برگزیده ها

مازندمجلس: فایننشال تایمز، رسانه انگلیسی در گزارشی به افزایش تنش ها در خاورمیانه پرداخته و نوشته است؛

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از فایننشال تایمز، مجموعه ای از حرکت های تشدید شده در خلیج فارس در روزهای اخیر نشان دهنده احتمال داغ شدن جنگ سرد میان عربستان سعودی و رقیب منطقه اش ایران است.
این تنش از استعفای ناگهانی سعد الحریری، نخست وزیر لبنان در عربستان سعودی آغاز شد. 
تحلیل ها حکایت از این است که ریاض سعد حریری، متعهد دیرینه عربستان سعودی را برای کناره گیری تحت فشار قرار داده است به این دلیل که او حزب الله لبنان شریک مهم منطقه ایران را در کنترل دولت سهیم کرده است.
چندین ساعت بعد در یمن موشک بالستیک توسط حوثی ها به سمت فرودگاه ریاض پرتاب شد. روز سه شنبه عربستان سعودی ایران را متهم به نقش داشتن در این رابطه کرد. در همان روز شاه سلمان، محمود عباس، رییس تشکیلات فلسطینی ها را به جلسه ای فراخواند. گمانه زنی ها در این رابطه برانگیخته شد که شاید محمود عباس تحت فشار ریاض قرار گرفته است.
در ادامه این مطلب آمده است؛ برای سال ها، ریاض شاهد کم شدن نفوذ خود در منطقه بوده در حالی که قدرت و نفوذ ایران افزایش پیدا کرده است. متحدان ایران در عراق و سوریه، شامل بشار اسد در حالی که حمایت های عربستان از شورشیان شکست خورده سوریه فاش شد، پیروزی را به دست آوردند.
با توجه به کاهش نفوذ عربستان در منطقه، سعودی ها در سال های جاری تلاش های دیپلماتیک خود را افزایش داده اند و علاوه بر دیدار با رهبران شیعه تحت حمایت ایران و بازدید از بخشی از سوریه تحت کنترل کردستان، تلاش کردند از  گسترش نفوذ ایران جلوگیری کنند.
اما حرکت های این هفته نشان می دهد که محمد بن سلمان، شاهزاده جوان و قدرتمند عربستان سعودی همراه با متحدش امارات ممکن است رویکرد خود را تهاجمی تر کنند.
به گفته تیودور کاراسیک، کارشناس ارشد منطقه خلیج فارس« تمام تلاش ها برای باز پس گرفتن نفوذ ژئوپولیتیک و اقتصاد جغرافیایی در منطقه است. این پروژه عرستان و امارات سال ها در دستور کار قرار داشته است، نگاه آن ها این است که ایران رهبران شیعه را در اطراف خود نگه داشته و هدف آن ها این است که این حمایت را با قدرت از بین ببرد. این بخشی از پروژه منطقه ای علیه سوریه، لبنان، یمن و فلسطین است.»
با این حال دیپلمات های منطقه ای این حرکت ها را ناگهانی و بی ثبات می بینند و احتمال می دهند دوباره تنش های منطقه و جنگ هایی در منطقه رخ دهد. آن ها می ترسند این اتفاق پناهندگان بیشتر و هزینه های بیشتری را برای بازسازی منطقه ایجاد کند. به ویژه نگران هستند که به جای اینکه رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، ریاض را آرام کند، بیشتر برای اینکار تشویق می کند.
به گفته این دیپلمات اروپایی در بیروت، تنها رفتار های عربستان نیست که غیرقابل پیش بینی است، بلکه آمریکا نیز غیر قابل پیش بینی است؛«ترس من این است که چه چراغ سبزی به محمدبن سلمان داده شده است و تا کجا پیش خواهد رفت.»
این نگرانی ها در روز چهارشنبه با اعلامیه کاخ سفید تقویت شد در این اعلامیه گفته می شد آمریکا از متحدان خود در خلیج فارس حمایت می کند و شکایات اخیر خود را به سازمان ملل متحد علیه ایران مطرح کرد. بسیاری از ناظران منطقه ای می گویند که ایران شک و تردید ندارد و حرکت های عربستان سعودی را جدی گرفته است. حسن روحانی، رییس جمهور ایران در روز چهارشنبه گفته که ریاض اشتباه می کند که فکر کند «ایران دوستشان نیست» اما در این حال به طور واضح گفت که اگر تهدیدها افزایش پیدا کند « در جریان موقعیت، جایگاه و قدرت ایران نیستید و نمی توانید کوچکترین آسیبی به ایران برسانید.» انتظار می رود ریاض با هدف قراردادن لبنان و همتای آن حزب الله، جواب ایران را بدهد.
منبع: فایننشال تایمز    ترجمه از؛ متین‌دخت والی نژاد
منطقه عربستان سعودی حمایت لبنان سوریه سلمان افزایش آمریکا امارات رهبران دیپلمات اعلامیه چهارشنبه جمهور بیشتر پروژه محمود تهاجمی دیپلماتیک حریری فایننشال احتمال ناگهانی گرفته رابطه کنترل متحدان