برگزیده ها
14درصد نان مصرفی، صنعتی است/26 درصد عقب ماندگی از برنامه

مازندمجلس: تهران- ایرنا- رییس هیات مدیره اتحادیه نان های صنعتی استان تهران گفت: تولید کیفی نان های حجیم و نیمه حجیم رشد خوبی کرده و اکنون 14 درصد نان مصرفی کشور مربوط به نان های صنعتی است.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهدی خان محمدی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری «بازار زنجیره گندم، آرد و نان» در جمع خبرنگاران افزود: باید طبق برنامه 40 درصد نان مصرفی کشور به نان های صنعتی حجیم و نیمه حجیم اختصاص یابد اما به دلیل اتخاذ برخی سیاست های اشتباه تاکنون به این میزان نرسیده ایم.

** 500 میلیون یورو سرمایه گذاری غیرکارشناسی واحدهای بزرگ نانوایی
خان محمدی درباره تعطیلی واحد نان صنعتی کرمانشاه با وجود 600 میلیارد ریال سرمایه گذاری توضیح داد: این واحد جزو واحدهای مصوبه دولت برای ساخت نانوایی های با ظرفیت بیش از 20 تن بود. گرچه این مصوبه مصداق خوبی داشت اما بد اجرا شد و کسانی پیگیر این طرح شدند که تخصص لازم را نداشتند.
به گفته وی، این افراد یک سری ماشین های اروپایی خریدند و به بانک ها بدهکار شدند و چون طرح توجیهی نداشتند، شکست خوردند. به طور مثال در فسا یک واحد 40 تنی نانوایی صنعتی ایجاد شد؛ درحالی که کل جمعیت، مصرف کننده هشت تن نان سنتی و صنعتی بود.
وی تصریح کرد: در آن زمان هشدارهای لازم به شرکت بازرگانی دولتی داده شد و حتی به رییس جمهوری وقت و بازرسی کل کشور نامه نوشتیم اما متاسفانه 34 واحد را فروختند که بخش عمده آنها تعطیل شد و فقط اندکی از آنها با دو تا سه تن تولید فعالند.
خان محمدی گفت: در واقع برای این طرح 500 میلیون یورو سرمایه گذاری غیرکارشناسی شد که از بین رفت.

** تاسیس آکادمی ملی نان تا 10 روز آینده
رییس اتحادیه نان فانتزی، حجیم و نیمه حجیم نیز در این نشست از تاسیس آکادمی نان تا 10 روز آینده در تهران خبر داد گفت: تلاش داریم با برگزاری دوره های علمی، آموزشی به متقاضیان گواهینامه های معتبر ارایه کنیم.
«محمدجواد کرمی» افزود: این اقدام برای بهبود کیفیت نان، یکپارچه سازی نانوایی ها، آموزش شیوه صحیح پخت و بکارگیری مناسب از تجهیزات و ماشین آلات تاثیرگذار است.
به گزارش ایرنا، یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان با حضور 177 شرکت داخلی و خارجی از دوم تا پنجم آذرماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.
امسال نزدیک 9 میلیون تن گندم براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری شد.
پارسال نیز 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13هزار و 68 ریال بود.

IRNAeco@
اقتصام*9186*1961* گزارش: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

كشاورزي

نان

نان حجيم

میلیون صنعتی نانوایی سرمایه مصوبه گذاری محمدی گزارش اقتصاد المللی نمایشگاه تهران هزارتن کیلوگرم آینده تومان معمولی دوروم خریداری نداشتند غیرکارشناسی افزود ایرنا برنامه واحدهای میلیارد تاسیس تولید ماشین مصرفی آکادمی