برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه ابتکار در گفت ‌وگویی با بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، نوشت: اقدامات و سخنانی که امروز در واشنگتن شنیده می‌شود قابل اعتبار نیست. این سخنان با واقعیت‌های جهانی، منطقه‌ای و همچنین شرایط ایران قابل تطبیق نیست.

مازندمجلس:
در ادامه این گفت ‌وگو آمده است: یکی از اصول مهم در میان نظریه‌پردازان کنونی روابط بین‌الملل این است که با توجه به سرعت تحولات جاری در نظام جهانی، طراحی، پیگیری و به نتیجه رساندن یک راهبرد توسط یک بازیگر منفرد امری غیر دقیق و در نهایت محکوم به شکست خواهد بود. این امر با پیوند خوردن به مناطق حیاتی جهان که خاورمیانه قلب آن را تشکیل می‌دهد، آنچنان با پیچیدگی، ابهام و تغییرات سریع همراه است که نه تنها راهبردهای میان مدت، بلکه بلند مدت را نیز برای بازیگران با چالش و مخاطره روبرو می‌سازد.
در همین رابطه و در طول یک هفته گذشته منطقه خاورمیانه شاهد رویدادها و تحولات متعددی بود که هر کدام از آنها می‌تواند به تنهایی در جریان‌سازی و ایجاد یک روند تازه در منطقه تاثیری شگرف داشته باشد. درست یک هفته قبل بود که سران دو کشور روسیه و آذربایجان به تهران آمدند تا ضمن برگزاری دومین اجلاس سه جانبه، در خصوص مناسبات امنیتی و سیاسی گفت و گو و رایزنی کنند. از سوی دیگر اوایل هفته جاری در منطقه شاهد پیروزی‌های چشمگیر نیروهای عراق و سوریه در مقابله با داعش بودیم؛ به طوریکه شهر راهبردی دیرالزور در شرق سوریه و همچنین القائمیه در غرب عراق به طور کامل از نیروهای داعش پاکسازی و گام نوینی در مدیریت بحران در منطقه برداشته شد.
تحولات منطقه اما در سه روز گذشته نیز سیر پرشتاب خود را از دست نداد و با استعفای غیرمنتظره سعد الحریری نخست وزیر لبنان از پایتخت عربستان و همچنین پیوند خوردن آن با بیانیه اتئلاف عربی به رهبری سعودی ها مبنی بر مسئولیت ایران در قبال حمله موشکی انصارالله یمن به فرودگاه ریاض وارد مسیر تازه‌ای شد. این مساله ابتدا از سوی دونالد ترامپ و یکروز پس از این حمله موشکی مطرح شد و متعاقب این چراغ سبز آمریکایی‌ها، عربستان و متحدین منطقه‌ای خود با مانور گسترده بر روی تحولات اخیر منطقه، ضمن تکرار ادعاهای سابق، به طور ضمنی ایران را به اقدام متقابل تهدید کردند. 
در همین راستا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان که هفته گذشته میهمان غرفه «ابتکار» در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات بود، معتقد است که سخنان ترامپ و دیدگاهش در خصوص ایران و تحریم‌هایی که به تازگی در قالب کاتسا متوجه ایران شده است با واقعیات جهانی، منطقه‌ای و همچنین شرایط ایران قابل تطبیق نبوده و از درجه اعتبار ساقط است.
**دیداری مهم و تعیین کننده برای ثبات منطقهسخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در خصوص سفر ولادمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه به ایران و اولویت‌های ایران برای پیوست استراتژیک با این کشور در شرایط کنونی منطقه و همچنین اجلاس سه جانبه میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به خبرنگار « ابتکار» توضیح داد: مساله روابط ما با همسایگان و به خصوص با روسیه مبحث بسیار مهمی است و در این میان روسیه با توجه به ویژگی‌های خاص خود، جایگاه مهمی را در سیاست خارجی ایران دارد. مسائل دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و همچنین مباحثی همچون رژیم حقوقی دریای خزر باعث شده تا میان دو کشور گزینه‌های متعددی برای گفت و گو، رایزنی و تعامل شکل بگیرد. در طول سالیان اخیر روابط تهران- مسکو از منظر راهبردی و اساسی مراحل خوبی را سپری کرده و باعث شده تا مناسبات دو کشور در وضعیتی نسبتاً مطلوب قرار بگیرد. در همین رابطه است که فکر می‌کنیم تاکنون مسیر درستی در روابط دو کشور ترسیم شده و بر ادامه این مسیر تاکید داریم.
از زمان دولت یازدهم تاکنون، روسای جمهوری ایران و فدراسیون روسیه 9 دیدار با یکدیگر داشته‌اند که دیدار آخر آنها در تهران در برهه کنونی و شرایط بحرانی منطقه می‌تواند دیداری مهم و تعیین کننده برای صلح، ثبات، امنیت منطقه و همچنین توسعه اقتصادی دو کشور محسوب شود.
