برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - ایسنا نوشت: مولوی عبدالحمید گفت: از آقای رئیسی شناخت دیرینه داریم. سلام‌علیک داریم. در انتخاباتی که ایشان برای مجلس خبرگان از بیرجند شرکت کردند، من هم به مردمم توصیه کردم به ایشان رای دهند؛ چرا که انسان موجهی است.

مازندمجلس:"به حمدالله آزادی موجود است" این را مولوی عبدالحمید می گوید پیشوای مذهبی اهل تسنن که سعی داشته و دارد با گفت‌وگو و تکیه بر مشترکات ملی و مذهبی مشکلات سنی مذهبان ساکن ایران را حل کند.

اهم اظهارات مولوی عبدالحمید به شرح زیر است:

*{درباره نامه به رهبری}: موضوع آن نامه در رابطه با مشکلاتی بود که جامعه اهل سنت داشتند، مهم ترین مشکلاتشان تبعیض و نابرابری است، هم در استخدام نهادها، ارگان ها و ادارات مشکل دارند و هم در واگذاری مسئولیت و مناسب مشکل دارند. درخواست کردیم که ایشان فرمان تاریخی صادر کنند تا فرمان ایشان فصل الخطاب شود. اینکه در آینده چه اتفاقی می افتد را باید به خود آینده واگذار کنیم، اما در کل به آینده امیدواریم .

* من همیشه منافع ملی را اول در نظر می گیرم و بعد منافع جامعه اهل سنت که در مشکل هستند را در نظر می گیریم . در انتخابات ریاست جمهوری گذشته احساس کردم تحقق خواسته مردم و منافع مناطق و اقوام و مذاهب مختلف با جناب آقای روحانی و دولت ایشان بیش‌تر امکان پذیر است. من پیش از انتخابات سال 92 هم به آقای روحانی نزدیک بودم.

* اعتقاد من بر آن است که هر دو جناح پر قدرت اصولگرا و اصلاح طلب باید در خودشان تغییر ایجاد کنند. ما معتقد هستیم اصلاح طلبان هم باید در خود تغییر ایجاد کنند، اگر نه خود جناح اصلاح‌طلبی ضربه می خورد.

*اصولگرایان هم باید تغییراتی در خود ایجاد کنند، اینکه در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای شهر و شوراها رای نیاوردند نشان داد که ملت خواهان تغییر هستند و آن ها باید بر اساس شرایط تغییر کنند.

*{درباره ریشه کن شدن داعش}:من از اول گفتم که ما تند رفتار نمی‌کنیم. بعضی ها انتظار داشتند که ما هم تند رفتار کنیم. اما الان الحمدالله ثابت شده که درست بوده که همیشه ما اطرافیان را از تند روی و خشنوت برهیز می‌دادیم و بر گفت‌وگو و مذاکره تاکید می کردیم . ما همیشه تاکید می کردیم مطالبات باید از راه صحیح و درستش پیش رود. الان داعش نتوانست در مناطق بلوچستان ایران نفوذ کند و این موضوع به خاطر بیداری اهل سنت بوده است.چند وقتی است که آنها مرا تهدید می‌کنند، با این تهدیدشان احساس می کنند من مانع نفوذ آن‌ها هستم. من هم وظیفه دینی و شرعی خودم می‌دانم که از افراط گرایی تا جایی که دست‌مان می‌رسد جلوگیری کنم. جهان اسلام از افراط گرایی متضرر شده است.

*{درباره حمایت از اقلیم کردستان}:صدام به کردهای عراق خیلی ظلم کرد. از حق و حقوقشان کم کرد، کشته دادند، بمباران شیمییایی شدند. معروف بود صدام 200 هزار نفر از کردها را کشته‌است. این مردم خیلی رنج دیده‌هستند. من معتقدم که باید به این افراد بیش‌تر رسیدگی شود. دولت به آن ها بیش‌تر توجه کرده و مشکلاتان را با مذاکره حل کنند. به جنگ اعتقادی ندارم. کردستان رنج زیاد تحمل کرده و جای رنج دیگری ندارد. من به مسئولان اقلیم کردستان و هم دولت مرکزی عراق توصیه می کنم که با هم بنشینند و مسائل‌شان را با مذاکره حل کنند که این کار بهترین راه است. اگر به حق و حقوق آن ها توجه شود، انگیزه جدایی پیدا نمی شود.من در مساله افلیم کردستان از گفتمان و مذاکره حمایت می‌کنم. حمایت می‌کنم که مسائلشان را با رضایت طرفین و گفتمان حل کنند .

*اعتقاد ما این است که به حق و حقوق بانوان بیش‌تر توجه شود. اینجا در شوراهایی شهر و روستا که ما برایشان دعای خیر کردیم خانوم هایی فعال هستند. در سطح استان حتی شوراهایی وجود دارد که کلا بانوان برنده انتخاباتش شده‌اند. در مشاغل مختلف خانوم‌ها فعالیت می کنند. ما اینجا(در مسجد مکی) دو خوابگاه رایگان دایر کردیم برای دخترانی که از مناطق دور و روستایی به شهر می آیند تا تحصیل کنند. برایشان سرویس رفت و برگشت گذاشته‌ایم.

*مخالفان موضوعات کوچک را بزرگ می کنند و در این حالت انصاف از بین می رود. همان قدر که کم است را بگویند، اضافه نگویند. به حمدالله آزادی موجود است و اهل تسنن نمازشان را می خوانند. نسبت به گذشته مشکلات کاسته شده است، اما بعضی از این افراد تنگ نظر و بی سواد و کوتاه بین در برخی نهادها و ارگان ها هستند و هنوز اعمال سلیقه می کنند.

*{چرا مولوی عبدالحمید تنها به تهران سفر می‌کند؟}: منع و نوشته ای نیست و کسی به من نگفته که شما سفر نکنید، اما یک بار من به مشهد سفر کردم و خیلی بر عده ای سخت شد من را به تهران فرستادند و دوباره با اصرار مسئولین بازگشتم به مشهد و از آن به بعد در این مورد احتیاط می کنم. احساس من این است که با سفرم هم من به زحمت می افتم و هم میزبانم.

*{چرا مولوی عبدالحمید با همه تاکیدش بر ایرانی بودن و فرهنگ غنی ایران از معماری عثمانی در ساخت بزرگترین مسجد اهل تسنن ایران در زاهدان استفاده می‌کند؟}: مسجد مکی مقداری بزرگ ساخته شده است، به این خاطر که جا برای نماز در فصل های گرم و سرد نداشتیم. مجبور شدیم مسجد را گسترش دهیم. فرهنگ اسلامی هم منحصر به ایران نیست، بنابر این از ترکیب‌ سبک ای ایرانی و اسلامی استفاده کردیم که هم فرهنگ وطنمان را رعایت کنیم و هم خوبی جاهای دیگر را استفاده کنیم. این کار ملت های با فرهنگ است که خوبی های خود را می فرستند و خوبی های دیگر را هم می گیرند.
27214

 

کردیم مولوی عبدالحمید مذاکره تغییر کردستان بیش‌تر فرهنگ منافع همیشه آینده انتخابات ایجاد استفاده حمایت احساس مناطق درباره روحانی گفتمان می‌کنم افراد اقلیم گرایی موجود بانوان آزادی اینجا ایرانی حمدالله اسلامی می‌کند؟ تهران شوراهایی برایشان افراط تاکید ریاست جمهوری گذشته داشتند نهادها دارند ارگان جامعه موضوع گفت‌وگو رفتار مذهبی مشکلات اصلاح مختلف اعتقاد فرمان