برگزیده ها
معاون وزارت تعاون : شرکت های تعاون روستایی ، وام با سود 6 تا هفت درصد دریافت می کنند

مازندمجلس: یزد - ایرنا - معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور تعاون از اعطای تسهیلات با بهره 6 تا هفت درصد به شرکت های تعاون روستایی که دارای شرایط مطرح شده در طرح « روستا تعاون» باشند، خبر داد.

مازندمجلس: سید حمید کلانتری روز چهارشنبه در جلسه کمیته هماهنگی طرح روستا تعاون استان یزد گفت: در اجرای این طرح در نظر است، اهداف دولت و مجلس نسبت به ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر از طریق تشکیل و تقویت تعاونی‌ها، تحقق پیدا کند.
وی افزود: در این طرح، تعاونی جدیدی متناسب با نیازها یا در زمینه فعالیت روستا در حوزه های صنعت، کشاورزی، خدمات، آی تی و گردشگری تشکیل و تقویت می شود.
معاون وزارت تعاون ادامه داد: با شناسایی ظرفیت، مزیت، نقاط قوت و استعدادهای روستا ، از افراد علاقه مند، با انگیزه و شناخته شده روستا دعوت می شود تا در راستای تشکیل تعاونی، فعالیت کنند.
کلانتری با بیان اینکه در این طرح براساس مصوبه ای که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده ، 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار گرفته است ، تصریح کرد: این طرح با سازماندهی مناسب دستگاه های اجرایی اعم از وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری مسئولیت مدیریت و نظارت بر حسن اجرای این طرح را در کشور بر عهده دارند.
وی تصریح کرد: هماهنگی هایی در این زمینه صورت گرفته و آیین نامه مربوط تجزیه و تحلیل شده است و در دولت به تصویب خواهد رسید و ظرف چند روز آتی ابلاغ خواهد شد.
به گفته این مسئول، از ابتدای سال جاری مقدمات شناسایی روستاها و ظرفیت آنها با همکاری سازمان برنامه و بودجه آغاز شد، هم اکنون روستاهای هدف در استان ها شناسایی شد.
معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور تعاون یادآور شد: این طرح در یزد به عنوان استانی موفق در حوزه تعاون و دارای تعاونی های به نام ، می تواند به نحو مطلوبی اجرا شود و نتایج قابل توجهی را در برداشته باشد.
همچنین عضو شورای سیاستگذاری و اتاق فکر طرح « روستا تعاون» گفته است که بر اساس ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه برای ارتقای جایگاه روستاها در اقتصاد ملی باید پنج هزار روستا به لحاظ اقتصادی تقویت شود.
به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی یزد، محمد حسین پاپلی یزدی در نشست کمیته اجرایی طرح روستا تعاون استان افزود: بر اساس ماده 24 قانون برنامه ششم توسعه برای رساندن سهم بخش تعاون به 25 درصد در اقتصاد ملی باید تمهیداتی اندیشیده شود؛ که با انجام امور فعلی به این عدد نخواهیم رسید.
وی ایجاد و توسعه 54 خوشه کسب و کار روستایی، ساخت 98 ناحیه صنعتی روستایی و ایجاد حداقل یک میلیون و 900 هزار نفر از روستاییان و عشایر به عنوان پیشرو و تسهیل گر را جزو موارد ارتقای جایگاه یک روستا خواند.
همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه طرح روستا تعاون، فرصتی برای رونق بخشی به اقتصاد و پایداری روستاهاست، گفت: برای برنامه ریزی در این زمینه، 22 روستا در مرحله نخست به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته شد که یک سال آینده این تعداد به 45 روستا خواهد رسید.
محمدحسین ریاحی با بیان بحران منابع آبی در روستاها افزود: به همین دلیل بخش کشاورزی و دامپروری در اقتصاد روستا با توجه به مشکل یاد شده دچار مشکل شده است طوریکه از 800 روستای استان به 300 روستا کاهش یافت و جمعیت آن کمتر از 15 درصد جمعیت استان است.
ایجاد فرصت شغلی جدید برای بیش از 27 هزار نفر، اجرای حدود 2هزار طرح اشتغالزایی روستایی در بخش تعاون و راه اندازی 9 گرایش فعالیت تعاونی در روستاها به عنوان چشم انداز یکساله اجرای این طرح است که حدود 2 هزار و 350 میلیارد ریال اعتبار به توسعه و تقویت بنیه اقتصاد جامعه روستایی کشور تخصیص داده می شود.
1968*2047* خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری

اقتصاد

تعاون روستایی

روستا تعاون

وام کم بهره

تعاون روستا روستایی توسعه استان اقتصاد روستاها برنامه تعاونی تقویت عنوان ایجاد اجرای وزارت معاون اجتماعی فعالیت گرفته شناسایی تشکیل افزود زمینه قانون چهارشنبه همچنین جایگاه جمعیت جامعه کلانتری کمیته ارتقای اجرایی شورای اینکه ظرفیت تصویب میلیارد هماهنگی کشاورزی تصریح بودجه