**صداهایی که از آمریکا شنیده می‌شود قابل اعتنا نیستقاسمی همچنین در خصوص تحریم‌های جدید کاتسا علیه ایران و اثر آن بر تداوم اجرای برجام نیز، گفت: به اعتقاد من، اقدامات و سخنانی که امروز در واشنگتن شنیده می‌شود قابل اعتبار نیست. این سخنان با واقعیت‌های جهانی، منطقه‌ای و همچنین شرایط ایران قابل تطبیق نیست. اکنون در خصوص رفتار آمریکا در قبال مناسبات و سازمان‌های بین‌المللی و همچنین روابطشان با اروپا کاملاً نوعی ناهنجاری و بدرفتاری قابل مشاهده است و در همین رابطه است که بخش مهمی از جامعه روشنفکر آمریکا نسبت به اقدامات دولت خود حساس و نگران هستند؛ لذا باید تاکید کنم در شرایط کنونی صداهایی که از سوی ایالات متحده شنیده می‌شود قابل اعتنا نیست.
**امروز ایران، ایران گذشته نیستسخنگوی وزارت خارجه در ادامه تصریح کرد: لیستی که در رابطه با تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای مطرح شده تا حد زیادی مشابه لیست‌های تکراری قبل است و بیشتر نوعی شانتاژ از سوی آمریکایی‌ها محسوب ‌می‌شود. ترامپ در تلاش است تا ایران را با یک فضاسازی روانی از امکانات مثبت برجام محروم کند و خیلی مایل نیست که کشورمان با سایر شرکای مهم جهانی روابط بهتری داشته و همکاری‌های اقتصادی خود را شکل بدهد. 
وی همواره مترصد است تا با ایجاد یک جنگ روانی، این همکاری‌ها را مخدوش کند؛ اما فکر می‌کنم این امر به واسطه بلوغ و فهم جهان در مورد واقعیات ایران در تضاد است. امروز جهان و آمریکا، جهان و آمریکای دیروز نیستند و ایران نیز ایران گذشته نیست؛ بنابراین آنها علیرغم تمام تلاش‌های همه جانبه خود، نخواهند توانست آثار تخریبی موثری را ایجاد کنند.
**توصیه مشفقانه ایران به ائتلاف عربیقاسمی همچنین در خصوص ادعای ائتلاف عربی به رهبری عربستان مبنی بر مسئولیت ایران در قبال حمله موشکی انصارالله یمن به فرودگاه ریاض نیز، این اتهامات را ناروا، غیر مسئولانه، مخرب و تحریک آمیز خواند و با اشاره به جنایات جنگی و تجاوز چند ساله سعودی‌ها در قبال مردم یمن، واکنش یمنی‌ها را اقدامی مستقل خواند که عامل آن را باید در تجاوزات سعودی‌ها و نه اقدام و یا تحریک هیچ کشور دیگری جستجو کنند.‌
وی همچنین افزود: سعودی‌ها که در جنگ و تجاوز طولانی مدت نظامی قادر به دستیابی به اهداف شوم خود نبوده و نیستند، در یک عملیات ناشیانه و نابجای روانی با وارد کردن اتهامات موهوم، بی اساس و سراسر کذب، ائتلاف شکست خورده خود را در تنگناهای بیشتری قرار می‌دهند. توصیه مشفقانه ما به آنان این است با کنار نهادن فرافکنی و اتهام زنی‌های پوچ، حملات به مردم بیگناه و بی‌دفاع یمن را هر چه سریع‌تر متوقف کنند و راه را برای گفتگوهای یمنی - یمنی و برقراری صلح در آن کشور هموار سازند.
همچنین منطقه روسیه گذشته روابط منطقه‌ای شرایط رابطه آمریکا جهانی کنونی تحولات امروز خارجه کشورمان روانی عربستان ترامپ شنیده موشکی جانبه وزارت مناسبات سعودی‌ها اعتبار ادامه ائتلاف سخنان ایجاد تهران فدراسیون جمهوری تجاوز دیدار تاکید بگیرد اقتصادی تاکنون مسائل صداهایی برجام مشفقانه اقدامات توصیه کننده تحریم‌های اعتنا نیستند خواند تحریک اتهامات محسوب آمریکایی‌ها اجلاس آذربایجان رایزنی نیروهای سوریه می‌تواند متعددی واقعیت‌های واشنگتن پیوند خوردن خاورمیانه راهبردی رهبری واقعیات کاتسا تطبیق نبوده دیداری ابتکار اقدام انصارالله مسئولیت فرودگاه مساله قاسمی تعیین