برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیدار کاردار این کشور با نخست‌وزیر مستعفی لبنان را تائید کرد، اما گفت نمی‌تواند گزارش‌ها در مورد بازداشت او را تائید کند.

مازندمجلس: «هیتر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه از دیدار کاردار این کشور در عربستان با «سعد الحریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان خبر داد.
به گزارش نامه نیوز نوئرت که در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، با «خوب» توصیف کردن وضعیت حریری، از بیان محل اقامت وی و محل برگزاری دیدار خودداری کرد.
وی گفت: «کاردار ما در عربستان، دیروز با آقای حریری دیدار کرد. ما نمی‌توانیم متن مذاکرات آنها را منتشر کنیم ولی وی را دیده‌ایم.»
نوئرت افزود: «در خصوص وضعیت نگهداری وی و یا مذاکرات انجام‌شده بین لبنان و عربستان سعودی، من شما را به دولت عربستان و دفتر آقای حریری ارجاع می‌دهم.»
به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه تلفنی با همتای سعودی‌اش گفت‌وگو کرده است. وی در این مکالمه، از «مبارزه با فساد» در عربستان استقبال کرده، اما گفته است که امیدوار است این روند به نحوی شفاف و عادلانه انجام شود.
عربستان سعودی در روزهای اخیر ده‌ها نفر را به بهانه مبارزه با فساد مالی بازداشت کرده است. بسیاری از کارشناسان غربی این اقدام را استفاده از بهانه مبارزه با فساد برای پاکسازی خاندان سلطنتی و هموار کردن مسیر پادشاهی «محمد بن سلمان» ارزیابی کرده‌اند.
نوئرت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به خبرنگاری که ایران را به تلاش برای ایجاد مسیر زمینی از ایران تا مدیترانه متهم کرد، گفت: «ما از نفوذ مخرب ایران [در عراق] آگاهیم. اسرائیل هم متوجه این مسئله است، عربستان هم متوجه است و خیلی‌های دیگر.»
وی افزود: «بسیاری از دوستان ما در منطقه با ما هم‌عقیده هستند که ایران یک مسئله واقعی است و رخدادهای بسیار بدی با خود به همراه می‌آورد.»
او در مورد نیروهای بسیج مردمی عراق گفت: «دولت عراق توافقنامه‌ای دارد که شبه‌نظامیان باید زیر نظر دولت مرکزی فعالیت کنند. امیدوارم که عراق به اجرای این قانون ادامه دهد.»
عربستان حریری نوئرت مبارزه دیدار خارجه آمریکا بهانه بسیاری سعودی متوجه مسئله افزود کاردار سخنگوی وزارت لبنان وضعیت مذاکرات