برگزیده ها
زغال سنگ کرمان حال و روز خوشی ندارد

مازندمجلس: کرمان - ایرنا - زغال سنگ کرمان بعنوان قطب زغال کشور این روزها حال خوشی ندارد چرا که در سال‌های اخیر بخش زغال سنگ کرمان رو به افول گذاشته و مشکلات متعددی گریبانگیر این صنعت با سابقه استان شده طوریکه ادامه فعالیت این حوزه را در معرض تهدید جدی قرار داده است .

مازندمجلس: به گزارش ایرنا معادن زغال سنگ کرمان قریب به نیم قرن گرمابخش صنعت فولاد کشور بوده و طی سالیان متمادی سرمایه گذاری‌های بزرگی در بخش تجهیزات و نیروی انسانی این حوزه انجام شده است.
اما این روزها این صنعت باسابقه کشور و استان حال و روز خوشی ندارد و در این میان کارگران بخش زغال سنگ با سخت‌ترین شرایط در معادن استان در حال فعالیت هستند که بیشترین آسیب را متحمل شده اند.
روزی را در میان کارگران معادن زغال سنگ زرند سپری کردیم و از نزدیک سخت‌ترین کار دنیا را دیدیم و پای صحبت و درددل انسان‌هایی نشستیم که با دست‌ها و صورت‌های سیاه برکت سفیدی نان را به خانه خود می‌برند.
داود مرادی کارگر معدن ذغال سنگ آب نیل کرمان نیز با اشاره به سختی کار کارگران بخش معدن گفت: تقریباً روزی بین 10 تا 12 ساعت در شرایط سخت معدن کار می‌کنیم و آسیب‌های زیادی ما را تهدید می‌کند.
وی بیان کرد: حقوقی که به ما می‌دهند با همه مزایا و اضافه کاری حدود 2 میلیون تومان در ماه است که در مقایسه با سختی کار ناچیز است و همین حقوق را هم چند ماه یکبار می‌دهند.
وی با انتقاد از قوانین بیمه کارگران معدن گفت: قبلاً شرایط بیمه آسان‌تر بود و با سابقه 20 سال کار بازنشسته می‌شدیم، اما این قانون در حال حاضر اجرا نمی‌شود و کارگران از نظر بدنی و روحی در حال فرسوده شدن هستند.
مرادی ادامه داد: تقاضا داریم مسئولان، شرکت زغال‌سنگ را به وضعیت قبل برگردانند و از زیر مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد خارج کنند تا اوضاع بهتر بشود.
وی با اشاره به فرسوده و از رده خارج بودن تجهیزات استخراج زغال سنگ تاکید کرد: متاسفانه شیوه استخراج در معدن زغال سنگ همان شیوه سنتی است و از تجهیزات مدرن استفاده نمی‌شود که ظاهراً دلیل آن هم نداشتن سرمایه و هزینه زیاد است.
* ضرورت سرمایه گذاری جدید در بخش ذغال سنگ کرمان
مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان گفت: استان کرمان بزرگ‌ترین پهنه زغال کشور را دارد و امکانات و تجهیزات خوبی در این بخش موجود است، اکتشافات زغال سنگ در کرمان مربوط به 50 سال قبل است و نیاز به هزینه برای اکتشافات جدید داریم.
ایرج فلاح افزود: از آنجا که سرمایه‌گذاری مطلوبی در معادن زغال سنگ کشور بجز طبس صورت نگرفته بود پس از واگذاری معادن زغال سنگ کرمان به بخش خصوصی دچار مشکلات عدیده‌ای شدند.
ایرج فلاح بیان کرد: همچنین واگذاری های این حوزه در قالب رد دیون دولت به تامین اجتماعی صورت گرفت و خیلی به نظر مبنای کارشناسی نداشته، چرا که واگذاری معادن ذغالسنگ کرمان که در سال واگذاری، زیان ده بوده به مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد کشور که متاسفانه خودش در سالهای واگذاری با مشکلات عدیده ای روبرو بوده خیلی کار مناسب و کارشناسی شده ای نبوده است.
وی تصریح کرد: مدیران معمولا دغدغه بیمه، تجهیزات و لوازم و دارائی و حقوق را نداشتند و در آن سالها رویکرد بیشتر اشتغال محور و خدمات رسانی بوده و می توان گفت طی 50سال فعالیت صنعت ذغال در کشور، نگاه تولید محور نبوده و تنها بر اساس رویکردی که اشاره شد به صورت دولتی اداره می شد.
فلاح افزود: برخی از این معادن قادر به پرداخت حقوق و مزایای پرسنل نبوده و اکثریت معادن زغالسنگ به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق و مزایا کارکنان با حقوق معوقه چند ماهه پرسنل روبرو هستند و این موضوع برای کارگران زحمتکش که در شرایط کاری خاصی در این معادن مشغول به کار هستند مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: ادامه این وضعیت ممکن است موجب تعطیلی برخی از این معادن و در برخی دیگر باعث کاهش سرمایه گذاری و به تبع آن کاهش آماده سازی و کاهش تولید و نهایت کاهش اشتغال شود.
وی با اشاره به ضرورت نوسازی و احیای صنعت ذغال سنگ کشور تصریح کرد: بر اساس تحقیق و پژوهش دفتر پژوهش ها زیر بنایی و امور تولیدی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی همه کشورهایی که دارای معادن ذغالسنگ هستند به منظور توانمند سازی وادامه بقای این صنعت اقدام به حمایت های متعددی از شرکت هایی که در حوزه اکتشاف و استخراج و فراوری فعالیت دارند می نمایند.
فلاح ادامه داد: از جمله این حمایت ها، اهدای وام های کم بهره با عاملیت بانک های دولتی و اعطای ضمانت نامه های دولتی برای پوشش ریسک سرمایه گذاری در صنعت زغال، تقبل هزینه های تحقیق و توسعه و معافیت های مالیاتی و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی کار فرمایان و یارانه مستقیم است.
وی تاکید کرد: قطعا در کشور ما هم با توجه به شرایط بسیار سخت کاری در معادن زغالسنگ و مخاطرات زیاد و همچنین فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات معدنی برای برون رفت از این وضعیت فعلی باید با حمایت دولت و در اختیار گذاشتن تسهیلات با نرخ پایین وطولانی مدت و یارانه مستقیم به ازای هر تن زغالسنگ تولیدی و معافیت های مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی (سهم کارفرما ) و حذف برخی از هزینه های اضافی از جمله حذف بخش نامه سال 93 دولت در خصوص 4 درصد مشاغل سخت و زیان آور صورت گیرد تا این صنعت بتواند از این وضعیت خارج شود.
مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان با تقدیر از اقدامات انجام شده توسط نمایندگان مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استان گفت: در سالی که مزین به سال اقتصاد مقاومتی و تولید واشتغال است با افزایش تولید واشتغال ضمن تامین نیاز صنایع داخلی کشور از خروج ارز از کشور برای واردات این محصول جلو گیری به عمل آید.
مدیرعامل شرکت معدنی سراپرده زرند نیز گفت: حدود 40 سال است در بخش معدن و زغال سنگ مشغول به فعالیت هستم و تقریباً 200 نفر زیرمجموعه این شرکت در حال فعالیت هستند. مشکلات صنعت زغال سنگ استان و کشور به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که برای هر کدام باید برنامه‌ریزی جداگانه داشت.
محمد اسماعیلی افزود: در حال حاضر هشت معدن زغال سنگ استان به صورت کامل تعطیل شده و سایر معادن نیز در آستانه تعطیلی است و با توجه به برنامه افزایش تولید فولاد در کشور قطعاً بخش فولاد در تولید با مشکل مواجه خواهد شد.
وی با بیان اینکه اشتغال در معادن زغال سنگ بیشترین اشتغال استان در چند سال قبل را تشکیل می‌داد، افزود: در حال حاضر با تعطیلی معادن زغال سنگ تعداد زیادی از کارگران و فعالان این بخش بیکار شده‌اند و مشکلات روز به روز بیشتر می‌شود.
*رفع موانع تولید در معادن
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز گفت: 21 درصد استخراج کشور از این استان انجام و همچنین 36 درصد وصول حقوق دولتی از استان پرداخت می‌شود و برداشت‌های مهم منطقه ما مربوط به چهار ماده معدنی، مس، زغال سنگ، آهن و کرومیت است.
مهدی حسینی نژاد افزود: توسعه فرش دستباف استان کرمان و راه‌اندازی و رونق معادن زغال سنگ از برنامه‌های جدی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان است که تاکنون نزدیک به 150 جلسه برای رفع مشکلات زغال سنگ استان برگزار شده است.
وی با اشاره به لزوم تغییر نگرش سنتی به مبحث معدن و معدنکاری، تصریح کرد: برندسازی محصولات یکی از برنامه‌های جدی‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان است.
حسینی نژاد تاکید کرد: برای آنکه بتوانیم مشکلات حوزه زغال سنگ و صنایع وابسته به آن را برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حل کنیم باید 40 میلیارد تومان برای آماده سازی، 20 میلیارد تومان در حوزه ایمنی و اعتباراتی نیز برای پرداخت مطالبات باقی مانده این شرکت سرمایه‌گذاری شود.
فرماندار زرند هم با اشاره به اینکه مسئولان و مدیران کشوری باید در رفع موانع تولید در معادن بخصوص معادن استراتژیک مانند زغال سنگ فعالیت کنند، ادامه داد: استخراج معادن زغال سنگ نسبت به سایر معادن دارای اشتغالزایی بالایی بوده و 550 نوع ماده ارزشمند از جمله بنزن، اسیدهای مختلف، اسانس، عطر، شوینده‌ها، مواد اولیه دارویی و... از زغال سنگ استخراج می‌شود.
حبیب‌الله خنجری افزود: متأسفانه این ماده بسیار ارزشمند به‌دلیل استفاده بالا و هزینه‌های سرمایه‌ای سنگین و هزینه‌های بالای مصرفی روزمره عمدتاً در بخش استخراج ضررده بوده و معدنکاران چندان رغبتی به کار در آن ندارند.
وی تصریح کرد: بیشتر معادنی که مربوط به شرکت زغال سنگ است بخشی از آن در شهرستان زرند و کوهبنان است، به‌طوری که تا سال 94 حدود 9 معدن و شرکت زغال سنگ در این منطقه وجود داشت که در حال حاضر این معادن و شرکت‌ها به‌دلیل موانع تولید به چهار مورد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه این چهار معدن استخراج زغال سنگ در زرند هر کدام تقریباً بین 210 تا 250 نفر کارگر دارند گفت: علاوه بر این چهار مورد، شرکت زغال شویی هم در زرند با 400 نیرو فعال است،
وی خاطرنشان کرد: مشکلات معادن زغال سنگ در این شهرستان در 4 بخش استخراجی زغال سنگ شامل نبود نقدینگی، بیمه کارگران، پرداخت مالیات، افزایش نیافتن قیمت زغال سنگ، نداشتن توانایی پرداخت حقوق کارگران توسط پیمانکاران، افزایش هزینه‌های تولید و قیمت لوازم و تجهیزات معدنی، وجود نداشتن طرح‌های توسعه‌ای در برخی معادن، سنتی بودن شیوه استخراج، قیمت پایین زغال سنگ و تعیین نشدن قیمت واقعی آن، پرداخت نشدن مطالبات تولید‌کنندگان زغال سنگ توسط خریداران و نامناسب بودن تجهیزات بهداشتی در اغلب معادن است.
فرماندار زرند با اشاره به درخواست‌های معدنکاران گفت: معدنکاران درخواست تخصیص یارانه دولتی به معادن زغال سنگ به‌دلیل نداشتن سوددهی مناسب، درخواست اعطای تسهیلات حمایتی در جهت توسعه و نوسازی معادن، درخواست افزایش قیمت زغال سنگ به میزان 20 درصد را دارند ضمن اینکه از سال 91 تاکنون این افزایش قیمت زغال سنگ مصوب شده، اما صورت نگرفته و در مهرماه سال گذشته قرار شده 9 درصد افزایش یابد که هنوز محقق نشده است.
وی افزود: همچنین از خواسته‌های این معدنکاران وصول مطالبات حاصل از فروش زغال سنگ از شرکت زغال سنگ که تاکنون 20 درصد پرداخت شده، ایجاد سامانه مناسب و تخصصی جهت ارائه خدمات بازرگانی در زمینه تأمین تجهیزات معدنی ایمن و استاندارد است.
با توجه به اینکه طی سالیان متمادی تجهیزات، نیروی انسانی گسترده ای در بخش زغال سنگ کرمان شکل گرفته است، لازم است از این منابع و امکانات صیانت شود تا ضمن جلوگیری از نابودی صنعت زغال سنگ کرمان و بروز تبعات و آسیب های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی شاهد ارتقاو به روز شدن این بخش باشیم.
گزارشگر:داود رجبی بهجت** انتشار : بهنام احمدی *

