برگزیده ها
افتتاح سه کتابخانه مخصوص نابینایان همزمان با هفته کتاب
مازندمجلس: افتتاح سه کتابخانه مخصوص نابینایان همزمان با هفته کتاب مدیرعامل انجمن نابینایان ایران با اعلام این خبر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتابخانه‌ها مخصوص نابینایان مناسب‌سازی شده و دارای تجهیزات ویژه نابینایان مثل ضبط صوت، کتاب‌های صوتی، ماشین تایپ، لوح  و قلم است. همچنین  چون افراد کم بینا نیز از این کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند، دستگاه‌های به‌دید و درشت‌نما برای آنها در نظر گرفته شده است.
 
علی اکبر جمالی افزود: ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال گویا در مناطق کمتر توسعه‌یافته برای کودکان نابینا و کم‌بینا زمینه دسترسی به منابع علمی، فرهنگی و درسی را برای این کودکان فراهم می‌کند و باعث رشد و شکوفایی و پویایی استعدادهای نهفته نونهالان نابینا و کم‌بینا خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه در این از سال 91، 12 باب کتابخانه مخصوص نابینایان در شهرهای مختلف تاسیس و راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: اقدامات لازم برای مناسب‌سازی این کتابخانه‌ها فراهم شده است در کنار هر کتابخانه یک محوطه به بازی کودکان اختصاص داده شده است تا بچه‌ها بعد از کتاب خواندن به این مکان بروند و بازی کنند.
 
جمالی ادامه داد: در این کتابخانه‌ها، علاوه بر استفاده از تجهیزات مخصوص، کودکان نابینا برای تعامل با کامپیوتر و ابزارهای مدرن الکترونیکی می‌توانند از کتاب‌های صوتی و فیلم‌های توصیفی نیز بهره‌مند شوند و این اقدامات برای ورود امن آن‌ها به اجتماع و تبدیل کردن افراد نابینا به یکی از اعضای موفق و توانمند در جامعه باشند.
 
جمالی از اجرای پویش کتابخوانی ویژه نابینایان با همکاری خانه کتاب هم خبر داد و گفت: این پویش با هدف جذب ناشران، مولفان و هنرمندانی به فعالیت در حوزه نابینایان انجام می‌شود تا برای انتشار کتاب بریل و گویا کمک کنند و بتوانیم کتابخانه‌های نابینایان کشور را تجهیز کنیم تا مواد آموزشی و درسی به صورت کامل‌تر در اختیار روشندلان قرار گیرد.
 
وی به یکی دیگر از برنامه‌های انجمن به مناسبت هفته کتاب اشاره کرد و یادآور شد: در نظر داشتیم جشنواره آثار تالیفی نابینایان و کم بینایان و کتاب‌هایی که درباره نابینایان نوشته شده‌اند را برگزار کنیم که به علت فشردگی کار و کمبود زمان، به هفته کتاب نمی‌رسد و امیدواریم در اسفند ماه برگزار شود.
 
انجمن نابینایان از سال 1373 با هدف ارائه خدمات مختلف در ابعاد گوناگون با رویکرد احیای حقوق شهروندی و ایجاد برابری فرصت برای افراد نابینا و کم بینا فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. 
نابینایان نابینا کودکان کتابخانه‌ها مخصوص افراد کتابخانه کم‌بینا فراهم اقدامات برگزار  جمالی مختلف استفاده مناسب‌سازی انجمن تجهیزات کتاب‌های ایجاد کتابخانه‌های