برگزیده ها
تاکید دیوان عدالت اداری بر ممنوعیت معطر کردن انواع مواد دخانی

مازندمجلس: تهران - ایرنا - هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با رد درخواست ابطال بخشنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز دخانیات کشور، بر ممنوعیت هرگونه اقدام مبنی بر معطر کردن مواد دخانی که موجب تبلیغ و ترویج استفاده ازمحصولات دخانی می شود، تاکید کرد.

مازندمجلس: به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دیوان عدالت اداری، در بند 4 ماده سه دستور العمل اجرایی بند الف. ماده 2 قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، استفاده از شکل و کاربرد عطر و طعم انواع موادخانی در تولید محصولات خوراکی و بالعکس از مصادیق تبلیغ، تشویق و حمایت از محصولات دخانی عنوان شده است.
بر این اساس، معاون وزیر بهداشت نیز طی نامه‌ای به دستگاه‌های ذیربط اعلام کرده است که استفاده از هرگونه عطر و طعم در تولید محصولات دخانی ممنوع شود و همچنین مجوز‌های واردات صادر شده قبلی در هنگام تمدید، اصلاح و صرفاً محصولات دخانی بدون عطر و طعم مجاز به ورود باشند به نحوی که محصول دخانی معطر و طعم‌دار تولید نشود.
رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور نیز طی نامه‌ای در تاریخ 12 اسفند ماه سال 94 اعلام کرد: ضروری است واحد‌های تولیدی و وارد‌کننده محصولات دخانی که قبلاً نسبت به سفارش مواد اولیه یا تولید یا واردات محصولات دخانی یادشده اقدام کرده‌اند از هم‌اکنون درمورد سفارش بسته‌بندی و تولید محصولات دخانی جدید با استفاده از عنوان های یاد شده خودداری کنند.
موارد اشاره شده در بالا، مورد شکایت دو شاکی خصوصی قرار گرفت و شکات با تقدیم دادخواستی به دیوان عدالت اداری، ضمن درخواست ابطال موارد یاد شده، اعلام کرده اند که طبق ماده 2 قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، وظایف ستاد صرفا آموزشی و تبلیغی است و وظیفه‌ای در زمینه تعیین کیفیت، نوع و چگونگی تولید محصولات دخانی را ندارد.
همچنین شکات اعلام کرده اند: مصوبه نهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات اساساً فاقد مصوبه‌ای در خصوص تولید و تجارت است و طبق ماده چهار قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، سیاست‌گذاری، نظارت و مجوز واردات بر عهده دولت است.
در نهایت در جلسه روز گذشته -سه شنبه- هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی اعلام کرد: با توجه به اینکه استفاده از شکل و کاربرد عطر و طعم انواع مواد دخانی در تولید محصولات خوراکی و یا استفاده از عطر و طعم محصولات خوراکی در تولید مواد دخانی از مصادیق تشویق و تحریک استعمال دخانیات است، بنابراین ممنوعیت آن از اختیارات ستاد کشوری کنترل دخانیات است و منطبق با حکم ماده سه قانون و ماده سه آئین نامه اجرائی آن بوده است و مغایر قانون تشخیص داده نمی شود.
اجتمام**3229** 1776
تنظیم: حنانه شفیعی** انتشار: لیلا خطیب زاده

اجتماعي

ديوان عدالت اداري

راي هيات عمومي

مواد دخاني

دخانی محصولات تولید دخانیات استفاده اعلام عدالت کنترل قانون دیوان اداری مبارزه واردات خوراکی انواع نظارت سفارش موارد کشوری همچنین کاربرد مصادیق تشویق عنوان نامه‌ای ممنوعیت