برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- سخنگوی شورای شهر تهران گفت: باید برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران دستگاه های مسئول به وظایف خود در این حوزه عمل کنند.

مازندمجلس:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، علی اعطا در بیست و یکمین جلسه شورای شهر درباره توجه دستگاه های مسئول به انجام تکالیف قانونی در خصوص کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران گفت: در کلان ‌شهر تهران برای نخستین بار در سال 74 هشدار جدی به دلیل پدیدار شدن معضل آلودگی هوا از سوی کارشناسان در قالب بیانیه «هوای تهران 74» ارائه شد.

وی افزود: آن زمان از پدیده آلودگی هوا به عنوان بحران ملی یاد شد و اگر مسئولان ذی ‌ربط آن زمان در اجرای الزامات قانونی مصوب مربوط به پیشگیری از معضل آلودگی هوا در کلان ‌شهر‌ها اهتمام می ورزیدند اکنون شاهد گسترش روزافزون و افسار گسیخته آلودگی هوا نبودیم.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به سهم منابع متحرم و ثابت در آلودگی هوای شهر تهران خاطرنشان کرد: طبق مطالعات رسمی که با همکاری موسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در مورد منابع انتشار آلودگی هوا انجام شده است، سهم منابع ثابت در آلودگی هوای تهران ۳۰ درصد و سهم منابع متحرک ۷۰ درصد اعلام شده است.

اعطا ادامه داد: منابع متحرک خودروهایی هستند که به دلیل فرسودگی، عدم رعایت استاندارد‌های لازم در ساخت و نیز کیفیت پایین سوخت مصرفی، مسبب چنین وضعیتی شده‌ اند.

وی با انتقاد از ادبیات یکی از مسئولان سازمان محیط زیست اذعان کرد: در روزهای گذشته به ‌جای اینکه شاهد هم ‌افزایی دستگاه متولی محیط ‌زیست با سازمان‌های مسئول برای حل مشکلات زیست‌ محیطی شهر تهران به ‌ویژه در زمینه آلودگی هوا باشیم، شاهد ادبیات نامناسب یکی از معاونین سازمان محیط ‌زیست در پاسخ به انتقاد یکی از اعضای شورا بودیم که خواستار ارائه راهبرد کوتاه ‌مدت سازمان حفاظت محیط ‌زیست برای کنترل آلودگی هوای پایتخت شده بود.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: معاون مربوطه در پاسخ به انتقاد عضو شورا گفته است که شورای شهر به وظایف دستگاه‌ها آگاهی دقیق ندارد و به ‌جای اینکه از زیرمجموعه خود یعنی شهرداری برنامه کاهش آلودگی هوا را مطالبه کند سراغ سازمان محیط ‌زیست آمده است.

وی با اشاره به وظایف سازمان محیط زیست تصریح کرد: طبق ماده یک قانون حفاظت و بهسازی محیط ‌زیست مصوب 28 خرداد 53 و اصلاحیه 24 آبان ماه71، حفاظت، بهبود و بهسازی محیط ‌زیست و پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب بر هم خوردن تعادل و تناسب محیط ‌زیست می‌شود از وظایف سازمان حفاظت محیط ‌زیست است.

اعطا خواستار همکاری هر چه بیشتر وزارت نفت برای بهبود آلودگی هوای شهر تهران شد و گفت: انتظار می رود برای مدیریت آلودگی هوای تهران بهبود کیفیت سوخت از سوی وزارت نفت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی و موتورسیکلت‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت موردتوجه قرار بگیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط ‌زیست راهبرد کوتاه ‌مدت و میان‌ مدت خود را برای کنترل آلودگی هوای شهر تهران ارائه کند.

وی در خصوص وظایف شهرداری تهران در این برهه زمانی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران نیز باید به ‌صورت جدی موضوع توسعه حمل‌ و نقل ریلی را دنبال کند و بر اساس تکالیفی که قانون هوای پاک مصوب 25 تیرماه 1396 مجلس شورای اسلامی بر عهده وزارت کشور گذاشته است، موضوع نوسازی ناوگان حمل ‌و نقل عمومی را به ‌طورجدی پیگیری کند.

آلودگی تهران ‌زیست شورای منابع وظایف حفاظت وزارت ارائه دستگاه انتقاد راهبرد بهبود کیفیت سخنگوی محیط زیست کنترل شهرداری کوتاه مسئول تاکید موضوع بهسازی قانون خاطرنشان پیشگیری مسئولان قانونی اشاره همکاری اینکه ادبیات متحرک خواستار