اقتصاد

زغالسنگ

کرمان

حال خوش

معادن معدن کرمان استان تجهیزات تولید کارگران پرداخت استخراج افزایش افزود اشاره مشکلات فعالیت واگذاری اینکه معدنی شرایط فولاد دولتی سرمایه ادامه وضعیت زغالسنگ نداشتن تاکید همچنین معدنکاران تامین اجتماعی تصریح اشتغال هزینه نبوده بیشتر مدیران توسعه مطالبات به‌دلیل هزینه‌های درخواست تاکنون تجارت حمایت دارند یارانه موانع تعطیلی مناسب گذاری تقریباً مدیرعامل تومان مربوط سرمایه‌گذاری واشتغال صنایع داخلی مرادی کارگر اقتصاد تسهیلات می‌دهند مالیاتی مستقیم بسیار نزدیک زیادی پایین حسینی متمادی نیروی شهرستان سالیان ندارد مجلس انسانی ارزشمند برنامه‌های معافیت بیشترین میلیارد فرماندار سخت‌ترین منطقه مزایا خدمات بازنشستگی صندوق مجموعه پرسنل مسئولان متاسفانه لوازم ذغالسنگ کارشناسی روبرو اکتشافات استفاده ضرورت داریم مشغول اسلامی شورای دارای نمی‌شود اعطای نگرفته تولیدی پژوهش فرسوده ایجاد آماده نوسازی تحقیق امکانات