برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - تسنیم نوشت: مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور تاکید کرد: هیچ مانعی برای فعالیت احزاب شناسنامه‌دار وجود ندارد اما تا ۱۴ آذر باید شرایط خود را با قانون جدید تطبیق دهند.

مازندمجلس:محمدامین رضازاده با اشاره به فعالیت احزاب و اقدامات وزارت کشور در این زمینه، گفت: در دولت یازدهم قانون جدید نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح و تصویب شد، کمیسیون ماده 10 احزاب نیز بر اساس قانون جدید تشکیل و فعال شده است.

وی با تاکید بر پاسخ به همه گروه‌ها یا احزاب سیاسی که به این وزارتخانه مراجعه کردند، تصریح کرد: احزاب از گرایش‌های سیاسی مختلف متقاضی بوده و وزارت کشور بدون لحاظ گرایش سیاسی به ارائه مجوز احزاب پرداخته است.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور افزود: سیاست دولت یازدهم اعتدال و مشی اعتدالی بوده لذا نشاط سیاسی توام با آرامش را پیگیری کرده است. از سوی دیگر خانه احزاب پس از 12 سال فعالیت خود را آغاز و در ابتدای دولت یازدهم در حضور وزیر کشور و احزاب متعدد در وزارت کشور حدود 60 جلسه تشکیل داد.

با بیان اینکه وزیر کشور با معاون سیاسی وقت دولت یازدهم موجبات احیا خانه احزاب را تعبیه کردند، یادآور شد: ساختار خانه احزاب تغییر کرد، از این رو بر اساس اقتضا جامعه و مشی دولت گروه‌های مختلف سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل هر کدام برای یک سال ریاست خانه احزاب را عهده دار می‌شوند و بقیه گرایش‌ها در کنار آنها به فعالیت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه هر سه جریان مذکور در مدیریت خانه احزاب نقش دارند، گفت: سال نخست با قرعه‌کشی آقای غفوری فرد نماینده جریان اصولگرا، سال دوم آقای حشمتیان نماینده گروه مستقلین و در سال کنونی به عنوان سال سوم آقای کمالی از اصلاح طلبان رئیس خانه احزاب را عهده دارد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور با اشاره به آرامش و احترام به احزاب و فعالیت آرام آنها در کنار یکدیگر در خانه احزاب، افزود: این گروه‌ها در انتخابات کاندیدای خود را حمایت و فضای نشاط سیاسی و رقابتی را ایجاد کردند، خوشبختانه قهری هم از سوی جریانات سیاسی در ایام انتخابات پیش نیامد لذا انتخابات گذشته شورای شهر و ریاست جمهوری پر شور و ناشی از فضاتی سیاسی سالم برگزار شد.

رضازاده اضافه کرد: اساساً هیچ مانعی برای فعالیت احزاب شناسنامه دار وجود ندارد مگر آنکه گروه‌هایی خارج از روال کاری و بدون مجوز فعالیت داشته باشند، در حقیقت تاکنون 248 حزب مجوز دریافت کردند که مشکلی برای فعالیت ندارند.

وی با یادآوری انتقادات مطرح پیرامون فعالیت سیاسی احزاب، گفت: همه احزاب رسمی با هدف فعالیت سیاسی، کسب قدرت، نقد قدرت و مشارکت در قدرت ایجاد شدند، هرچند برخی احزاب ضعیف‌تر هستند. با این حال قانون جدید یک سال فرصت داده تا احزاب خود را با این قانون تطبیق دهند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور با یادآوری اینکه 14 آذر ماه آخرین مهلت تطبیق احزاب با قانون جدید است، تصریح کرد: قانون جدید سبب تقویت احزاب شده و فرصت حیات از احزاب ضعیف، پر حاشیه و مسئله دار گرفته خواهد شد. در حقیقت بر اساس قانون جدید احزاب باید تعداد اعضای ملی و استانی خود را مشخص کرده تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

رضا‌زاده در مورد فعالیت مقطعی احزاب، گفت: انتخابات بهار احزاب است اما نه به این معنا که در دیگر زمان‌ها امکان فعالیت ندارند، احزاب در ایام غیر انتخاباتی به بازسازی، آموزش و جذب نیرو می‌پردازند و نباید تصور شود که در زمان‌های مختلف فعال نیستند یا به شکل مقطعی فعالیت می‌کنند. در واقع احزاب تنها در ایام انتخابات نمود بیرونی پیدا می‌کنند.

29212

احزاب سیاسی فعالیت قانون وزارت انتخابات یازدهم مختلف اینکه مدیرکل اصلاح ایجاد رضازاده نماینده حقیقت یادآوری مقطعی تطبیق جریان ندارند ریاست گروه‌های تصریح گروه‌ها افزود آرامش تشکیل اصولگرا اشاره می‌پردازند