برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- معاون وزیر بهداشت گفت: دانشجویان خارجی که در کشور تحصیل کرده اند، شماره نظام پزشکی موقت می گیرند.

مازندمجلس:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، باقر لاریجانی روز یکشنبه در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: یکی از ماموریت های مهم دانشگاههای علوم پزشکی، سلامت مردم است و دانشگاه ها این کار را به خوبی قبول کرده و در حال انجام آن هستند.باید براساس دنیا برنامه های آموزشی را تدوین کنیم و الگوهای زیادی در خصوص نیازها داریم و نظام آموزش دانشجو را تدوین کنیم.

لاریجانی ادامه داد: آماده کردن پزشکان برای هدایت، ارتقای مسئولیت پذیری و تربیت آنها در خصوص سلامت مردم است.

وی افزود: ما باید انعطاف کافی در برنامه های آموزشی داشته و ارتقاظرفیت آموزش پزشکی شاخص های سلامت را بهبود می بخشد و دانشجویان را بر اساس نیازهای بومی تربیت می کند.  باز بینی "کوریکولوم" باید انجام شود.

لاریجانی عنوان کرد : نیمی از دانشجویان علاقه مند بوده در برنامه های آموزشی آنلاین شرکت کنند و دانشگاه های زیادی در دنیا با این روش کار می کنند.دانش آموخته باید نو آوری و قدرت حل مسئله را داشته باشد. تعاملات با دنیا بسیار مهم است و امروز ۹۰۰ تن از اعضای هیات علمی در دپارتمان های آموزشی استقرار دارند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد:حضور بخش خصوصی در آموزش پزشکی مهم است و وزارت بهداشت بررسی هایی را در اینباره  انجام داده است.

لاریجانی تاکید کرد: ولی ما باید بر اساس نیازهای کشور  اقدام کنیم و بر همین اساس بسته های آموزشی تهیه شده است و متناسب با اسناد بالادستی بسته های نواوری و آموزشی را آماده کرده ایم تا ماموریت ها را رصد و اعتبار سنجی موسسات را انجام دهیم. 


وی گفت: دستاوردهای خوبی در این دولت ایجاد شده و حرکت در جهت مرجعیت علمی و آینده نگری مهم است . در آینده ای نزدیم مرکز تحقیقات راهبردی پزشکی  افتتاح می شود.

لاریجانی افزود: کتب مرجع علوم پزشکی تدوین و پزوهش های خوبی در زمینه تالیف دانشگاه های نسل سوم انجام شده است.

وی افزود: پزشک خانواده در حال شکل گیری است و آموزش های مهارتی با سرعت شکل گرفته است و اموزش ها  در اینباره ساماندهی می شود.

معاون وزیر بهداشت افزود:آمایش منابع انسانی در حال انجام است و به بروز رسانی کوریکورم در حال انجام است تا دانشجویان کار کردن در محیط بیرون را فرا بگیرند .استقرار سند امایش اموزش عالی در حال انجام بوده و این برای کشور مهم است و استفاده از امکانات بخش خصوصی باید انجام شود و راهبردهای بهش خصوصی در نظام سلامت در حال تدوین است.

وی ادامه داد: تدوین راهبردهای پزشکی انجام و شورای عالی اخلاق در پزشکی ایجاد شده است.

لاریجانی عنوان کرد: تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور بیش از ۳۰۰۰ نفر است و ظرفیت رشته ها وجود دارد و در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ دانشجو از ۴۱ ملیت مختلف در کشور مشغول تحصیل هستند و مخاطبان اصلی ما از کشورهای همسایه و هدف است.

به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت،سامانه آموزش خارجی در کشور راه اندازی شده و در حدود ۷۰۰۰ بار مورد ارزیابی قرار گرفته است و آمایش بین المللی روی آن انجام شده است‌.بحث اعتبار بخشی بین المللی در حال انجام است و ما توجه ویژه ای به ارزشیابی دانش آموختگان اروپایی داریم.

لاریجانی در مورد اقدامات انجام شده برای دانشجویان خارجی گفت: صدور شماره نظام پزشکی موقت برای دانشجویان خارجی انجام و دوره های مشترک را با دانشگاه های دنیا برگزار کردیم.برگزاری آزمون های بین المللی در دانشگاه های علوم پزشکی مجازی است و آزمون صلاحیت های بالینی در حال برگزاری است و امتحان های الکترونیکی نیز انجام می شود.

وی با بیان اینکه تمامی بیمارستان ها اعتبار بخشی شده است، تاکید کرد:  ۱۰۵ مرکز پس از اعتبار بخشی تاییدیه کامل گرفته اند .

وی ادامه داد: مصوب شده ۳ درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها به حوزه آموزش اختصاص یابد و برنامه تحول آموزش پزشکی را متحول کنیم. باید برنامه های اموزش پزشکی بازنگری شود .

لاریجانی  در پایان گفت: بازنگری نقشه تحول آموزشی در حال انجام است.

 

پزشکی آموزشی لاریجانی آموزش دانشجویان تدوین دانشگاه برنامه خارجی افزود اعتبار خصوصی بهداشت سلامت ادامه اموزش المللی گرفته معاون آینده ایجاد آمایش برگزاری راهبردهای آزمون بازنگری آماده زیادی ماموریت دانشگاههای شماره داریم دانشجو استقرار عنوان نیازهای تربیت تاکید