاف توفان صحرا که برای بیرون راندن نیروهای عراقی از کویت در سال 1990 تشکیل شد. اعضای احتمالی ائتلاف جدید علاوه بر عربستان، امارات متحده عربی، اردن، مصر، سودان و مغرب هستند.
سوم: بمباران لبنان و تخریب زیرساخت های آن به بهانه تلاش برای ریشه کن کردن حزب الله و چه بسا این حزب نیز در پاسخ به این حملات هزاران موشک را به سمت فلسطین اشغالی شلیک کند که در این صورت احتمال دخالت ایران و سوریه وجود خواهد د اشت.
چهارم: حمله نیروای مصری و اماراتی و نیز سعودی به قطر و تغییر نظام حاکم آن و درگیری با نیروهای ترک که بالغ بر 30 هزار نفر بوده و تجهیزات سنگین در اختیار دارند.
در این مورد به نظر می رسد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه احساس خطر کرده و بر این اساس هیئت دفاعی خود را در سفری برنامه ریزی نشده عازم قطر کرد.
پنجم: ضد حمله آمریکا، اسرائیل و عربستان به سوریه و بازیافتن مناطق از دست رفته متحدان خود از جمله حلب، حمص و دیرالزور زیرا آمریکا به سادگی از شکست خود در برابر ایران و روسیه نمی گذرد اما هر گونه دخالت آمریکا و اسرائیل در سوریه بدون رویارویی با روسیه نخواهد بود که در این صورت باید منتظر جنگ جهانی بود.
ششم: تحریک شبه نظامیان کُرد در اربیل و شمال سوریه و سوق دادن آنان به این جنگ در کنار آمریکا برای فرسوده کردن ایران، ترکیه و عراق و غرق کردن این سه کشور در جنگ های داخلی.
سناریوی معکوس در برابر ائتلاف جدید سعودی چیست؟
سناریوی معکوس نیز شامل تشکیل ائتلاف ایرانی-سوری-ترکی- عراقی با همکاری روسیه باشد و معلوم نیست آیا روسیه رهبری آن را به دست خواهد گرفت و یا با احتیاط و ملاحظه کاری با تحولات  جاری برخورد خواهد داشت؟
این ائتلاف جدید توان نظامی موشکی زیادی در اختیار دارد که بیشتر آن را به سمت عربستان، امارات و فلسطین اشغالی شلیک خواهد کرد اما این سه نیز سکوهای دفاعی پاتریوت آمریکایی را در اختیار دارند که شاید بتوانند با استفاده از آن در برابر این حملات از خود دفاع کنند.
با این توضیحات باید پرسید اگر موشک های ایران و سوریه به زرادخانه موشکی حزب الله ملحق شود چه خواهد شد؟
پیروزی این جنگ قریب الوقوع (از نظر طراحان) در نابودی ایران و تغییر نظام قطر و ریشه کن کردن حزب الله است اما شکست آن یعنی نابودی عربستان، اسرائیل و امارات و تقسیم عربستان به چند کشور.
چه بسا این جنگ آخرین جنگی باشد که منطقه، کشورها و مرزهای آن و شاید ملت های آن را نیز تغییر دهد.
عربستان ائتلاف مرحله سعودی آمریکا نظامی منطقه سلمان سوریه پاکسازی داخلی اسرائیل برابر روسیه خطرناک بازار سناریوی امارات اختیار انصار حملات رویارویی موشکی تغییر میزان نیروهای ایرانی اشغالی ترکیه دفاعی معکوس نابودی دارند دخالت تشکیل فلسطین معلوم عراقی اینکه تاریخ عملیات مقدمه اکنون احتمال جریان روزنامه مانند تحولات لبنان حمایت ملاحظه البته مخالفان رهبری چهارم کشورهای پایان یافته علاوه