برگزیده ها
تاکید شریعتمداری برای تفویض اختیارات امور معادن به استان ها

مازندمجلس: تهران - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به مدیران محلی و واگذاری امور معادن به مردم، انجمن ها و تشکل های معدنی از اهداف این وزارتخانه است.

مازندمجلس: به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محمد شریعتمداری» در بیست و یکمین نشست شورای عالی معادن افزود: باید مقررات را تسهیل و شرایطی فراهم کنیم تا توسعه کشور با سهولت انجام شود زیرا در مسیر توسعه اقتصادی بهترین راه برای جلوگیری از فساد، تسهیل مقررات و برداشتن مقررات زاید است.
شریعتمداری ادامه داد: با توجه به این اهداف باید قوانین و مقرراتی را که به ما ابلاغ می‌شود، تفسیر موسع کنیم و هر جا فعالیت‌های توسعه‌ای را محدود می کند، ما همراه آن محدود کننده نباشیم.
رئیس شورای عالی معادن یادآور شد: عده‌ای متخصص پیچیده تر کردن کارهای آسان و عده ای دیگر متخصص آسان کردن کارهای پیچیده اند که من طرفدار گروه دوم هستم که مسئول حل کردن کارهای پیچیده اند و جهت گیری شورای عالی معادن نیز باید همین باشد.
شریعتمداری با تاکید بر ارزیابی تصمیمات شورا از سوی اعضای آن، افزود: باید ارزیابی شود تصمیماتی که در این شورا گرفته و ابلاغ می شود، چه میزان در استان‌ها عملیاتی شده و اگر تصمیمات ابلاغی قرار است اصلاح شود و به نحوی اختیارات بیشتری به شوراهای استانی داده شود، من طرفدار واگذاری اختیارات هستم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در استان ها استاندار باید بتواند تصمیم گیری کرده و تصمیمات را نهایی کند.
وی اظهار کرد: نخستین مسئولیت شورای عالی معادن، توسعه معادن کشور است؛ بنابراین باید سهولت ایجاد کند، مقررات زاید را بردارد، شرایط را راحت کند و کاری کند که همه بتوانند از این امکان در فرصت های برابر استفاده کنند و در این مسیر اگر به مظاهری از فساد برخورد کرد با آن مبارزه کند.
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت تصریح کرد: باید موضوع معادن را به نظرگاه مثبت تبدیل کنیم و شرایطی فراهم آوریم تا افرادی که پیرامون ما کار می کنند، احساس کنند این مسیر، مسیری سالم بوده و دارای نظم و قاعده است.

** رد برخورد امنیتی با مسائل اقتصادی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما مسئول توسعه کشور هستیم و تصمیم های ما باید به توسعه منجر شود؛ ما مسئول برخورد امنیتی با مسایل اقتصادی و حتی مسئول مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه های بیرونی با سبک و سیاقی که آنها مسئولیت اجرایی دارند، نیستیم.
شریعتمداری در عین حال تاکید کرد: اگر واقعاً بزنگاه‌ها و ایستگاه‌هایی وجود دارد که در آن ایستگاه‌ها اشخاصی امضای طلایی می دهند یا افرادی از رانت‌هایی مثل رانت اطلاعاتی استفاده می کنند، باید شناسایی و برخورد شود.
وی تاکید کرد: با انجام اقداماتی نظیر کاهش برخی مراحل، شفاف کردن و نیز محدود کردن تعداد قوانین و مقررات حاکم و دستورالعمل‌های زیاد و پیچیده که گاهی اجرایش فساد آور است به تسهیل امور کمک کنید و با ایجاد سهولت در مراحل کار، فساد را از بین ببرید.
شریعتمداری همچنین اعلام کرد: با محیط زیست تفاهم کرده ایم که با رعایت روش های استاندارد جهانی به انجام فعالیتهای صنعتی و معدنی در کشور اقدام کنیم.

** تاکید بر ایمنی معادن فعال
شریعتمداری با تاکید بر موضوع ایمنی بهره برداری معادن افزود: هر نقشی که شورا باید در این مسیر ایفا کند و هر کاری که ما باید در ایمن کردن معادن در حال بهره برداری انجام دهیم، باید انجام گیرد و حتی اگر جایی امکان خطر هست، از بروز حادثه جلوگیری شود.
وی ادامه داد: اگر یکی از خانواده های کارکنان معادن بی سرپرست شد، ما باید جوابگو باشیم، اگر کاری وظیفه ما است باید درست انجام دهیم.

IRNAeco@
اقتصام**9132**2025
خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار: لیلا جودی

اقتصاد

معادن

شريعتمداري

معادن شریعتمداری تاکید مقررات توسعه شورای معدن مسئول پیچیده تجارت برخورد تصمیمات محدود کارهای اقتصادی سهولت تسهیل افزود اختیارات امکان استفاده مبارزه ایمنی افرادی امنیتی موضوع ایجاد مراحل برداری متخصص جلوگیری فراهم شرایطی استان ادامه قوانین تصمیم ارزیابی طرفدار ابلاغ مسئولیت