برگزیده ها
دیپلماسی فرهنگی نقش مهمی در تعمیق روابط ایران و اتریش داشته است
مازندمجلس: دیپلماسی فرهنگی نقش مهمی در تعمیق روابط ایران و اتریش داشته است به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، این مراسم عصرشنبه(20 آبان) برگزار شد و با استقبال جمع کثیری از ایرانیان مقیم وین، ناشران اتریشی و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب وین مواجه شد.

مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین، همایون امیرزاده، مشاور اجرائی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قباد شفیعی، معاون امور بین‌الملل دانشگاه کردستان به ایراد سخنرانی و تشریح برنامه‌های غرفه ملی ایران پرداختند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با قدردانی از تلاش مسئولین غرفه ملی ایران، با اشاره به نقش دیپلماسی فرهنگی و ابزار آن در تعمیق روابط فرهنگی دو کشور گفت: فرهنگ هم به پیشبرد ابعاد دیپلماتیک و اقتصادی روابط ایران و اتریش مدد رسانده و هم در فهم متقابل واحترام مشترک و آشنایی بیش از پیش مردم ایران و اتریش نقش اساسی داشته است. خوشبختانه در سال‌های اخیر گام‌های مثبتی برای گسترش همکاری و تعامل‌های فرهنگی، هنری و ادبی بین دو کشوربرداشته شده است.

وی افزود: شاید یکی از نقاط قوت روابط فرهنگی ایران و اتریش در سال‌های اخیر همکاری‌های دانشگاهی و آکادمیک بوده است. کارگروه خاص این نوع همکاری‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک ایران و اتریش طراحی شده و جلسات متعددی در تهران و وین داشته‌اند. حدود 12 دانشگاه و مراکز علمی ایران و اتریش یادداشت تفاهم همکاری امضا کرده‌اند.

سفیر ایران در اتریش گفت: برای اجرای پروژه‌های پژوهشی مشترک گام‌های اساسی برداشته شده و ریاست کمیته برنامه‌ریزی این نوع همکاری‌های دانشگاهی را در اتریش، فیشر رئیس جمهوری سابق اتریش بر عهده گرفته که نشان‌‌دهنده اهمیت این همکاری‌هاست. کشور ما هم همین اهتمام را نسبت به تداوم و پیشبرد همکاری‌های دانشگاهی و فرهنگی با اتریش نشان داده است.

مولایی ادامه داد: وزارت علوم، اتریش را یکی از چهار کشور اروپایی شریک راهبردی همکاری دانشگاهی ما تلقی می‌کند و امیدواریم از این پس علاوه بر ابعاد مختلف فرهنگی روابط ما، حوزه دانشگاهی هم کمک کند تا تصویر جامع‌تری از همکاری‌های فرهنگی ایران و اتریش داشته باشیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: در سال آینده سالگرد چند رخداد مهم در روابط دو کشور از جمله یکصد و چهلمین سالگرد روابط دیپلماتیک رسمی ایران و اتریش، سالگرد تاسیس موسسه فرهنگی اتریش در تهران، بیست و پنجمین سالگرد آغاز گفت وگوهای بین دینی ایران و اتریش گرامی داشته می شود. امیدوارم همه این حوزه‌ها به شناخت و آشنایی افکار عمومی ایران و اتریش کمک کند و آثار بسیار مثبتی روی سایر ابعاد روابط ما داشته باشد. قطعا به علت میراث فرهنگی - تمدنی غنی ایران و تاریخ طولانی کشور ما و همچنین جایگاه برجسته اتریش در عرصه فرهنگی در اروپا، همکاری های ایران و اتریش می‌تواند حتی آثار فرامرزی هم در منطقه ما و هم در اروپا داشته باشد و تصور می‌کنم که این نوع حضورهای فرهنگی به‌ویژه نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، به دستیابی سهل‌تر و سریع‌تر به این اهداف کمک می‌کند.
 
تلاش برای گسترش ارتباطات فرهنگی با ایجاد پل ادبی بین ایران و اتریش
مشاور اجرائی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین عصر ایرانی هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب وین گفت: تلاش برای گسترش ارتباطات فرهنگی با ایجاد پل ادبی بین ایران و اتریش دنبال می‌شود.

همایون امیرزاده در ادامه گفت: فرهنگ ایران هیچ‌گاه ایستا نبوده و با درک درست از ادبیات جهانی و با بهره‌گیری از عنصر برون‌گرائی و پویایی توانسته مرزهای جغرافیایی را به خوبی شناخته و با بشریت به زیبایی سخن بگوید.

وی افزود: ما از فرهنگی سخن می‌گوییم که با عشق و دلدادگی به ارزش‌های والای بشری بر تارک جهان می‌درخشد و حافظ و سعدی تنها دو نمونه بارزی هستند که فرهیختگان و ادیبان دنیای غرب بیش‌تر با آنها آشنا هستند.

امیر‌زاده ادامه داد: ما به دنبال کشف ردپای جدید از فرهنگ و ادبیات جهان‌شمول ایران هستیم که قرن‌ها پیش به دلیل تسلط بر حوزه‌های فکری و ادبی به شایستگی در اتریش و سایر سرزمین‌های دور از ایرانِ بزرگِ فرهنگی میزبانی شد.

امیرزاده با اشاره به قدمت 116 ساله ارتباط همراه با حسن نیت و احترام متقابل بین ایران و اتریش افزود: ظرفیت ارتقاء و تعمیق تعاملات فرهنگی حول محور کتاب بین دو کشور بسیار بیش‌تر از وضعیت موجود است.
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دور جدید فعالیت‌های خود به عمق بخشی موثرتر روابط فرهنگی دو کشور می‌اندیشد و برای ایجاد پل ادبی فرهنگی میان تهران و وین برنامه‌های مشخصی دارد که پس از منقح شدن و طی مراحل کارشناسی آن‌ها را اجرایی خواهد کرد.

مشاور اجرائی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به ظرفیت فرهنگی ایجاد شده در بستر نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در آینده شاهد تحولات مثبتی در این زمینه خواهیم بود.
در این مراسم از کتاب «چهلم» مجموعه عکس‌های پیاده‌روی اربعین رونمایی شد.
هفدهمین دوره نمایشگاه کتاب وین امروز به کار خود پایان می‌دهد.
فرهنگی اتریش روابط اسلامی فرهنگ دانشگاهی افزود نمایشگاه ارشاد ایجاد وزارت همکاری جمهوری نمایشگاه‌های همکاری‌های سالگرد اشاره مشترک ابعاد تعمیق مثبتی بین‌المللی معاونت موسسه تهران امیرزاده گسترش ادامه اجرائی آینده می‌کند ارتباطات ادبیات بیش‌تر ظرفیت پایان دنبال اروپا هفدهمین بسیار متقابل همایون مشاور مولایی مراسم دیپلماسی عمومی دانشگاه برنامه‌های اساسی سال‌های آشنایی دیپلماتیک پیشبرد گام‌های