برگزیده ها
کتاب‌های ناشران افغانستانی در راه ایران
مازندمجلس: کتاب‌های ناشران افغانستانی در راه ایران به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتقال کتاب‌های ناشران افغانستان به ایران با هدف نزدیکی بیشتر دو ملت و شناخت مردم ایران از فرهنگ مردم افغانستان توسط موسسه انار سرخ و شرکت پخش دمیرچی انجام می شود.
 
سید مجید سلطانی مدیر عامل موسسه فرهنگی و هنری انار سرخ، درباره انتقال کتاب‌های ناشران افغانستانی به ایران، گفت: این اقدام یک توافق چند منظوره در هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، رایزن فرهنگی ایران در افغانستان، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و موسسه فرهنگی انار سرخ و شرکت پخش دمیرچی انجام می‌شود.
 
وی با بیان اینکه جای کتاب‌های ناشران افغانستانی در بین کتاب ناشران ایرانی بسیار خالی بود، ادامه داد: در این طرح تلاش داریم مهاجران افغانستانی که در ایران هستند را حمایت کنیم تا علاوه بر ارتقای سطح فرهنگی از آثاری که در کشورشان تولید می شود، با خبر باشند و استفاده کنند.
 
سلطانی افزود: تعداد ناشران افغان همکار در این طرح هنوز مشخص نشده است اما جمع آوری کتاب ها آغاز شده و تلاش بر این است که مراودات فرهنگی میان دو کشور افزایش پیدا کند، همچنین امیدواریم با این کار ناشران افغانستانی تشویق شوند همکاری‌های بیشتری با ناشران ایرانی داشته باشند.
 
وی با اشاره به اولویت موضوعی کتاب هایی که قرار است به ایران انتقال داده شود، یادآور شد: در گام نخست تلاش داریم کتاب‌های عمومی را در این طرح قرار دهیم و در مراحل بعدی، 70 درصد این کتاب‌ها، درسی و دانشگاهی هستند.
 
وی با بیان اینکه مذاکرات این طرح از فروردین ماه و همزمان با نمایشگاه کتاب کابل آغاز شده بود، تاکید کرد: آبان ماه امسال همزمان با ششمین دوره نمایشگاه کتاب هرات، تعاملات و مذاکراتی با ناشران هراتی انجام شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی آن‌ها روبرو شدیم و کار به فاز اجرایی رسیده است.
 
در کشور افغانستان حدود 70 ناشر و 400 کتابفروش فعالیت می کنند که سالانه حدود 2 هزار عنوان کتاب در یک هزار نسخه منتشر می کنند. 
ناشران افغانستانی فرهنگی کتاب‌های افغانستان فرهنگ نمایشگاه موسسه انتقال داریم باشند همزمان بسیار اینکه دمیرچی اجرایی وزارت ایرانی