برگزیده ها
تجدید میثاق کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌ها با آرمان‌های امام(ره)

مازندمجلس: معاون توسعه کتابخانه‌های و کتابخوانی نهاد گفت: ما همه تلاش خود را در حوزه کتاب انجام خواهیم داد که این یار مهربان منزلت واقعی خود را در میان خانواده ها و افراد جامعه پیدا کند.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، مراسم تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی، کتابدار» شنبه ۲۰ آبان ماه با حضور نیکنام حسین‌پور مشاور توسعه منابع وزارت ارشاد، مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب، جمعی از مسئولان فرهنگی، اسماعیل شفاعی معاون اداری و مالی، محمد اله یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حرم حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد.

مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در ابتدای این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که خداوند متعال این سعادت را نصیب ما کرد که بار دیگر به بهانه هفته کتاب در کنار مرقد مطهر امام راحل خدمت شما عزیزان باشیم و امیدوارم که این هفته هفته‌ای پرتلاش و تأثیرگذار برای اهالی کتاب باشد به خصوص خانواده بزرگ، کوشا و پرتلاش نهاد کتابخانه های عمومی کشور.

وی افزود: امام راحل در سال ۱۳۴۰ سخنرانی بسیار تاثیرگذاری خطاب به نخست وزیر وقت علی امینی انجام می دهند که عمده مسائل مطرح شده در رابطه با مشکلات و نابسامانی های جامعه است؛ با این مضمون که خانواده مبنای جامعه است و اگر احیاناً خانواده از لحاظ اخلاقی متزلزل شود تمام جامعه دچار تزلزل خواهد شد. همه ما که اهل کتاب هستیم و در زندگی روزمره خودمان با کتاب مأنوش هستیم به خوبی می‌دانیم که کتاب چه نقش تعیین کننده ای در هویت بخشیدن به خانواده دارد و به تبع آن چقدر میتواند سطح آگاهی و دانش خانواده را نسبت به اتفاقات پیرامون بالا برده و در نهایت میتواند در ارتقای فرهنگ یک جامعه تأثیر بگذارد.

مدیرعامل خانه کتاب با تأکید بر اینکه انتخاب شعار «آینده روشن، خانواده کتابخوان» انتخاب هوشمندانه ای برای شعار امسال بوده است، گفت: این شعار حاکی از اهمیت نقش خانواده و تاکید بر اهمیت این موضوع در هفته کتاب دارد. من فکر می کنم حداقل در این هفته یکی از مسئولیت‌های جدیدی که باید برای خودمان متصور باشیم و آن را به کل سال تسری بدهیم، پیدا کردن راهی برای توسعه کتاب و کتابخانه در خانواده‌هاست.

جلیسه تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی که ما تا امروز موفق نشده‌ایم کتاب و کتابخوانی در جامعه مان بسط و گسترش پیدا کند، عدم نفوذ کتاب در خانواده‌هاست. وی افزود: به نظرم حداقل در این هفته می‌توان از ظرفیت های خوبی مانند کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور، صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها در این هفته استفاده کرد تا شاهد یک حرکت نهادینه و تاثیرگذار در سطح خانواده ها و در کل در سطح جامعه باشیم.

محمد اله یاری فومنی، معاون توسعه کتابخانه‌های و کتابخوانی نهاد در ادامه با اشاره به اینکه حضور مسئولان جمهوری اسلامی در مناسبت‌های مختلف در حرم امام خمینی(ره) و تجدید بیعت با آرمان‌های انقلاب گفت: یکی از افتخارات ما این است که در دوره‌ای زندگی می کنیم که امام خمینی(ره) در آن زیسته است و به جرأت می‌توان گفت که عصر حاضر عصر امام خمینی(ره) است. امروز به روشنی می‌بینیم که تحولات اساسی در دنیا به تأثیر از اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره) شکل گرفته است. به همین دلیل حضور ما در حرم مطهر ایشان اعلام افتخار به زیستن در این دوره حساس تاریخی است.

وی افزود: موضوع کتاب و کتابخوانی از موضوعاتی است که در سال‌های بعد از انقلاب مورد تأکید قرار گرفته و امام خمینی هم در سال ۶۷ خطاب به فرزندان شهدا بر این موضوع تأکید کردند. بعد از حضرت امام(ره)، سلف صالح ایشان مقام معظم رهبری در همه این سال‌ها موضوع کتاب و کتابخوانی را جزو اولویت‌های خود اعلام کرده اند و در مناسبت‌های مختلف تلاش می‌کنند اهتمام به کتابخوانی در جامعه شکل بگیرد. ایشان در سال۹۰ در دیدار با کتابداران به این نکته تأکید کردند که دست اندرکاران حوزه کتاب و کتابداران باید توجه کنند که تغذیه سالم، مفید و مقوی در سطح جامعه منتشر شود.

اله یاری در پایان با تأکید براینکه ما همه تلاش خود را در حوزه کتاب انجام خواهیم داد که این یار مهربان منزلت واقعی خود را در میان خانواده ها و افراد جامعه پیدا کند.
جامعه خانواده کتابخوانی خمینی تأکید کتابداران موضوع توسعه کتابخانه‌های عمومی تجدید افزود کتابخانه باشیم جلیسه معاون حداقل خانواده‌هاست میثاق اینکه کارکنان امروز اهمیت مناسبت‌های گرفته اعلام انقلاب مختلف تأثیر می‌توان خودمان بسیار اسلامی مدیرعامل غلامی مسئولان پرتلاش جمهوری زندگی فومنی هستیم آرمان‌های مراسم میتواند