برگزیده ها

مازندمجلس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست بر اینکه مذاکره مجدد برجام گزینه اتحادیه اروپا نیست تاکید کرد، اما مسائل دیگر را جزو نگرانی های مشترک این اتحادیه با آمریکا دانست.

مازندمجلس:

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با اعضای کنگره آمریکا پیرامون برجام، یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد.
موگرینی در این یادداشت به تاثیر منفی امنیتی خروج احتمالی آمریکا از برجام در اروپا و خاورمیانه اشاره و تاکید کرد: یک موضوع روشن است، مذاکره مجدد گزینه ما نیست.
دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا همچنین 12 سال مذاکره برای توافق همه جانبه پیرامون جزئیات فنی سخت و پیچیده مسائل هسته ای ایران را یادآور شده و افزود: بحث یکجانبه درباره این بند یا آن بند از برجام ناممکن است.
موگرینی تاکید کرد که توافق ایران مورد تایید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است و آمریکا و اروپا همیشه به هنجارهای بین المللی به عنوان ارکان نظام بین الملل باور داشته اند.
وی به رژیم نظارت در برجام اشاره کرد و افزود: آژانس بین المللی انرژی هسته ای صدها بار از تجهیزات هسته ای ایران بازدید کرده و 8 بار پایبندی ایران به همه تعهدات هسته ای را تایید کرده است.
به نوشته موگرینی، 'برجام تاریخ انقضای رسمی ندارد و اجرای مرحله ای آن 10، 15 و 25 ساله است، اما قلب این توافق شامل تعهد همیشگی ایران به عدم ساخت تسلیحات هسته ای است.'
'این که توافق جواب داده، هم نتیجه ارزیابی های فنی و هم یک واقعیت سیاسی است و همه وزیران خارجه آمریکا، چه دمکرات و چه جمهوریخواه، از این توافق حمایت کرده اند.'
موگرینی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا درباره وضعیت منطقه و برنامه موشک بالستیک ایران نگرانی های مشترک با آمریکا دارد، افزود: اما بدون توافق هسته ای، موضع اروپا در مذاکره ضعیفتر خواهد شد، نه قوی تر.
'همه موضوعات باید بررسی شود و این کار در دیگر چارچوب ها و جلسات دیگر انجام می شود. اتحادیه اروپا به همین منظور تحریم های غیرهسته ای را در جای خود نگاه داشته است.'
موگرینی پیرامون موضع اتحادیه اروپا درباره برجام گفت: توافق را حفظ خواهیم کرد، چرا که برجام به اهداف خود رسیده و در راستای منافع امنیتی است.
موگرینی در پایان نوشت: توافق ایران برای یک هدف طراحی شده: موضوع هسته ای ایران. این متن و روح توافق است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در توییتی نوشت: امیدواریم که در آینده شاهد ادامه اجرای توافق هسته ای از سوی آمریکا باشیم و ما (اتحادیه اروپا) آماده همکاری با آنها هستیم
توافق اروپا موگرینی اتحادیه برجام آمریکا مذاکره درباره افزود تاکید پیرامون موضوع اعضای همچنین دیدار تایید اجرای المللی کنگره اشاره مسئول رسیده سیاست خارجی امنیتی اهداف گزینه