برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگی گفت: بسیاری از عوامل زمینه ساز بیماری های غیرواگیر با تغییر رفتارها و عادت های مردم برطرف می شود و این امر نیازمند فرهنگ سازی در جامعه است.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر در نشست اعضای دبیرخانه این کمیته با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کشور در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر گفت: اسناد سیاستی خوبی در کشور برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر تدوین شده و برای اجرای این اسناد لازم است حوزه‌های مختلف کشور با یکدیگر همکاری نمایند.

 لاریجانی گفت: حدود ۳ سال از تدوین سند ملی بیماری‌های غیرواگیر می‌گذرد و معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت طی این ۳ سال در قالب زیرکمیته‌های کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با یکدیگر هماهنگ بوده و کار‌ها را به خوبی پیش برده اند.

وی افزود: باتوجه به پیشرفت مراحل کار اکنون لازم است بازبینی در ساختار زیرکمیته‌ها صورت گیرد تا همکاری درون بخشی وزارت بهداشت تقویت شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: باتوجه به اینکه ایران جزو کشور‌های پیشرو در کنترل بیماری‌های غیرواگیر است مقرر شده تا در سال ۲۰۱۸ گزارش جامعی از اقدامات کشور در سازمان جهانی بهداشت ارائه شود. ما وضعیت خوبی در برنامه ریزی و اقدام در حوزه بیماری‌های غیرواگیر داریم، ولی ضروری است تا همکاری با سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در کشور تقویت شود.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر به تجربه کشور در کنترل بیماری‌های واگیر اشاره کرد و افزود: شبکه بهداشت و درمان کشور ما بستر خوبی برای کار‌های ملی ایجاد می‌کند و اکنون با اقداماتی که طی حدود یک دهه گذشته در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر شروع شده شاهد ریشه کن شدن بسیاری از این بیماری های، کاهش مرگ و میر کودکان و همچنین افزایش امید به زندگی در کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: باید از این بستر شبکه برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر نیز به خوبی بهره برداری شود و در کنار این کار همکاری با سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نیز تقویت شود.

لاریجانی با بیان ۴ بیماری هدف در برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر گفت: طبق اهداف سازمان بهداشت جهانی بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن ریوی، دیابت و سرطان بیماری‌های اصلی هستند که باید تحت کنترل قرار گیرند و باتوجه به وضعیت سلامت کشور هدف کنترل حوادث ترافیکی و جاده‌ای نیز به عنوان هدف اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در این برنامه درنظر گرفته شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: ۳ برنامه اقدام در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و حوادث ترافیکی تدوین شده و باتوجه به مدت زمانی که از اجرای این برنامه‌ها می‌گذرد لازم است باتوجه به تجربیات کسب شده این برنامه‌ها بازبینی شود.

وی افزود: برنامه اقدام سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی نیز توسط کارگروه مربوطه در دست تدوین است که همزمان با بازبینی ۳ برنامه قبلی در آبان ماه امسال به اتمام خواهد رسید.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به اینکه این ۴ بیماری که ذکر شده در واقع زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها نیز هستند گفت: این بیماری‌ها علاوه بر اینکه علت بخش عمده‌ای از مرگ و میر‌ها در کشور هستند بار اقتصادی زیادی را نیز به جامعه تحمیل می‌کنند و باید برنامه ریزی مناسب برای کنترل آن صورت گیرد.

لاریجانی از ایجاد سیستم ثبت دیابت در کشور خبر داد و گفت: بسیاری از افراد بالای ۵۵ سال کشور مبتلا به دیابت هستند و عده زیادی نیز مستعد ابتلا به این بیماری هستند. برنامه اقدام برای کنترل بیماری دیابت تدوین شده و سیستم ثبت این بیماری در کشور نیز نهایی شده و به زودی اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان سهم زیادی در مرگ و میر‌ها در کشور دارند و لازم است عوامل خطر این بیماری‌ها کنترل شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به اهمیت فرهنگ سازی برای کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: این کار مستلزم همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط است. تفاهم نامه‌هایی با تمام این نهاد‌ها منعقد شده و لازم است اجرای آن با همکاری دو طرف پیگیری شود.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر اظهار داشت: سیستم یکپارچه وزارت بهداشت اهمیت زیادی در کنترل بیماری‌های غیرواگیر دارد و باید با توسعه شبکه‌های همکاری این مزیت را تقویت نماییم.

وی به برگزاری اجلاس جهانی بیماری‌های غیرواگیر در اوروگوئه اشاره کرد و گفت: مشارکت ایران در این همایش بسیار خوب بود و به عنوان کشور پیشرو در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معرفی شدیم.

لاریجانی به راه اندازی کمیته‌های دانشگاهی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: اطلس مرگ و میر کشور به تفکیک هر استان آماده و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است. این اطلس در واقع نشان می‌دهد در هر استان چه عواملی بیش از سایرین موجب مرگ و میر می‌شود. لازم است مدیران استانی در چارچوب کمیته‌های تشکیل شده برنامه ریزی مناسبی برای آن استان در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر داشته باشند.

 

بیماری‌های غیرواگیر کنترل بهداشت برنامه بیماری همکاری وزارت کمیته اشاره تدوین دیابت زمینه باتوجه زیادی اقدام تقویت آموزشی لاریجانی معاون سازمان‌ها اینکه سرطان جهانی بازبینی بیماری‌ها بسیاری سیستم اجرای گرفته استان عروقی افزود پیشگیری عنوان حوادث ترافیکی میر‌ها اهمیت کمیته‌های عوامل گزارش برنامه‌ها اظهار واگیر می‌گذرد اکنون اقدامات یکدیگر مختلف فرهنگ پیشرو ایجاد خاطرنشان اسناد وزارتخانه‌ها وضعیت جامعه